سینماسینما، زهرا مشتاق
بازنشستگی را باید پذیرفت. قرار نیست همه آدم ها، در هر شرایطی تا پایان عمر کار کنند. چون همه آدم ها توان یکسانی ندارند. همین دیشب فیلم بسیار بدی دیدم که فقط با تعجب گفتم چرا؟ چرا؟ کارگردانی با آن فیلم های خوب، با آن همه خاطره های درخشانی که برای خیلی از ما ساخته. واقعا چرا؟ قصه خوبی، که خوب تعریف نمی شود. بازی های خوب هدایت نشده، نماهای طولانی و خسته کننده و ده تا چیز دیگری که منجر به ساخته شدن یک فیلم بد می شود.
واقعا مگر قرار است همه کارگردان ها تا آخر عمر فیلم بسازند؟ مگر اجبار است؟ مگر مدال افتخار می دهند؟ مثل آن است که جراحی را که دستش می لرزد، بفرستند اتاق عمل. یا از خیاطی که سوی چشمش را از دست داده، بخواهند کت و شلوار دامادی بدوزد. یا ده تا مثال این شکلی.
دوستان خبرنگار هم سن و سال من باید به یاد داشته باشند. سال ها قبل یک هم صنفی مسنی داشتیم که به شکل فعالانه ای در تمام نشست های خبری حضور داشت و سوال های به نظر خودشان مهم و چالش برانگیز می پرسیدند و اغلب موجب خنده و شرمساری همکاران دیگر می شدند. آن دوست هرگز نپذیرفتند یا توجه نکردند که کار را باید به تازه نفس ترها سپرد و باید تسلیم بازنشستگی شد.
کسانی هستند که همیشه فیلم های بد یا متوسط ساخته اند. من درباره آنها صحبت نمی کنم. نکته و تاسف من درباره فیلمسازان بزرگی است که فیلم های مهمی ساخته اند. فیلم ها یا مجموعه هایی که اگر ساخته نمی شدند، خیلی حیف بود. فیلم های خاطره ساز، فیلم های تأثیرگذار، فیلم هایی از اجتماعی تا کمدی. فیلم هایی که اگر ملودرام خانوادگی بوده تا جنایی یا کودکانه، درست و خوب ساخته شده است. برای همین آدم دلش می لرزد که چرا چنین کسی، چنین کسانی فیلم های بد بسازند و خودشان با دست خودشان پرونده شان را تباه کنند. ساخت دوازده تا فیلم خوب، بهتر از سی و دوتا فیلم است که هشت تایش دورریختنی باشد. لطفا معدل بیست خود را ناپلئونی نکنید. لطفا خاطره های خوب ما را از سینمای خودتان محفوظ نگاه دارید. لطفا به هر قیمتی فیلم نسازید. لطفا بپذیرید در هر حرفه ای آدم ها زمانی بازنشسته می شوند. لطفا احترام خودتان را حفظ کنید. ما شما و فیلم های خوبتان را دوست داریم، نه فیلم های بد. ما دلمان نمی خواهد در این سینما خدای ناکرده به شما بی حرمتی شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینما برای همه/ بازشناسی جریانها و مخاطبان سینمای ایران
- دستها حرف میزنند
- فیلمساز اجتماعی و فیلم سفارشی/ آیا فیلم سفارشی خوب، ممکن است؟
- برگزاری کارگاههای آموزشی اصغر فرهای در تورنتو
- ناراحتی محمدحسین مهدویان از شنیده نشدن صدای رنج مردم سردشت پس از ۳۲ سال
- خاطره علی ملاقلیپور از دعوا سر صحنه یک فیلم، ۱۶ سال پیش
- غلامرضا جنتخواهدوست، کارگردان پیشکسوت دفاع مقدس درگذشت
- بازگشت داریوش مهرجویی پس از شش سال به سینما/ «لامینور» ادامهای بر «سنتوری»؟
- پروژه مشترک جدید ایران و اروپا به زودی آغاز میشود
- نمایش مستند «نسیان» در بازار فیلم کن
- «تگزاس ۲» در صدر/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- تذکر کتبی برای گالری آریانا، برگزارکننده نمایشگاه «آن دیگری»
- جرج کلونی، بنیانگذار یک کمپانی خودروسازی میشود
- حضور یک کارگردان و دو فیلم ایرانی در جشنوارهای اسپانیایی
- مرکز باربیکن لندن میزبان مانی حقیقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش