۱. “صاحب” چیز خوبی است. معمولا هرجایی باید یک صاحب داشته باشد تا اموراتش به درستی بگذرد و چرخش میزان بچرخد. منظور از “صاحب” البته لزوما “مالک” نیست. مراد از صاحب میتواند مدیر، پدر، اداره کننده، مسئول و چیزهایی شبیه این باشد. کسی که مسئولیت دارد، وظیفه و اختیار هم دارد و تصمیم گیرنده است. جایی که بینظم و باری به هرجهت اداره میشود معلوم است به رغم آنکه در ظاهر مسئول و رئیس دارد، صاحب ندارد.
معمولا هم جاهایی دچار این پدیده بیصاحبی میشوند که اتفاقا چندین و چند رییس دارند و تصمیم گیران متعدد درون خود جای دادهاند.
۲. من از موافقان سرسخت جوانگرایی در مدیریتهای کشور هستم. طبعا مقصود از جوانگرایی، حاکم شدن انرژی، ذهن خلاق، تخصص و نوآوری، در کنار تجربه کافی و استفاده از مشاورههای مجربین است و نه غالبشدن بیتجربگی و بیلیاقتی و آزمون خطا کردن در مناصب مهم.
جوانترها باید در یک فرایند مشخص و طی کردن پلههای ترقی در یک بازه زمانی مناسب، تجربیات لازم را در پستهای پایینتر کسب کنند و سپس به مناصب مهمتر دست یابند.
اگر قرار باشد هر جوانی از راه برسد و با رابطه و نسبت فامیلی با این و آن و احتمالا حائز بودن شرط “ارزشیگری”، بدون تجربه لازم و تخصص کافی بر صندلیهای مهم بنشیند و تصمیم های مهم بگیرد و مجموعههای مهم را اداره کند، سنگ روی سنگ بند نمیشود.
۳. شبکه سوم سیما متاسفانه مصداق بارز دو بند بالاست. اتفاقاتی که در حاشیه برنامه نود افتاد کافی بود تا به همین نتیجه ساده برسیم. مانور قدرت و لج و لجبازیهای بچگانه، مسئله نود را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرد و حتی در سطح بینالمللی گسترش داد!
ناچار شدند یک برنامه -حالا خورشید- را اختصاص دهند به بحران نود. مدیر شبکه با حضور در این برنامه سطح توانمندی و میزان قابلیت های خود را بیشتر نشان داد که متاسفانه نشانههای خوبی در این باره بروز نکرد. جناب مدیر شد مصداق “تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفته باشد” و کاش سخن نمیگفت.
بعد عادل فردوسیپور را آوردند روی خط تا باز هم از اختلافش با مدیر شبکه بگوید، حرفهای خلاف واقع را افشا کند، روی حرفش بایستد و ابعاد ماجرا را روشن تر کند.
در همین برنامه آقای مدیر شبکه مدعی شد که رشیدپور برای حرف زدن درباره نود از او اجازه گرفته و بعد رشیدپور در صفحه مجازی اش این اجازه گرفتن را تکذیب کرد. خلاصه بلبشویی است دیدنی.
حالا نود به کنار. من تابهحال ندیده بودم یک برنامه تلویزیونی در یک شبکه علیه یک برنامه دیگر در همان شبکه آیتم بسازد و زنده پخش کند!
اخبار شبکه ۳ روی آنتن زنده به شدت از اقدام پخش شبکه ۳ در تاخیر پخش بخش خبری انتقاد میکند، برنامه حالاخورشید شبکه ۳، آیتم میسازد و اخبار شبکه ۳ را به تمسخر میگیرد، بعد در صفحه مجازی اش عذرخواهی میکند، سپس اخبار شبکه ۳ آیتم میسازد و مجری حالا خورشید را تمسخر و به شدت تهدید میکند و همه اینها روی آنتن برنامه زنده پخش میشود! رشیدپور هم در صفحه مجازی اش از تهدید آنها انتقاد می کند و این ماجراها احتمالا ادامه دارد!
تازه بازیگر فلان سریال شبکه ۳ هم، قسمت آخرِ سریال را میبرد روی هوا و دلیلش را هم تسویه نشدن مالی تلویزیون اعلام میکند. مجبور میشوند تهِ سریال را عوض کنند و بعد علیه بازیگر، نشست خبری بگذارند و یک بحران جدید ساخته شود.
این موارد و موارد مشابه دیگر نشان میدهد که بی تعارف، شبکه ۳ صاحب ندارد و جوانگرایی، بدون توجه به شایستگی، تجربه و تخصص انجام شده است. برخی مدیران محترم سازمان ، اساسا توان اداره مجموعه هایشان را ندارند و از اعتماد به نفس لازم برای اداره مجموعه مهمی که به آنها سپرده شده برخوردار نیستند. در واقع قد و قواره برخی مدیران محترم کوتاهتر از میزی است که باید هر روز پشت آن بنشینند. به ناچار باید به ایشان گفت؛ “از کوتهی توست که دیوار بلند است”.
این درست که میزان رضایت عمومی از تلویزیون، پایین است و در این سالها اقدامات محتوایی غیرحرفهای در آن کم دیده نشده، این هم قبول که سطح اعتماد عمومی به صداقت صداوسیما در وضعیت خوبی نیست و صداوسیما درمجموع، ملی عمل نکرده ولی انصافا هیچوقت سطح آنتن تلویزیون در اندازههای کودکستان پایین نیامده بود. جدا از سوتیهای گاه و بیگاه، به هرشکل همواره یک کف استاندارد اجرایی و فنی در مجموعه صداوسیما مراعات میشد و حالا ظاهرا این حداقل نیز از میان رفته است.
بر متولیان و ناظران بر عملکرد این مجموعه مهم، فرض است که بساط آزمون و خطا و بچهبازی و مانور قدرت-قدرتی که نیست- را برچینند و تا شورش بیش از این درنیامده، به اصطلاح خودشان، ماجرا را جمع کنند.
منبع: اعتماد ۱۳ آبان ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- یک یادداشت در هفت پرده
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد






