سینماسینما، نغمه خدابخش
یک بیگ پروداکشن بیخاصیت
نام منیر قیدی یادآور فیلم اول این کارگردان «ویلایی ها» ست؛ فیلمی که مشخصا روایتگر قصه و وضعیت زنان در جنگ است. فیلمی با دغدغه های زنانه که مورد استقبال مخاطب قرار گرفت. ویلایی ها نگاهی متفاوت به جنگ دارد و زنانی را به تصویر میکشد که در پشت جبهه چشم انتظار همسران و مردان خانه شان هستند. قیدی در فیلم تازه اش «دسته دختران» زنان و دخترانِ ویلاییها را به مرکز جنگ می آورد و قصد دارد شجاعت و جسارت آنها را رو در روی دشمن به نمایش بگذارد. او قهرمانان قصه اش را میان آتش و گلوله و خون رها میکند و به معنای واقعی رها میکند! این سرگشتگی و بلاتکلیفی به مخاطب نیز منتقل شده و سرگردان میان دود و خون حیران میماند. از دیدن صحنه های دردناک تنها ذهن آسیب میبیند و احساسات برانگیخته میشود که البته با دیالوگها و صحنه های بی منطق احساسات جریحه دار شده نیز کاربرد ندارد. دسته دختران، چند زن بی خاصیت را در بحبوحه جنگ و خونریزی نشان میدهد که نه قصهی کاملی از خود و گذشتهشان روایت مىکنند، که نتیجه اش میشود شخصیت پردازی ناقص، و نه جسارتی به خرج میدهند و کار خارق العاده ای در مقابله با دشمن و دفاع از شهر مىکنند. از طرفی از سوی مردان جنگنده کوچک شمرده شده و به دست و پا گیری متهم میشوند. فاجعه فیلم جایی شکل میگیرد که زن فرمانده که قرار است از دیگران قوی تر باشد و شجاعانه و جسورتر عمل کند، عملا زنی است با مشکلات روحی شدید، بدون قدرت تصمیم گیری در نقش یک فرمانده و سرگردان میان فضای ملتهب دست و پا میزند و هر چه بیشتر پیش مىرود ضعف بیشتری از او نمایش داده میشود چه بسا که نوع دیالوگ گفتن او و عدم حفظ راکورد در لحن و لهجه نیز به عدم باورپذیری این شخصیت الکن کمک کرده است. تنها نکته مثبت فیلم نقش آفرینی متفاوت و غافلگیرکننده «فرشته حسینی» است و تا حدی بازی «پانته آ پناهی ها»، که آن هم در جاهایی یادآور نقشهای پیشین اوست. «دسته دختران» بیگ پروداکشنی بی محتوا و ملغمه ای از تصاویر خشن و زجرآور و بهانه ای برای هدر دادن سرمایه های آنچنانی است.
حسادت زنانه یا حس مادرانه
سیدمرتضی فاطمی برای ساخت اولین اثرش موضوعی را انتخاب کرده که میتوانست با پرداختی بهتر و دقیقتر اثری قابل تامل باشد. کارگردان به جای داشتن فیلمنامه ای قابل قبول برای این سوژه حساس، بازیگرانی را انتخاب کرده تا به دیده شدن اثرش کمک کرده باشد. موضوع رحم اجاره ای موضوعی است کنجکاوی برانگیز که شخصیت زن باید قهرمان داستان باشد در حالیکه «بی مادر» ضعفهای زن را نشانه میگیرد و به دلیل عدم شخصیت پردازی، کاراکترها سرگردانند و نمیدانند چه میخواهند در عوض مردان قصه فهمیده و با شخصیتاند، منطقیاند و جایی که لازم باشد احساساتی. عاقلانه تصمیم میگیرند و عمل میکنند. روایت پا در هواست و هر دم گریزی به اتفاقی میزند که هیچ منطقی پشت آن وجود ندارد.
بی مادر به جای ارزش گذاشتن به شخصیت زن، او را بی احساس، بی منطق و احمق شمرده، حسادت او را به نمایش میگذارد و احساسات مادرانه را زیر سوال میبرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد