سینماسینما، نغمه خدابخش
فضای تخت،سرد و بیروح فضایی است که «نیما اقلیما»برای اولین ساخته سینمایی خود انتخاب کرده است.«امیر»فیلمی ساختارشکن است که قطعا مورد اقبال مخاطب عام نیست.فضای تلخ و روایت تلخی که از مشکلات خانوادگی و فردی مطرح میکند در حوصله هر مخاطبی نمیگنجد اما به لحاظ ساختار المانها و نمادهای جذابی دارد.بازیهای خوب بازیگرانش بی نقص است. تهرانی را به تصویر میکشد که تصاویر چرک و آلوده اش به واقعیت نزدیک است.«امیر»داستان شخصیتی است که تنهایی را به همهمه های روزمرگی ترجیح داده و در برخورد با اطرافیان سکوت را انتخاب و سعی دارد شنونده خوبی باشد، او قهرمان قصه است و با وجود مشکلات فردی میخواهد به اوضاع اطرافیان،خانواده و دوستان سر و سامان دهد.
چهره شخصیت اصلی فیلم با بازی متفاوت«میلاد کی مرام»همانقدر سرد و بیروح است که فضای حاکم بر فیلم.این شخصیت آرام در سکانسی که به دیدن همسر سابق و فرزند دوستش،که در خانه خود به آنها پناه داده،میرود مخاطب را غافلگیر و دچار سوظن میکند.این سکانس یکی از سکانسهای جذاب امیر است.
از دیگر نکات مثبت فیلم فیلمبرداری آن است که بار معنایی داشته و نشان از تاثیر،غلبه و حاکمیت فضا و محیط بر شخصیتهاست.نماهایی که بیشتر فضای تصویر را دیوارها،پنجره ها،ساختمانها و حتی مانکنهای بیجان نسبت به آدمها پر میکنند و شخصیتها در آن گم میشوند. نمایی که شخصیت فیلم را در گوشه کادر در مقایسه با عظمت شهر،کوچک نشان میدهد گویی آدم در برابر عظمت آن ناتوان است.حتی شخصیت کودک فیلم در هیچ تصویری دیده نمیشود و مخاطب تنها صدای او را میشنود.گویی او تنها شخصیتی است که نباید و نمیتواند تصمیم گیرنده باشد و هنوز قدش برای رسیدن به کادر زندگی کوتاه است.از این رو بیشترین آسیب از محیط بیرونی و تصمیمات بزرگترها متوجه اوست و بیشترین تاثیر را از آنان میگیرد تا جایی که میشنویم دوست دارد وقتی بزرگ شد مانند پدر خود،غزل نامی را طلاق دهد و همانند دوست پدرش، امیر،زندگی مجردی و فقط در کنار امیر را انتخاب کند.تنها در سکانس انتهایی فیلم چهره او دیده میشود.این سکانس نقطه عطف فیلم است.جایی که پدر و مادر او هرکدام مسیری برای زندگی خود انتخاب کرده و بدنبال سرنوشت خود رفته اند و قرار است پسر بچه قصه مدتی در کنار امیر زندگی کند. کودک روی سکویی ایستاده تا قدش به موجه ترین الگوی خود،امیر،برسد.از او سیگار میخواهد و وقتی با مخالفت امیر مواجه میشود،چوب شور دوست داشتنی خود را به تقلید از سیگار کشیدن امیر، لای انگشتان گذاشته و میخورد!!! امیر فیلمی دیالوگ محور است
دیالوگهایی به جا که فکر شده و قابل تأملند.کاراکتر سرایدار با بازی هادی کاظمی قرار است طنز ماجرا باشد و فرصتی برای اندک فاصله ای با تلخی که موفق عمل کرده است.
نکته بیادماندنی در فیلم «امیر»بازی درخشان «سحر دولتشاهی» در نقش دختر روان پریش است. شخصیتی که بخاطر کوتاهیهای والدین خود در کودکی با وجود مشکلات روحی روانی درمان نشده و همچنان در دهه سوم زندگی خود با بیماری اش دست و پنجه نرم میکند.او نیز تحت تاثیر محیط،فضا و سهل انگاری پدر و مادرش یک قربانی است.
شاید پایان قصه فیلم دور از انتظار باشد و تصمیم کاراکترها با شناختی که مخاطب از ابتدای فیلم از شخصیتها بدست آورده بعید بنظر برسد و یا حتی کشدار بودن فیلم از حوصله مخاطب خارج باشد با اینحال نمیتوان از فیلم «امیر» بعنوان فیلمی موفق در بخش هنر و تجربه یاد نکرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- شروع مبهم، پایان مخدوش/ نگاهی به فیلم «امیر»
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- نگاهی به فیلم «امیر»
- «امیر» راهی ترکیه شد
- اختصاصی سینماسینما/ کارلوویواری در تسخیر فیلمهای ایرانی / از «امیر» تا «همه میدانند» و «سه رخ»
- نیما اقلیما برای ساخت فیلم تازهاش راهی شمال میشود
- نگاهی به فیلم امیر / تجربه گرایی لذت بخش
- کوتاه درباره فیلمهای جشنواره ۳۶/ روز پنجم: لاتاری و امیر
- نگاهی به فیلم «امیر»/ شبکههای حقیر انسانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





