سینماسینما، محمدعلی سجادی
دیروز زاد روز دوست نازنینم محمد متوسلانی بود. نمیدانستم. فیلمساز و بازیساز باسابقه سینمای ایران. کسی که بیش از شش دهه در سینمای ایران حاضر بود و هست . آن هم بی صدا و بی هیاهو. در تنهی سینما کار کرد و ساخت و بازی کرد. از کمدی تا درام و سینماروهای ایرانی را سرگرم کرد.
نخستین بار با فیلم «سازش» (۱۳۵۵) که همان سال ها بر پرده دیدم و همینطور «ذبیح»(۱۳۵۶) آشنا شدم. فیلم های درخوری که هنوز بر شبکههای ماهوارهای میبینند . مجموعه «غارتگران» را برای تلویزیون آن سالها ساخت که تصاویر گمی از آن در خیالخانهام دارم. پس از خانهنشینی بسیاری پس از ۵۷ «کفشهای میرزا نوروز»(۱۳۶۴) را ساخت، البته نه به آسانی بل دشوار. این روند را ادامه داد. فیلم ساخت و تن نداد به تن آسایی و در گوشهای نشستن و نق زدن و فرسودن و یادش به خیر و در دام ناچار غم غربت.
او ادبیات انگلیسی خوانده. سردبیر مجله سینمایی در دهه چهل بوده. همسرش زنده نام میهن بهرامی نویسنده و نقاش بود. به شهادت آثار و زیستش، با سواد و کاربلد بود و هست و دانا. اما پزش را نداد. حاشیه ندوخت و همین طور بیصدا کار کرد و زیست. فیلمهای سه نفرهشان، سپهرنیا، گرشا و متوسلانی در حافظهی جمعی ما و تاریخ سینمای ایران مانده.
زمانی خواست رمان «سووشون» دانشور را بسازد که علیرغم کوشش نشد و نتوانست. همینطور در آرزوی ساختن «هفت پیکر» نظامی بود به گفت خویش.
مسیر پر فراز و نشیب فیلمسازی اش نشان از حرفه ای گریش دارد. همخوانی با شرایط و جا نماندن از روز و حال و نماندن در گذشته.
برای من متوسلانی کسی است که نرم و پیوسته زیسته و همیشه چون آبی روان که دریافت زندگی باید کرد و کوشش داشت اما نه از سر آز یا باورداشت بازی ثنوی و گرفتار هیچ شدن. نود سال بودن و سرودن، چه آثارش را دوست داشته باشیم یا نه، گویای یک بودن درخور است. در سازش با قوانین حیات، ساز و نوا داشتن و جست و جوگر بودن. کوشش برای بودن و بهینه بودن و ساختن. متوسلانی را همیشه دوست داشتم و دارم و خواهم داشت که خود بود و خوب بود و هست و آموختنی. مردی که فروتنانه زیسته. بی منت بر سر روزگار کار کرده حتم با دریغا درد بسیار کارهای نکرده و نشده. زادروزش خجسته.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- «سودابه» آنلاین اکران میشود
- نگاهی به مستند «حمید هما»/ آه از آن رفتگان بیبرگشت
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- «سودابه»؛ باورها و ترسها در اجتماع خشمگین
- از ۳۱ مردادماه؛ فیلم جنایی محمدعلی سجادی اکران میشود
- «سودابه»ی سجادی به سینماها میآید
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- معماگونه و رازآمیز/ نگاهی به «طلاقم بده به خاطر گربهها»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





