سینماسینما، علی نعیمی:
به وقت شام
به گمانم ابراهیم حاتمی کیا در اثر متاخر خود دیگر نمی تواند تکلیفش را با آرمان هایی که دارد به درستی مشخص کند. او در چند اثر اخیرش مجموعه ای تناقض ها را به نمایش گذاشته است. حاتمی کیا دچار تردید های بسیاری است در باز تعریف ایدئولوژی خود. این تردید نه در کاراکترها و نه در دو قطبی خیر و شر و تقابل میان دو نسل که او با خودش و آن چه که باید باشد دچار تردید است. او از داعش و سوریه می گوید. از جنگ می گوید. از متحدان منطقه می گوید. از تقابل میان دو نسل و اختلافات ماهوی در سیاستگذاری کلان نظام در مسئله سوریه سخن می گوید و در مقابل هیچ کدام از حرف هایش نمی ایستد. حاتمی کیا از یک فیلمساز آرمانگرا به یک تکنسین خوش فکر در سینما تبدیل شده است. او برایش مهم نیست که فیلمش با مخاطب چه ارتباطی برقرار می کند. او قرار است حرف هایی بزند که حتی خودش هم در منطق ریاضی اش نمره خوبی به عملکردش نمی دهد. ای کاش ابراهیم حاتمی کیا به جای نشان دادن هواپیما و اکشن پرحادثه در میان آسمان و زمین و واکنش های سوپر منی از قهرمان های پوشالی اش در همان خط قدیمی اش از سوریه برایمان می گفت. آن موقع راحتتر می شد او را شناخت. این حاتمی کیا حتی با خودش هم غریبه است.
امتیاز:
۱ از ۵
خجالت نکش
برای فیلمنامه نویس با سابقه ای همچون رضا مقصودی نوشتن قصه ای بر اساس یک ایده خطی که تمام کنش هایش بر مبنای قضا و قدر رخ می دهد و به جز چند تیکه سیاسی و حرف های ظاهرا خط قرمزی دستمایه ای برای خنداندن مخاطب ندارد؛ یک عقبگرد محسوب می شود. «خجالت نکش» نمی تواند مخاطبش را با قصه اش قانع کند و به جز نیمه ابتدایی فیلم که از ریتم خوبی برخوردار است دیگر هیچ نکته قابل دفاعی در نخستین ساخته مقصودی وجود ندارد. منطق روایی فیلم آنقدر ساده انگارانه است که فیلمساز تنها با معجزه می تواند قصه ای را که آغاز کرده به سرانجام برساند و سیکل ناقص روایت آنقدر توی ذوق می زند که اگر قرار نبود برای پایان آن نقطه ای بگذارد این چرخش دوار کودک در یک روستای کوچک می توانست تا قیامت ادامه پیدا کند. «خجالت نکش» یک تله فیلم سرگرم کننده است در یک عصر جمعه که می تواند از یکی از شبکه های تلویزیون پخش شود.
امتیاز:
۱ از ۵

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- جدیدترین آمار فروش سینماها در غیاب فیلمهای کمدی
- حاتمیکیا چرا ساخت سریال «موسی(ع)» را پذیرفت؟
- هفته فیلم مقاومت در شبکه نمایش
- معرفی فیلمهای سینمایی آخر هفته تلویزیون
- حسن عباسی:به وقت شام در مقابل هزارپا ساخته شد/فقط فیلمهای دفاع مقدس موثرند
- نگاهی به «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی / شمایل یک قهرمان پوشالی
- نگاهی به «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی / ضد قهرمان دوست داشتنی
- انتقاد شدید رضا مقصودی کارگردان فیلم خجالت نکش از سانسور این فیلم در تلویزیون
- برترین های سینمای ایران در سال ۹۷ به انتخاب منتقدان سینماسینما / بخش دوم علی نعیمی و یزدان سلحشور
- پخش «به وقت شام» برای نخستین بار از تلویزیون
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به ۴ فیلم جشنواره / بخش ۴
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی به ۵ فیلم جشنواره سی و هفتم / بخش ۳
- به روایت یک شاهد عینی / نگاهی کوتاه به شش فیلم جشنواره / بخش دوم
- گفتوگو با مانلی شجاعیفرد و مازیار فکریارشاد به بهانه اجرای نمایش «نشانهها» / سختیهای اجرای یک نمایش پستمدرن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
آخرین ها
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما