سینماسینما، ایلیا محمدینیا
مستند “جدال نابرابر عقل و عشق” است
مستند خسوف ساخته محسن استاد علی بیش از هر چیز فیلم تدوین است. ریتم درست و آرام فیلم در کنار فیلمنامه ای موجز و به قاعده که در آن چه خط اصلی و چه خرده روایت های پیرامونی آن که همگی در خدمت داستان اصلی بودند باعث شد مخاطب با اثری گرم و جان دار و متناسب مواجه باشد.
در واقع آنچه که باعث توفیق فیلمساز در جلب مخاطب فیلم شده توزیع درست و منطقی خرده روایت هایی فیلم به شکل یکسان و متناسب در سراسر فیلم بود به گونه ای که مخاطب در انتهای اثر منتظر انفجاری بزرگ در سیر تحول شخصیتی مسعود نبود.
در حوزه سینمای مستند پرتره اگر شما کاراکتری شناخته شده را به تصویر بکشید بار عمده درام مستند بر دوش چهره معروف قرار گرفته و به هر روی مخاطب را با خود همراه می سازد. اما در مستند پرتره هایی همچون خسوف که هم کاراکتر اصلی و هم حوادث و اتفاقات پیرامونی آن از هر گونه برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب به ظاهر تهی هستند و از چهره های معروف و اتفاقات عجیب و غریب در آن خبری نیست نشاندن مخاطب پای فیلم امری سخت و مشکل است.
محسن استاد علی فیلمش را به مدد فیلمنامه ای دقیق که شالوده اصلی آن بر مبنای پژوهشی کامل شکل گرفته بنا نهاد و به همین جهت هم تکلیف کارگردان و تدوین گر فیلم از همان ابتدا در پای میز تدوین مشخص بود .
فیلم داستان طلبه درس خوانده ای است که در میانه جدال عشق و عقل خود را تنها می بیند او اگر چه در کشتارگاه شاهد ذبح شرعی گاوهاست اما او خود قربانی بی پناه و تنهای مسلخی بزرگتر است که به ظاهر در آن نه خونی ریخته و نه پوستی کنده می شود.
کپشن ابتدای فیلم در این باره گویای همه چیز است:(میگن این خسوف، طولانیترین خسوف قرن بیست و یکه. شیش ساعت و سیزده دقیقه و چهل و هشت ثانیه، سایه زمین روی ماه میافته و توو این مدت خبری از مهتاب نیست، خبری از نور نیست…)
روایت بی طرفانه کارگردان به همراه صداقت جاری در سراسر فیلم خسوف را تبدیل به معدود پرتره های جذاب چند سال اخیر کرده که در تاریخ سینمای مستند ماندگار خواهدشد.
پیرامون فیلم و جزییات دقیق و موجز آن و ساختار روایی اثر در هنگام اکران عمومی بیشتر خواهم نوشت.
“کرار”جذابیتی که به هدر می رود
محسن عقیلی درمستند “کرار ” از همان فرمول رایج و مرسوم فیلم های مرتبط با پرتره های شهدای مدافع حرم که بارها و بارها در تلویزیون و جشنواره های مناسبتی شاهدش بودیم استفاده می کند. در اغلب اوقات مواد تشکیل دهنده این فیلم ها چند گفت و گو به همراه تصاویر آرشیوی و البته این اواخر صحنه های عریان و بی پروا از چگونگی جراحت و شهادت با جزییات دقیق هم به آن اضافه شده، است.
تنها جذابیت فیلم کرار شخصیت جذاب و شیرین شهید رضا سنجرانی است که بار عمده فیلم را بر دوش می کشد. و فیلمساز هم همه بار جذابیت فیلم را برای جذب مخاطب بر آن گذاشت. اما نباید فراموش کرد صرف جذاب بودن سوژه و مضمون باعث خلق اثری جذاب و مستند نمی شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خسوف» آئینهی جامعه است؟
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد