سینماسینما، ایلیا محمدینیا
اینکه کسی به واسطه پدر یا مادر و یا هر شخص نسبی و سببی بتواند در سینما و اینجا در مقام بازیگر در فیلمی در یکی از نقشهای اصلی حضور یابد امری عجیب نیست؛ در پیشروترین سینماهای جهان هم اتفاق افتاده و باز هم خواهد افتاد.
حال اگر این امر در سینمای ما باشد برایش لقبی به طعن و کنایه پیدا میکنند و میشود: آقازاده
در حوزه سینما و به ویژه بازیگری اگر بازیگر استعدادی نداشته باشد خیلی زود از دور خارج خواهد شد. چرا که ایفای نقش امری است تخصصی که دربرگیرنده پارامترهای زیادی از جمله درک و تحلیل نقش در فیلمنامه و حفظ راکورد حسی نقش در سراسر فیلم است.
پگاه آهنگرانی یکی از همین کسانی است که نشان داد که ورود به سینما اگر به واسطه خانواده هم باشد اما اگر استعدادی در کار نباشد خیلی زود همه چیز تغییر میکند.
ایفای نقش و موفقیتش در فیلم «دختری با کفشهای کتانی» را اگر به حساب غریزه بدانیم تا مثلا بهرهمندی از شیوههای بازیگری خیلی بیراه نیست چرا که جنس بازی پگاه آهنگرانی از جایی میآمد که ربطی به تجربه بازیگری بر مبنای سالها حضور در نمایش و تئاتر نداشت. مادرش منیژه حکمت سالها در عرصه تولید بود و بعدها کارگردانی در سینما را تجربه کرد و طبیعی هم بود دختر جوانش در سر سودای بازیگری را داشته باشد.
دیدن فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی اما در جشنواره چهلم فجر و نقشآفرینی در خور تحسین پگاه آهنگرانی در آن غافلگیری بزرگ من از جشنوارهای بود که کم غافلگیری نداشت و همه چیزش در عین غافلگیری بود از آثار گاه بیارزشی که به جشنواره راه یافته بودند و آثاری که بیهیچ ذکر دلیلی کنار گذاشته شده بودند تا اعلام اسامی نامزدهای جایزه به ویژه در بخش بهترین بازیگر زن و لو رفتن برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره.
بازی در نقش اصلی فیلم «بدون قرار قبلی» برای پگاه آهنگرانی شاید یکی از آن فرصتهایی بود که بتواند استعداد بازیگریاش در نقشی سهل و ممتنع را به چالشی بزرگ بکشد.
او در فیلم در نقش پزشک میانسالی به نام یاسمن ظاهر شده که ۳۰ سال است به دور از ایران با مادرش ساکن آلمان است. تنها امکان گاه به گاه ارتباطی او با ایران در شکل تصویر و گاه در قالب کلمات و حروف با دختر خالهاش در مشهد شهر آبا و اجدادیاش است.
در همان سکانس معرف کاراکتر یاسمن در ابتدای فیلم او احیای مصدومی را در بیمارستان بر عهده دارد که در نهایت منتهی به مرگ جوان میشود؛ تماشاگر با دیدن چهره مصمم، سرد و بیروح پگاه اهنگرانی در نقش کاراکتر یاسمن با غلبه فرهنگ رفتاری و حسی آلمانی بر جسم ایرانیاش آشنا میشود. یاسمن از جمله نقشهای تکرارشونده در فیلمها و سریالهای ایرانی به نظر میرسید که از فرط تکرار، مخاطب با پیش فرضی مشخص خود را آماده تماشایش میکند.
انسجام و یکدستی بازی و حفظ راکورد حسی نقش و تغییر گام به گام و باورپذیر این حس درونی و رفتاری یاسمن از آلمان تا ایران وقتی که در معرض فرهنگ ایرانی قرار میگیرد اتفاقی بود که تنها با تحلیل درست فیلمنامه و نقش یاسمن توسط بازیگر و کارگردان فیلم در ایفای درست نقش میتوانست سر و سامان بگیرد و پگاه آهنگرانی در سختترین چالش بازیگریاش نشان داد که مستعد چنین امری هم هست. فیلم «بدون قرار قبلی» به حتم متکی به بازیگر نقش یاسمن است که اگر انتخاب درستی شکل نمیگرفت میتوانست فیلم را به اثری کلیشهای و تکرارشونده تبدیل کند. اما سابقه بازی و تدریس بازیگری بهروز شعیبی و تیزهوشی او در انتخاب درست بازیگرش در کنار هوشمندی بازیگری که تکنیک بازیگری را دیگر جایگزین غریزه صرف کرده بود راهگشای فیلم شد. تا آنجا که تصور فیلم و نقش یاسمن بدون حضور پگاه آهنگرانی عملا سخت مینماید.
اینکه در جشنواره چهلم نامی از پگاه آهنگرانی حتی در لیست نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن نیست به نظر دلایل خارج از متن دارد. و این ربطی به توانمندیهای بازیگری ندارد که حال میتوانیم از او نقشهای پرچالشی را در فیلمها انتظار داشته باشیم.
پگاه آهنگرانی اگر به واسطه مادرش آمد اما نشان داد که بازیگری ذوق و استعداد میخواهد نه پارتی و فامیل.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- جایزه بزرگ جشنواره ریگا برای پگاه آهنگرانی
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





