سینماسینما، رضا صائمی
به نظر می رسد با انتخاب محمد مهدی عسگرپور به عنوان رئیس جدید هیئت مدیره خانه سینما، بار دیگر این خانه به خانه امید اصناف سینمایی تبدیل شود. نه امیدی چنان خوشبینانه و ایده آلیستی که گمان کنیم بحران خانه سینما و اهالی آن در مدت کوتاهی حل و فصل میشود اما حضور عسگرپور با توجه به سبقه مدیریتی و به گواه کارنامهاش میتواند فصل تازهای در حیات خانه سینما را رقم بزند که دست کم از بیثباتی و عدم استقلال صنفی و فشارهایی مضاعفی که از بیرون و بیش از همه از سازمان سینمایی بر این خانه وارد میشود کم شده و خانه سینما بتواند در فضای آرام و با ثبات و استقلال بیشتری به فعالیتهای خود ادامه دهد. در وضعیت کنونی، خانه سینما به مدیری مقتدر و کنشگر نیاز دارد که در برابر انواع هجمههایی که به سینماگران صورت میگیرد، بتواند از حیثیت و منزلت حرفهای آنها دفاع کرده و اهل تسلیم و وادادگی در برابر فشارهای بیرونی برای انقیاد و انفعال اهالی سینما یا تبدیل شدن خانه سینما به بازوی اجرایی سازمان سینمایی در حیطه صنفی نباشد. کارنامه عسگرپور نشان از چنین مدیری دارد که بله قربانگو نیست و کنشگرانه عمل میکند. گرچه قرار نیست عسگرپور مدیر عامل خانه سینما باشد اما همین که او در راس هیئت مدیره خانه سینما قرار دارد و با توجه به تجربه مدیر عاملی خانه سینما در دوران گذشته و مدیریتهایی اجرایی گوناگونی که در کارنامه خود دارد، میتوان او را بهترین گزینه ممکن در شرایط فعلی برای پیشبرد اهداف خانه سینما و اصناف سینمایی دانست. ضمن اینکه گروههای مختلف صنفی در درون خانه سینما با گرایشهای متفاوت بر سر او به عنوان مدیری کارآمد اتفاق نظر دارند و این میتواند در انسجام و وحدت عمل اصناف سینمایی خانه سینما موثر باشد. حتی انتخاب او به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما هم محصول ائتلاف تشکلهای متعارض تهیهکنندگان بوده که این امیدواری را ایجاد میکند که حضور او در خانه سینما بتواند عاملی وحدت بخش و موجب همدلی و همراهی بیشتر اعضای خانه سینما در پیگیری مطالبات صنفی و صیانت از هویت حرفهای خود در برابر فشار بیرونی باشد. خانه سینما به ویژه در شرایط کنونی به مدیری نیاز داشت که هم از جنس سینما باشد و هم زبان گفتگو با نهادهای قدرت در حوزه سینما را بشناسد تا از توان و اعتبار لازم و اثربخش برای هماوردی در این آوردگاه پرتنش و بحران خیز برخوردار باشد. آنچه بیش از هر چیز خانه سینما به آن نیاز دارد حفظ استقلال صنفی و رهایی از سایه سنگین سیاست است تا سینما، سینما باقی بماند.
منبع: روزنامه هم میهن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





