سینماسینما، علی پاکزاد
در دو فیلم نقش دومهایی از زنان دیدم بهتر از نقش اول. یکی در« شبی که ماه کامل شد» و دیگری در «سرکوب» که اصلا شاید نقش اولی هم نداشت.
در «شبی که ماه کامل شد» فرشته صدرعرفایی نقش «غمناز» مادر برادران ریگی را آنچنان بازی می کند که گویی آن را زیسته است و فرو رفتنش در نقش حیرت انگیز، استثنایی و پر از تمرین و رنج و مرارت است. گویی واقعی ترین نقش در فیلم است. از لهجه گرفته تا بردباری، سکوت، لرزش و غمی عجین با زندگانی که همه را با هم توامان دارد و بروز می دهد و پنهان می سازد. او چنان در نقش خود خوش درخشیده که در آغاز فیلم وقتی معرفی می شود به سختی میتوان او را با آن گریم بی نقص شناخت؛ او با کارکشتگی و فروتنیاش، با چهرهای آفتابسوخته و چشمانی غمبار در تلاش است که به عروس خبر از گرفتاری اش در مخمصه ای بزرگ را دهد و ما این پیام را می فهمیم و حس می کنیم. او تبدیل به سمبل زنانی از این دیار می شود که در برنامه ها و مدیریت طایفه خود نقشی ندارند. او مسیح زنی است که صلیب مصیبت خانواده اش را به تنهایی بر دوش میکشد و آنچنان آشنا با زادگاه و جغرافیای داستان است که با زنی بومی و بلوچ مو نمی زند.
سارا بهرامی هم در فیلم سرکوب یکی از پنج زن فیلم است. او باید تعلیق بین دنیای قدیم و جدید و شکاف بین دو نسل را نشان دهد.او نقش دختر وسط خانواده را بازی می کند. مدتی است با یک مرد دوست شدهاست که بعد از چند هفته متوجه میشود که این مرد همانند پدرش به آزار و اذیت جسمی و روحی وی میپردازد. روایت بهرامی و نقش آفرینی اش یک حکایت دو لبه است. او با آنکه نمادی از زن عصر حاضر است اما باید نشان دهد که سرنوشتش با سرنوشت مادرش توفیری ندارد. گریه ها، برخوردهای عصبی و ندانسته ها و بی اطلاعاتی اش از پدر و مادر ترکیبی از نقش و دیالوگ را می طلبد که در میان خواهرانش او بر پرگویی فائق میآید و بسیار روشمند تا انتهای فیلم خود را می کشاند.
به هنگام برقراری رابطه کلامی هم تکلیف این خانه یا وطن با دیالوگ صریحی که پریا به خواهر کوچکش پروانه میگوید روشن می شود و بازی او آغاز و انجام فیلم را نشان می دهد: «تا از این بدتر نشدی از اینجا برو» . صراحت و رک گویی هم در دیالوگ و هم در نشانه شناسی زندگی روزمره پریا مشهود است.
سارا بهرامی ازطریق دیالوگها و نشانه ها و حالات روحی به ما اطلاعات میدهد که از خانه بیرون افتاده و با مردی آشنا شده. شکاک است و دست آخر با تمام کشمکش ها، توقعات و انتظارات چیزی بیشتر از چهار زن دیگر ندارد. گویی این تمایز و همسانی تنها از عهده سارا بهرامی بر می آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- این زن حرف میزند/ نگاهی به «علفزار»
- هزار داستان/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- اکران «علفزار» از اوایل هفته آینده آغاز میشود
- سینمای اجتماعی، مشق آدم بودن است/ نگاهی به فیلم «شهربانو»
- مصایبِ مادرانهی شهربانو/ نگاهی به فیلم «شهربانو»
- «شهربانو» تنها فیلم سینمایی از ایران در جشنواره جهانی سیدنی
- آغاز اکران آنلاین «شهربانو» از ۱۰ اسفند
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- «علفزار» و ساختار قصه در قصهاش
- فرهنگ و رسانه/ نگاهی به فیلم «قهرمان»
- افتتاح توفانی، پایان ناگهانی/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- حقیقت یا مصلحت؟/ نگاهی به فیلم «علفزار»
- «علفزار»؛ تصویری از مظلومیت زنان در جامعه مردسالار
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
آخرین ها
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- جایزه نتپک به «گیج گاه» رسید
- حضور «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانههای ایران مشخص شدند
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان