سینماسینما،ایلیا محمدی نیا:
به وقت شام اکشن با طعم هالیوود
در سینمای حاتمی کیا فیلم به” وقت شام” رویکردی تازه در کارنامه این فیلمساز باسابقه محسوب نمی شود.او پیش از این در فیلم های”چمران” و “بایگارد” هم همین رویکرد را داشت.در دوفیلم ذکر شده سینمای گفت و گو محور حاتمی کیا همنشین دیگری پیدا کرده بود یعنی حادثه و اکشن به سبک وسیاق سینمای هالیوود.حال در به وقت شام این نگاه بسیار پررنگ تر از فیلم های پیشین شده است.دیگر کمتر شاهد دیالوگ های آتشین و گاه خطابه گونه. آثار متاخرحاتمی کیا هستیم.حال آنچه که چربش بیشتری در فیلم او داردپرداختن به حادثه و اکشن در پیشبرد قصه و هدف مورد نظر اوست از این منظر باید جدیدترین ساخته حاتمی کیا را موفق ترین ساخته او دانست.هرچند این امر چندان به مذاق دوستداران سینمای او خوش نخواهد آمد
☀️☀️
خجالت نکش”طناز و شریف
رضا مقصودی را همیشه در قامت فیلمنامه نویس دیده ایم اما با فیلم خجالت نکش نشان داد فیلمساز خوبی هم هست.ویژگی بارز فیلم بازی های درخشان شبنم مقدمی و احمد مهرانفر در کنار گریم خوب آن است. اما مهم تر از هر چیزی فیلمنامه طنز خجالت نکش است که در هیاهوی فیلم هایی که با هر قیمتی ولو شوخی های سخیف و تکیه کلام های لوس و گاه شرم آور خجالت نکش اثری شریف و محترم است.
☀️☀️
“امیر” خسته کننده و ملال آور
نیما اقلیا در امیر تلاش دارد فضایی سرد را در بستر داستان تنهایی آدم ها به تصویر بکشد.او انقدر نگران به تصویر کشیدن تنهایی کاراکترهای فیلمش است که به قصه کمرنگ فیلمش قانع نیست و تنهایی را در سراسر فیلم با قاب بندی های تکار شونده که در انتها سرانجامی نمی یابد به رخ مخاطبش می کشد.اما نکته در اینجاست که پیش از هر چیز آدم های فیلمش بیشتر از آنکه از تنهایی و فقدان عشق رنج ببرند از بی هویتی و معلق بودن در عذاب هستند که این امرناشی از فیلمنامه ای لاغر با قصه ای فقدان جذابیت است.
امیر بی هیچ دلیل قانع کننده ای ملال آور است.
☀️☀️
“لاتاری” مهدویان عقب گردی بزرگ
لاتاری غافلگیر کننده شروع می شودوتا نیمه فیلم ادامه می یابد اما با تغییر لوکیشن فیلم از تهران به دبی به یک باره همه چیز ناامیدکننده می شود.فیلمنامه دوپاره در کنار کارگردانی سرگردان بخش دوم که ناشی از عدم درک و شناخت اتمسفر و لوکیشن خارج از کشور است و در نتیجه عدم اعتماد به نفس کارگردان باهوشی که می شناسیم موجب شده است.لاتاری تبدیل به اثری بی رمق و خسته کننده شود. به نظر می رسد مهدویان در کنار ادای دینش به فیلم های قیصر و آژانس شیشه ای نیم نگاهی عمیق به گیشه داشته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- محمدحسینمهدویان: دیگر فیلم سیاسی نمیسازم/ باید سینمای موردعلاقهام را نجات دهم
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- ادعای روزنامه جوان: فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» با امضای ترامپ به اسکار رفت/ چرا «به وقت شام»را نفرستادید؟
- حاتمی کیا در نشست خبری «به وقت شام» : از برخورد حاج قاسم سلیمانی با فیلمم میترسیدم
- قیصر علیه منافع ملی/ نگاهی به فیلم «لاتاری» به بهانه پخش در نمایش خانگی
- نامزدهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران اعلام شدند/ پیشتازی «بدون تاریخ، بدون امضا» در ۱۰ رشته
- زیبا کرمعلی و نادر سلیمانی به «دینامیت» پیوستند
- بعد از ۱۰۰ روز اکران/ به دلیل تداوم فروش فیلم هایی که سینماهایشان را پس نمی دهند!
- غیرت شیشهای: خوانشی بینامتنی از فیلم «لاتاری»
- احمد طالبی نژاد : لاتاری و آیینه بغل هم فیلمفارسی اند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟