تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۱۳:۵۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 126974

سینماسینما، ایلیا محمدی‌نیا

«صحنه‌هایی از یک جدایی» یک امکان جذاب است

«صحنه‌هایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت یک امکان جذاب برای کارگردانان جوانی است که شیوه بازی گرفتن و انتقال حس بازیگران در هر پلان فیلم با جزییات را از کارگردان کاربلدی چون اصغر فرهادی که در سینمای او بازی بازیگران نمودی پررنگ دارد بیاموزند. کارگردان مستند«صحنه‌هایی از یک جدایی»  با فاصله گذاری بین نقش ها تلاش می کند از زبان کارگردان چگونگی و شیوه انتخاب بازیگران و چرایی آن را در کنار تمرین پیش از تولید در دور خوانی ها و… را به تصویر بکشد. بخش عمده ای از فیلم هم به همین امر اختصاص می یابد اما وحید صداقت در کنار این بخش جذاب و آموزشی نقبی هم به نگاه فیلمسازان و منتقدان و مدیران جشنواره و کمپانی های خارجی از جمله ژان کلود کاریر فرانسوی مایک لی انگلیسی و… می زند که آنها بیشتر از آنکه درباره بازی های فیلم صحبت کنند البته به جز مایک لی که اشاراتی به آن دارد بیشتر پیرامون کلیت فیلم و موفقیت های آن حرف می زنند که البته بسیار هم جذاب است اما ربطی به مضمون اصلی فیلم یعنی شیوه بازیگری در «جدایی نادر از سیمین »ندارد. شاید گفته شود فیلم صرفا درباره شیوه بازیگری نیست اما وقتی کارگردان بیش اوقات فیلمش را صرف آن می کند عملا این فرضیه رنگ می بازد.

«پنهان» مستندی در نقد ملیت و هویت

فیلم ها را صرفا ابزار نمی سازند بلکه اندیشه آدمی است که به آن جان می دهد. مستند«پنهان» به کارگردانی شیرین برق نورد نمونه خوب یکی از همین فیلم هاست. فیلم ابزار ساده ای دارد با حداقل امکانات ساخته شده اما حرفش را خوب و راحت بی هیچ زیاده گویی و بیانیه صادرکردنی به مخاطبش منتقل می کند. فیلم پنهان پیرامون تقابل بین ملیت و هویت آدم‌ها حرف می زند. اینکه جهان امروز را نه دیوار های بتنی همچون دیوار برلین که یک ملت را از هم جدا کرد که دیواری بزرگتر و نادیدنی به نام ملیت آن را رقم زد احاطه کرده است. دیواری که سیاستمداران می سازند که هویت آدم ها در درون مرزهایش تعریف شود تا در کنترل آنها باشند. در نتیجه هویت آدمی با مرزبندی های سیاسی مفهوم پیدا کرده تعریف می شود.
کارگردان درفیلم همزمان با استفاده ازتصاویر آرشیوی از چگونگی ایجاد دیوار برلین و در ادامه فروپاشی آن در گفت و گو با آدم هایی با فرهنگ ها و قومیت ها و زبان های مختلف به دیوار بلند و غیر دیدنی به جای دیوار برلین اشاره می کند که هست و به نظر نمی رسد فروریختنی باشد.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها