سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
برای دیدن فیلم خوب خارجی، بیشمار جا هست برای فیلمبینی. بینهایت سینماتک و کلوپ فیلم بساط کردهاند برای نمایش محصولات خود. بد نیست البته. قانون کپی رایت اما چه میشود؟ این را البته جایی نگویید. به سخرهتان میگیرند. نمای پایانی «محله چینیها» رومن پولانسکی یادتان هست؟ جک نیکولسون، بهت زده از این بلبشو بازار را کارآگاه پلیسی به خود میاورد؛ بیخیال شو جک. اینجا محله چینیها است.
وین فیلم «مرد سوم» کارول رید را به خاطر بیاورید. بازار قاچاق زیرزمینی که هری لایم با بازی جاودانه اورسون ولز سردسته آن بود؟ حال و هوای سینمایی شهر ما همان است. هری لایم فقط پیدایش نیست. در فاضلابهای تازه تاسیس شهر گم شده یا جایی در پستوهای کوچههای نادیدنی پناه گرفته. شبکه نمایش فیلم خارجی در روز روشن بیکسب مجوز از کمپانی تولید کننده، فعال است.
مافیای پخش فیلم ایرانی راضی است. بازار قاچاق نمایش فیلم خارجی به کار و کاسبیاش لطمه نمیزند. همه به یک تفاهم جمعی رسیدهاند. خدا رحم کند قاتلی مثل فیلم M فریتز لانگ سرو کلهاش پیدا نشود. آن وقت هم البته خیالی نیست. همه با هم همکاری میکنند برای از بین بردن مزاحم. نمایش فیلم مصائب مسیح مل گیبسون همزمان با پخش جهانی در سینماهای کشور یادتان هست؟ دیگر ادامه نیافت. M یا همان مزاحم معروف فیلم فریتز لانگ، عامل نمایش فیلم خارجی به طریق درست، را همان روزها محاکمه و سربه نیست کردند. از آن زمان اوضاع به سامان است.
گه گاه نک و نالی هم در جراید مجازی یا چاپی منتشر میشوند برای سر و سامان دادن به نمایش فیلم خارجی. همه بیاثر. در این شهر بی در و پیکر سینمایی و خیالی ما کلانتری هم پیدا نمیشود بخواهد چیزی بگوید خلاف قاعده. راستش شهر سینمایی ما هم جایی نیست که احتیاج به کلانتر داشته باشد همین طور خود به خود اداره میشود. گمانم هری لایم فیلم مرد سوم دستش آمده و دم به تله نمیدهد. اوضاع تا کی بدین منوال ادامه دارد؟
در فیلم «ماجرا» آنتونیونی دختری که ظاهرا باید شخصیت اصلی قصه باشد همان اوایل داستان به طرز مرموزی گم میشود. تا پایان هم ردی از او به دست نمیآید. این اتفاقی است که سر نظام نمایش فیلم خارجی ما آمده. چیزی این وسط گم شده. نمیدانیم هم چیست. بدی قضیه اینجاست نمیخواهیم هم بدانیم چیست. مثل قهرمانان فیلم آنتونیونی هم دنبالش نمیگردیم.
حقیقت گمشده سینمایی ما جایی این میان برای خودش میگردد. شاید در هیبت یک ولگرد خانه به دوش یا نوازنده و قصه گویی سیار. هزار قصه دارد برای گفتن بی گمان. تا آن زمان کمی خیالپردازی سینمایی چه عیبی میتواند داشته باشد!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- «افسانه اولیس، یک سرگذشت ایرانی»؛ داستان کوه دردکشیده و موشی که ناپیداست
- «زن و بچه»؛ خیره با چشمان باز به کابوسی که زندگیات را میبلعد
- درباره نمایش «برف زمین را گرم میکند»/ وقتی کابوس در کوچههای شهر پرسه بزند
- «پیرپسر»؛ شیاطین دنیایی فراموششده
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- وحشت همان دریای خروشانی که از درونش زاده شدهایم/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- تقابل نهادهای اجتماعی با خانواده/ نگاهی به فیلم «همه برای بازی»
- گونهای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست/ دربارهی سینمای کیومرث پوراحمد
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





