سینماسینما، رویا فتحالهزاده؛
فیلم سینمایی «رها» ملودرامی اجتماعی به کارگردانی حسام فرهمند داستان زندگی خانوادهای فقیر را روایت میکند که دچار انواع آسیبهای اجتماعی هستند.
خانواده چهار نفره فیلم رها در خانهای کوچک و قدیمی روزگار میگذرانند. پدر خانواده (توحید) مردی بیکار و بیخیال است که وسایل دست دوم را از سمساری میخرد و در حیاط خانه، نگهداری میکند. مادر خانواده(ثریا) زنی خانهدار است که از طریق خیاطی خرج خانواده را تامین میکند. دو فرزند خانواده، رها و سهیل نیز به عنوان کاراکترهای نسل Z ویژگیهایی باورپذیر دارند.
واقعیت این است که نمیتوان به طور قاطع گفت که عامل اصلی مسائل و معضلات به نماش درآمده در فیلم چیست؟ انواع آسیبهای اجتماعی که در فیلم میبینیم شامل تورم و شرایط اقتصادی ناپایدار، اختلاف طبقاتی، گرانی، بیکاری، فقر، بزهکاری، سرقت، اختلافات و مشاجرات همسران و… هر یک همزمان عامل و معلول دیگری است. همچنین نمیتوان گفت که آیا ساختار اجتماعی جامعه، سوژههای فیلم را به این سرنوشت رسانده است یا این سوژهها هستند که در اثر انتخابهایشان، همواره چنین ساختاری را بازتولید میکنند؟
کارگردان، برشی چند جانبه از یک زندگی را در واقعیت به نمایش در آورده و از طریق ایجاد گرههای داستانی و تعلیق، مخاطب را تا انتها با فیلم همراه کرده است.
«رها» فیلمی است که مسائل انسانی در زندگی شهرنشینی و جامعه مدرن را نیز به تصویر کشیده است. کاراکترهایی که هر یک از اعضای خانواده رها با آنها در تعامل و ارتباط هستند به نوعی بیتفاوتی و خنثیبودگی نسبت به مشکلات همنوعشان دچار شدهاند. شخصیتهایی فاقد همدلی و درک متقابل.
این مسئله انسانی در یکی از سکانسها به طور مستقیم در دیالوگ توحید گنجانده شده است تا به گونهای آشکار و رسا توجه مخاطب را به این پدیده مهم و نو معطوف سازد که در سالهای اخیر در جامعه ایران شکل گرفته و گسترش یافته است. برادر غزاله و دوست رها، شخصیتهایی هستند که بیتفاوتی اجتماعی نسبت به همنوعشان را به نمایش میگذارند.
روایت فیلم به گونهای است که هر سکانس به سکانس دیگر، هر شخصیت به شخصیت دیگر، هر عنصر داستانی به عنصری دیگر به صورت حلقههایی به هم پیوسته مرتبط هستند. در نهایت همین ویژگی باعث شده است تا روایت فیلم به صورتی منسجم به تصویر در آید.
قاببندیهای مناسب، ضرباهنگ پیشرونده تا سکانس پایانی، بازیهای سنجیده، طراحی صحنه جزئینگرانه و با دقت و موسیقی متوازن با هر سکانس نیز به داستان منسجم و پرکشش فیلم کمک کرده است.
«رها» در بخشهای مختلف از جمله کارگردانی و فیلمنامه، نامزد دریافت جایزه سیمرغ خواهد شد. با اینحال، بازی درخشان و باورپذیر شهاب حسینی در نقش همسر/پدری که شخصیتی بیخیال دارد اما از سوی دیگر کاملا متعصب نسبت به خانواده است یکی از نقاط قوت فیلم قلمداد میشود که به احتمال زیاد، دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره را برای فیلم، رقم خواهد زد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ناگفته های منوچهر شاهسواری از سریال در پناه تو
- بلاگرهای سینمایی، بلایی سینمایی
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- فوت بازیگر «هری پاتر» و «دکتر هو»/ سایمون فیشر-بکر درگذشت
- همراه اول و وزارت نفت برای هوشمندسازی صنعت نفت و گاز تفاهمنامه امضا کردند
- همراه اول و دانشگاه علموفرهنگ تفاهمنامه همکاری امضا کردند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز