سینماسینما، پریسا ساسانی
رسیدن به این باور که سینمای امروز ایران نیاز به چرخ ندارد که از اول اختراع شود کار سختی نیست، بخصوص که قرار نیست این سینمای همیشه شریف و همیشه زخمی، دستمایه آزمون و خطا مدیریت ها در ادوار مختلف شود. سینمایی که بعد از سالها تلاش به لحاظ تخصصی، در ردیف ۱۶ جشنواره الف دنیا قرار گرفته است و اکنون قرار نیست با تغییر مدیریت همه فعالیت ها را از اول آغاز کنیم.
آنتونیو گرامشی از نظریه پردازان مهم در حوزه فرهنگِ سیاسی است که نظریه هژمونی فرهنگ را مطرح کرده و معتقد است حاکمیت تنها در قلمروی اقتصاد ریشه ندارد بلکه دارای مولفه های سیاسی و فرهنگی نیز هست. در واقع قدرت حاکم، ایدئولوژی را بر هنر ارحج می داند و معتقد است هیچگاه هنر برای هنر در جوامع توتالیتر شکل نگرفته و همواره هنر در خدمت ایدئولوژی بوده است و این اتفاقی است که در ادغام جشنواره ملی و جهانی رخ داد و دقیقا مصداق هژمونی فرهنگی است که گرامشی مطرح کرده است.
در واقع هژمونی به توان دولت و طبقه حاکم در نظم دادن و هدایت باورها در محدوده جامعه مدنی برای یکدست کردن جوامع گفته می شود.
تا جاییکه حافظه تاریخی همه ما یاری می کند، قرار بود بعد از دوران مدیریت رئیس سازمان سینمایی در دولت نهم و دهم دیگر به عقب برنگردیم. اما با تصمیمات رئیس جدید سازمان سینمایی و زیر و رو کردن آنچه دیگران ساخته بودند خیلی تمیز به عقب برگشتیم.
سینمای ما بی آنکه بخواهد به عقب برگشت و با شعار همافزایی مضاعف به گونه ای به ۱۰ سال گذشته برگشتیم که هیچ جریانی نمی توانست از پس این یکدستی برآید.
به عنوان خبرنگار حوزه سینما، از زمانی که جشنواره ملی و بین المللی درهم بود، هیچ دستاوردی جز اختتامیه شلوغ در تالار وحدت، طولانی شدن مدت زمان مراسم و اهدای جوایز و یا به عبارت بهتر تقسیم جوایز بین میهمانان خارجی به یاد نمی آورم. یا دست کم آن اهدافی که رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم از این ادغام دوباره می خواهد در آنچه به چشم دیده ام یافت نمی شود.
آنچه مسلم است رویکرد جداسازی جشنواره ملی از جهانی با نگاه تخصصیتر شدن امور به انجام رسید و مجموع فعالیت های جشنواره از طراحی فضا، انتخاب آثار، معرفی فیلمسازانِ کشورهای مختلف تا اجرای جشنواره و غیره همگی با نگاه تخصصی انجام شد.
در واقع سینمای ایران در بخش بین الملل، در طول پنج سال گذشته با در نظر گرفتن تخصص در اجرایی کردن مولفه و اهداف به جشنواره ای استاندارد تبدیل کرد که حاصل آن دریافت عنوان الف بود.
اکنون با رویکرد فوق انقلابی رئیس سازمان سینمایی دستاوردهای سینمای ایران که زحمت ها بسیاری پای آن کشیده شده است ابتر باقی می ماند و ممکن است تا زمانی که بخواهد جان بگیرد، جان و توانی برای سینما و سینماگر نمانده باشد.
اشتباه نکنید عمدی در کار نیست!
ما «آآآآدت داریم» شاهد «اجاره نشینی» مدیران از راه رسیده باشیم که خواه بسازند و خواه زیر و رو کنند و دست خالی تر از همیشه بروند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
- اعلام سینماهای میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بازخوانی سرنوشت «علت مرگ: نامعلوم» / فیلمی که چون پروانه نمایش نداشت، از جشنواره فجر حذف شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند