سینماسینما، پریسا ساسانی
مستند سینمایی «بزم رزم» از آن دسته از فیلم هایی است که بخش مهمی از تاریخ معاصر در حوزه موسیقی را مطرح می کند و فیلمساز بدون جانبداری سراغ موضوع می رود. موضوعی که خواه ناخواه اذهان را به قضاوت وا می دارد. قضاوتی متعلق به آن دوران. بخش مهم مستند «بزم رزم» به بیان رویکردهای موسیقایی و وضعیت این هنر ارزنده ایرانی پس از انقلاب باز می گردد در واقع فیلمساز با نگاه تاریخ نگارانه بخش مهمی از شرایط تغییر جامعه و وضعیت ایران را بعد از تغییر حکومت به تصویر می کشد.
سید وحید حسینی کارگردان مستند سینمایی «بزم رزم» در ساختن این فیلم مانند یک شاهد و قصه گو در نقش یک «پرسه زن» (براساس نظریه ای به همین نام از والتربنیامین، نظریه پرداز و از اعضای مکتب فرانکفورت) ظاهر شده و آگاهانه براساس یک طرح و فیلمنامه جامع و با استفاده از تصاویر آرشیوی ناب و یا کمتر دیده شده، آنچه که در نظر دارد را بر پرده نقره آورده است و فیلم مستندی شایسته از سرنوشت مردم و سرزمینی را روایت می کند که نمی دانند قرار است چه روزگاری را در روزهای پس از انقلاب آغاز کنند. در ادامه همین مردم مجبور شدند هشت سال جنگ تحمیلی را با همه سختی ها تحمل و پشت سر بگذارند.
فشارهای ایدئولوژیک برای از بین بردن موسیقی در ایران از یک سو، مقابله و مبارزه شیدایی ها و چاووشی ها برای زنده نگه داشتن حداقل نامی از موسیقی ایرانی و موسیقی ردیف دستگاهی از سوی دیگر و دست آخر حماسه سرایی های ویژه آهنگرانی ها و فولکورخوانی ها برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر جهان آراها و شهدای گمنام، باعث پیدایش آشفته بازار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در آن دوران شده بود و کارگردان مستند «بزم رزم» توانست روایت خط به خط از سرنوشت موسیقی ایران از زمان قبل از انقلاب و تا ۱۰ سال پس از آن را به تصویر بکشد. روایتی که در این مستند علاوه بر فیلمنامه درست با تدوین به جا و همچنین حضور چهره های تاثیرگذار آن دوران خیلی تمیز و بدون حتی یک سکانس کم و زیاد ثبت شد.
درباره این مستند سینمایی نقدها و نقل ها و گفتگوهای فراوانی انجام شده است. اما با دیدن چندباره این فیلم پس از گذشت ۲ سال از اکران آن و به بهانه انتشار لوح فشرده فیلم مستند «بزم رزم»، می توان به واسطه آگاهی رسانی فیلمساز از تاریخ درس گرفت و آگاه شد که تنگ نظری ها، ندادنم کاری ها، تعصبات کور و بی پایه و اساس به خصوص مدیران که تاثیرگذار در تصمیم گیری ها هستند، بلای خانمان سوزی بر سر تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین می آوردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- بدون صداى اضافه/ نگاهى به «جایى براى فرشتهها نیست»
- «سوئیچ پن»/ «بزم رزم» از منظر جامعهشناسی هنری قابل تامل است/ به بهانه انتشار و عرضه عمومی
- روایت یا راوی؟/ درباره «در جستجوی فریده»
- روایتهای سرخوشانه روحی پرسهزن/ درباره چند فیلم جشنواره مستند حقیقت
- قدم گذاشتن در دنیای روزنامهنگاری تحقیقی/ نگاهی به فیلم «تالان»
- «سوئیچ پن»/ یادداشتی بر فیلم «درجستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی، کوروش عطائی
- یادداشت احمد میراحسان/ مستندهای زاده نشده درون یک مستند؛ مستند در «جستجوی فریده» مرا به نوشتن مشتاق کرده است؟
- «بزم رزم» در برنامه «عصرانه مستند»
- نگاهی به مستند «بزم رزم» / جنگ و انقلاب به روایت موسیقی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





