سینماسینما، منوچهر دین پرست
سالهاست که از جنگ فاصله گرفتهایم اما گویی صدای جنگ در گوشمان هنوز هست. ساخت فیلمهای جنگی با تمامی ابعاد آن در سینمای ما اگرچه جایگاه خود را به خوبی باز نیافته است اما این فیلم توانسته به زاویه دیگری از جنگ بپردازد که میتواند فارغ از هر نوع شعار دیگر یا جو ایدئولوژیکی، ابعاد انسانی جنگ را هم مورد توجه قرار دهد. فیلم «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت درباره رادیو نفت آبادان در زمان حمله عراق به ایران است که بچههای رادیو تمامی تلاششان را میکنند که ایستگاه پخش رادیو متوقف نشود. آنها علاوه بر اینکه روحیه مردم را از طریق رادیو تهییج میکردند، توانستند فضای اطلاعرسانی جنگ را نیز در دست بگیرند. درامی که در این فیلم ساخته شده اگرچه با کندی پیش میرود اما در نهایت فضای تألمبرانگیزی ایجاد میکند. قصههای فردی بچههای رادیو از اتحاد و یکدلی تا اختلاف سلیقه، توانسته درام را به جلو ببرد اما توقفهای بسیار، فضای خستهکنندهای ایجاد میکند. نگاه ملی- میهنی کارگردان در ساخت فیلم، بهویژه جایی که ترانه حماسی « ای ایران ای سرای امید» با صدای محمدرضا شجریان پخش میشود یا جایی که اخباری مبنی بر اینکه آبادان همچنان ایستاده یا جمله کلیدی «اینجا آبادان است، آبادان خواهد ماند» دارد، توانسته فضای فیلم را از شعارزدگی دور کند. از این نکته نباید غافل شد که کارگردان احتمالا به دلیل کمبود بودجه نتوانسته است صحنه جنگی خوبی را بیافریند و به تصاویر آرشیوی اکتفا کرده است. در پایان به این نکته باید توجه کرد که این فیلم نشاندهنده نقش رسانه در جنگ است. سوژهای که در سینمای ما کمتر به آن پرداخته شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «آبادان یازده ۶۰» اکران آنلاین میشود
- مثل جوی آبی که جاری است/ نگاهی به «آبادان یازده ۶۰»
- سبک و لحنی خلاق و جدید/ نگاهی به فیلم «بیحسی موضعی»
- آغاز اکران «آبادان یازده ۶۰» در سینماها
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست