سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
برای دیدن فیلم خوب خارجی، بیشمار جا هست برای فیلمبینی. بینهایت سینماتک و کلوپ فیلم بساط کردهاند برای نمایش محصولات خود. بد نیست البته. قانون کپی رایت اما چه میشود؟ این را البته جایی نگویید. به سخرهتان میگیرند. نمای پایانی «محله چینیها» رومن پولانسکی یادتان هست؟ جک نیکولسون، بهت زده از این بلبشو بازار را کارآگاه پلیسی به خود میاورد؛ بیخیال شو جک. اینجا محله چینیها است.
وین فیلم «مرد سوم» کارول رید را به خاطر بیاورید. بازار قاچاق زیرزمینی که هری لایم با بازی جاودانه اورسون ولز سردسته آن بود؟ حال و هوای سینمایی شهر ما همان است. هری لایم فقط پیدایش نیست. در فاضلابهای تازه تاسیس شهر گم شده یا جایی در پستوهای کوچههای نادیدنی پناه گرفته. شبکه نمایش فیلم خارجی در روز روشن بیکسب مجوز از کمپانی تولید کننده، فعال است.
مافیای پخش فیلم ایرانی راضی است. بازار قاچاق نمایش فیلم خارجی به کار و کاسبیاش لطمه نمیزند. همه به یک تفاهم جمعی رسیدهاند. خدا رحم کند قاتلی مثل فیلم M فریتز لانگ سرو کلهاش پیدا نشود. آن وقت هم البته خیالی نیست. همه با هم همکاری میکنند برای از بین بردن مزاحم. نمایش فیلم مصائب مسیح مل گیبسون همزمان با پخش جهانی در سینماهای کشور یادتان هست؟ دیگر ادامه نیافت. M یا همان مزاحم معروف فیلم فریتز لانگ، عامل نمایش فیلم خارجی به طریق درست، را همان روزها محاکمه و سربه نیست کردند. از آن زمان اوضاع به سامان است.
گه گاه نک و نالی هم در جراید مجازی یا چاپی منتشر میشوند برای سر و سامان دادن به نمایش فیلم خارجی. همه بیاثر. در این شهر بی در و پیکر سینمایی و خیالی ما کلانتری هم پیدا نمیشود بخواهد چیزی بگوید خلاف قاعده. راستش شهر سینمایی ما هم جایی نیست که احتیاج به کلانتر داشته باشد همین طور خود به خود اداره میشود. گمانم هری لایم فیلم مرد سوم دستش آمده و دم به تله نمیدهد. اوضاع تا کی بدین منوال ادامه دارد؟
در فیلم «ماجرا» آنتونیونی دختری که ظاهرا باید شخصیت اصلی قصه باشد همان اوایل داستان به طرز مرموزی گم میشود. تا پایان هم ردی از او به دست نمیآید. این اتفاقی است که سر نظام نمایش فیلم خارجی ما آمده. چیزی این وسط گم شده. نمیدانیم هم چیست. بدی قضیه اینجاست نمیخواهیم هم بدانیم چیست. مثل قهرمانان فیلم آنتونیونی هم دنبالش نمیگردیم.
حقیقت گمشده سینمایی ما جایی این میان برای خودش میگردد. شاید در هیبت یک ولگرد خانه به دوش یا نوازنده و قصه گویی سیار. هزار قصه دارد برای گفتن بی گمان. تا آن زمان کمی خیالپردازی سینمایی چه عیبی میتواند داشته باشد!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به یاد شاهپور عظیمی، مترجم سینمایی و ادبی، منتقد سینما/ مردی که درخت میکاشت۱
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- رستاخیزی در کار به عقب راندن فراموشی/ نگاهی به فیلم «لاله کبود»
- وحشت همان دریای خروشانی که از درونش زاده شدهایم/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن
- تقابل نهادهای اجتماعی با خانواده/ نگاهی به فیلم «همه برای بازی»
- گونهای دلتنگی برای چیزی که دیگر نیست/ دربارهی سینمای کیومرث پوراحمد
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- گویی مرگ سایهاش را بر این تاکستان انداخته/ نگاهی به فیلم «نزدیک»
- هارولد ماد را دوست دارد/ یادداشتی بر فیلم «هارولد و ماد»
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- برشهای کوتاه/ مستند لذت چشیدن یک رویا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
آخرین ها
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی