سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
فیلم «۱۹۶۸» در جهت منافع یا ضد آن، مساله این است
فیلم «۱۹۶۸» از نگاه کارگردانی و البته سینما فیلم قابل اعتنایی محسوب می شود و مهم ترین مساله فیلم فقدان ایده مرکزی داستان است. گویا قرار بوده فیلم در ستایش گروه های ضد اسراییلی عمل کند اما عملا تبدیل به فیلمی در ستایش نیروهای امنیتی و ضد خرابکاری اسراییل شده است.
فیلم می خواهد از چه چیزی بگوید اینکه گروه های مسلح پیش از انقلاب مخالف رژیم اسرائیل بودند؟ یا اینکه مردم مخالف حضور فوتبالیست های اسرائیلی بودند؟ یا هر چیزی که کارگردان احتمالا به آن فکر کرده بود و البته هیچ کدامشان در فیلم محقق نشد.
فیلم نشان می دهد که چگونه نیروهای امنیتی اسراییل اشراف کاملی بر پیرامون خود و شهروندان خود دارند. البته کارگردان شایدبا نشان دادن چند شعار محدود تماشاگران ضد اسراییل بعد پیروزی ایران بر آنها خواسته بگویید ما از همان قدیما ضد اسراییلی بودیم که البته آنچه در فیلم می بینیم این نیست و البته آن است که نباید.
«فریاد» راه به سیاهی و تباهی دارد
کارگردان فیلم «فریاد» کمی دیر رسید؛ احتمالا خبر ندارد دیگر کسی برای فیلم چرک و سیاه ایرانی اقبالی نشان نمی دهد.
چطور می شود این حجم از سیاهی و نکبت را یکجا جمع آورد. از منظر سینمایی می توان گفت کارگردان تا حدودی از پس قصه گویی بر آمده است اما از لحاظ مضمون فرسنگ ها با باورها و اندیشه اخلاقی و انسانی فیلم فاصله دارد.
در «فریاد» که همه قصه در آنجا و پیرامونش و آدم های محدودش می گذرد همه نماد تباهی و سیاهی هستند از کارگران مرغ داری صالح و یعقوب تا مالک آنجا که ارباب می خوانند و حتی رقیب ارباب که تلاش می کند مالکیت مرغ داری را به دست بگیرد همه و همه در انجام کارهای غیر اخلاقی و غیر انسانی از هم سبقت می گیرند. با آمدن نوجوانی به نام «هاوار»(به معنای فریاد) فضا کمی تلطیف تر می شود. اما او هم در پایان اگر چه رهایی می یابد اما خود کسی می شود مثل بقیه.
مساله ای با فضای چرک و تاریک و کثیف فیلم و لوکیشن ندارم اما اینکه از دل سیاهی با حضور هاوار باز کارگردان سیاهی بیرون بکشد غیر قابل هضم است. که هاوار پیرامون خود انسانی نمی بیند که سگ سفید تیمار شده تنها سفیدی است که از دل تاریکی به جهان آزاد می رسد. در این میان تنها پسر مجنون می ماند و بس.
«ممنوعالخروجی» روی اعصاب مخاطب رژه می رود
فیلم سینمایی «ممنوعالخروجی» به کارگردانی جلال اشکذری، یک ناامیدی مطلق است. فیلمنامه سست فیلم که در آن همه چیز بر مبنای اتفاقات غیر منطقی پیش می رود. در کنار بازیهای تصنعی و البته حرف های مهم که مفسدان اقتصادی همچون زالو به جان مردم افتاده و خونشان را می مکند، ممنوعالخروجی تبدیل به اثری نه اجتماعی که شبه کمدی کرده است که فقط روی اعصاب مخاطب رژه می رود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- «جبر با احتمال بازسازی»؛ نمایشی که خود محصول جبر است
- نمایش و بررسی فیلم «کاغذ بی خط» در بنیاد حریری
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- نشست نقد و بررسی فیلم «ملف گند» در بنیاد حریری برگزار شد/ ایلیا محمدینیا: «ملف گند» اتفاق بیتکرار سینمای مستند ماست
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- یکی را غربت و دیگری را غصه، سرطان میشود
- «نمور»؛ ملودرامی که جان ندارد
- وقتی کارگردان احساساتی میشود/ نگاهی به فیلم «دِرب»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





