سینماسینما، مازیار معاونی
در هنر بازیگری هم درست مانند تمام رشته های دیگر هنری و حتی غیرهنری ، ورود نسل های جدید و کمرنگ شدن حضور قدیمی ترها به واسطه مولفه هایی نظیر اُفت توان بدنی، کاهش میزان انگیزه و یا به پایان رسیدن داشته های تخصصی در حوزه هنری مورد نظر اجتناب ناپذیر می نماید و بعید است کسی با این اصل بدیهی مخالفتی داشته باشد اما مشکل از آنجا آغاز می شود که این تغییر تدریجی نسل ها و آمدن چهره های تازه به مدیوم نمایش ( ودر اینجا تلویزیون) از مجرای عادی و قابل درک خود خارج شده و به شیوه ای مدیریت شده و فارغ از اقتضائات هنری به انجام برسد. واقعیت این است که ظرف یکی دو دهه گذشته بسیاری از بازیگران شناخته شده تلویزیونی بدون آنکه مولفه های ذکر شده در ابتدای مطلب شامل حالشان بشود کنار گذاشته شدند، بازیگرانی که که در به یادگار گذاشتن خاطرات خوش نمایشی نقش غیرقابل انکاری داشتند و اغراق نیست اگر گفته شود بینندگان به آنها نه تنها به چشم یک هنرپیشه که به چشم چهره های آشنایی نگاه می کردند که کل رسانه تلویزیون و برنامه های آن را برایشان خودمانی و دلنشین می نمودند. برای توصیف دقیق تر این وضعیت لازم است این جنبه از قضیه را هم در نظر داشته باشیم که از دهه های آغازین راه اندازی تلویزیون تا نیمه های دهه هفتاد، سیما رسانه ای دو کاناله بود که در هفته نهایتاً چهار مجموعه نمایشی که غالباً بازیگران شناخته شده ای داشتند را روی آنتن می فرستاد و هنوز از سریالهای ریز و درشت و سیاهه بلند بالای بازیگران داخلی و خارجی شبکه های ماهواره ای آن سوی آبی و شبکه نمایش خانگی خبری نبود.
اما این از دور کنار رفتن ها که برای خود بازیگران تبعات مالی و روانی و برای مخاطبین سیما، حس غربت و بیگانگی با رسانه را به دنبال داشت از کجا آغاز شد؟ برای پاسخ به این پرسش کافیست یک ربع قرن به عقب بازگردیم، اوایل سال هفتاد و سه خورشیدی که سیما با ورود مدیریت جدید و تزریق منایع مالی گسترده در صدد رقابت با شبکه های نوظهور آن سوی آبی برآمده بود، سالهایی که شبکه پشت شبکه راه اندازی می شد و کانالهای تلویزیونی در فرآیند بیست و چهار ساعته شدن پخش با یکدیگر رقابت می کردند، سالهایی که اهدافی مانند لزوم به روز شدن و رقابت کمی با شبکه های آن سوی آبی، کیفیت و به تبع آن اخلاقیات را بیش از پیش به عقب راند، آلوده شدن برنامه های تلویزیونی به ویروس مخرب تبلییغات و به دنبال آن اسپانسر محوری درست از همان بازه زمانی آغاز شد، در چنین شرایطی تهیه کنندگان قدیمی تلویزیون که به معنای واقعی و تام و تمام آن تهیه کننده و نه جذب کننده اسپانسرها و مطیع و رام اوامر آنها محسوب می شدند از دور خارج شدند تا کسانی جای آنها را بگیرند که در این هیاهوی تبلیغ محور حرفی برای گفتن داشته باشند. یکی از نتایج این اتفاقات ناخوشایند که فرمان کنترل آن تا حدود زیادی از دست مدیریت ارشد تلویزیون هم خارج شد آشنایی زدایی از تلویزیون و از دست رفتن بخش مهمی از محبوبیت آن در میان بینندگانش بود، در معادلات جدید، قدرت مجموعه سازان برای انتخاب بازیگران مناسب نقشها تا اندازه زیادی کاسته شد و روابط تهیه کنندگان و مباشرین آنها با تعدادی بازیگر محدود و فاکتورهایی نظیر امکان جذب اسپانسر از طریق سپردن نقش به بازیگرانِ بخصوص جایگزین ضوابط هنری انتخاب هنرپیشه شد (در اغلب موارد و نه صد در صد آنها). با در نظر گرفتن چنین شرایطی که مخاطبین قدیمی تر آثار نمایشی تلویزیون در حسرت نقش آفرینی همان بازیگران نام آشنای قدیمی هستند و برای تجدید خاطره با آنها به دانلود سریال های قدیمی بسنده می کنند شاید تعجب برانگیز نباشد که نگارنده با دیدن دوباره چهره هایی نظیر: بهزاد خداویسی، فرهاد جم، آتش تقی پور و علی طالب لو که سالهاست یا در قاب شیشه ای نیستند و یا حضورهای کمرنگ و گذاریی دارند، به وجد بیاید و دست به قلم بشود، البته همه می دانیم که عامل این بازگشت خوشایند نه تغییر ضوابط نادرست انتخاب بازیگر بلکه حضور سعید سلطانی به عنوان یک مجموعه ساز قدیمی در راس سریال «ستایش ۳» بوده است، کارگردانی که به واسطه تعلقش به سالهای حکومت مقتدرانه تر ضابطه، توانسته از آن دایره محدود بازیگران امروزی تلویزیونی عبور و چهره های نوستالژیک را بار دیگر به مقابل دوربین تلویزیون فرا بخواند، استثنایی که امید داریم در گزینش بازیگران مجموعه های نمایشی به یک قاعده تبدیل گردد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- پایان تصویربرداری فیلم «نابازیگر»/ معرفی بازیگران کامل
- دو سال پس از رونمایی در جشنواره فجر؛ «شین» از چهارشنبه روی پرده میرود
- تکلیف برخی سریالهای تلویزیون روشن نیست/ معضلی به نامِ پخش سریال تکراری از شبکههای سراسری
- گفتگوهای اختصاصی سینماسینما با هنرمندان، منتقدان و کارگردانان درباره سیدابراهیم اصغرزاده (بخش سوم)
- سریال «راز ناتمام» در مراحل پایانی تولید/ روایتی از زندگی شهید باهنر + تیزر
- یاوری که با نامش غریبه بود
- حشمت در پوست یاور/ نگاهی به سریال «یاور»
- ایرانی و بومی
- پوستر سریال تاریخی «بوم و بانو» منتشر شد
- رسانه ملی، دفتر مشق کارگردانان و تهیهکنندگان نیست/ نگاهی به سریال «دخترم نرگس»
- بازبخش فصل اول “ستایش” در پی جدا شدن رامسین کبریتی از شبکه جم
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد