سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
فیلم «۱۹۶۸» در جهت منافع یا ضد آن، مساله این است
فیلم «۱۹۶۸» از نگاه کارگردانی و البته سینما فیلم قابل اعتنایی محسوب می شود و مهم ترین مساله فیلم فقدان ایده مرکزی داستان است. گویا قرار بوده فیلم در ستایش گروه های ضد اسراییلی عمل کند اما عملا تبدیل به فیلمی در ستایش نیروهای امنیتی و ضد خرابکاری اسراییل شده است.
فیلم می خواهد از چه چیزی بگوید اینکه گروه های مسلح پیش از انقلاب مخالف رژیم اسرائیل بودند؟ یا اینکه مردم مخالف حضور فوتبالیست های اسرائیلی بودند؟ یا هر چیزی که کارگردان احتمالا به آن فکر کرده بود و البته هیچ کدامشان در فیلم محقق نشد.
فیلم نشان می دهد که چگونه نیروهای امنیتی اسراییل اشراف کاملی بر پیرامون خود و شهروندان خود دارند. البته کارگردان شایدبا نشان دادن چند شعار محدود تماشاگران ضد اسراییل بعد پیروزی ایران بر آنها خواسته بگویید ما از همان قدیما ضد اسراییلی بودیم که البته آنچه در فیلم می بینیم این نیست و البته آن است که نباید.
«فریاد» راه به سیاهی و تباهی دارد
کارگردان فیلم «فریاد» کمی دیر رسید؛ احتمالا خبر ندارد دیگر کسی برای فیلم چرک و سیاه ایرانی اقبالی نشان نمی دهد.
چطور می شود این حجم از سیاهی و نکبت را یکجا جمع آورد. از منظر سینمایی می توان گفت کارگردان تا حدودی از پس قصه گویی بر آمده است اما از لحاظ مضمون فرسنگ ها با باورها و اندیشه اخلاقی و انسانی فیلم فاصله دارد.
در «فریاد» که همه قصه در آنجا و پیرامونش و آدم های محدودش می گذرد همه نماد تباهی و سیاهی هستند از کارگران مرغ داری صالح و یعقوب تا مالک آنجا که ارباب می خوانند و حتی رقیب ارباب که تلاش می کند مالکیت مرغ داری را به دست بگیرد همه و همه در انجام کارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی از هم سبقت می گیرند. با آمدن نوجوانی به نام «هاوار»(به معنای فریاد) فضا کمی تلطیف تر می شود. اما او هم در پایان اگر چه رهایی می یابد اما خود کسی می شود مثل بقیه.
مساله ای با فضای چرک و تاریک و کثیف فیلم و لوکیشن ندارم اما اینکه از دل سیاهی با حضور هاوار باز کارگردان سیاهی بیرون بکشد غیر قابل هضم است. که هاوار پیرامون خود انسانی نمی بیند که سگ سفید تیمار شده تنها سفیدی است که از دل تاریکی به جهان آزاد می رسد. در این میان تنها پسر مجنون می ماند و بس.
«ممنوعالخروجی» روی اعصاب مخاطب رژه می رود
فیلم سینمایی «ممنوعالخروجی» به کارگردانی جلال اشکذری، یک ناامیدی مطلق است. فیلمنامه سست فیلم که در آن همه چیز بر مبنای اتفاقات غیر منطقی پیش می رود. در کنار بازیهای تصنعی و البته حرف های مهم که مفسدان اقتصادی همچون زالو به جان مردم افتاده و خونشان را می مکند، ممنوعالخروجی تبدیل به اثری نه اجتماعی که شبه کمدی کرده است که فقط روی اعصاب مخاطب رژه می رود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نشست نقد و بررسی فیلم «ملف گند» در بنیاد حریری برگزار شد/ ایلیا محمدینیا: «ملف گند» اتفاق بیتکرار سینمای مستند ماست
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- «نمور»؛ ملودرامی که جان ندارد
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
- «خائنکشی»؛ تلخترین فیلم کیمیایی
- داستان، قربانی فرم/ نگاهی به فیلم ۲۸۸۸
- فیلمی که به آرامی در ذهن رسوب میکند/ نگاهی به «بدون قرار قبلی»
- تعلیق دروغین/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ۵ فیلم کوتاه ایرانی در بخش رقابتی جشنواره سوئیس
- اسپانسر ساسی مانکن و معاویه کیست؟
- در دومین هفته اکران؛ تیزر «هفت بهارنارنج» منتشر شد
- پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۹ فیلمنامه صادر شد
- هفت نکته از جشنواره ۴۳ فیلم فجر/فیلمسازی به مثابه شغل کارمندی
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد