سینماسینما، ناصر صفاریان
«اتواستاپ» بعدِ شانزده سال مجوز گرفت. «کودکیِ ناتمام» هم با کنارکشیدنِ سرمایهگذار شریک به دلیل تغییر مدیریت و پسگرفتنِ مبلغِ مشارکت در یک فقره چک بدون قسطبندی، در چهار سال به سختی ساخته شد و به سختی مجوز گرفت و با زدنِ قیدِ نمایش سالنی، در بدترین روزهای کرونا و قرنطینه به صورت دیویدی به بازار عرضه شد… و در نهایت، هر دو فیلم با فاصلهای دو هفتهای به نمایش آنلاین رسید، با اعداد و ارقامی که در دل بماند و بر زبان نیاید بهتر است؛ بهخصوص در مورد «کودکیِ ناتمام» که تازه ساخته شده بود و اگر مهرِ دوستی که از سرِ لطف یاریام داد نبود، حتی تمام فروش قابل قبولِ هزاروصد دیویدی در کمتر از یک سال هم در قیاس با هزینهها چیزی نمیشد.
تنها به فاصلۀ یک روز، هر دو فیلم از سایتی به اسم «به نام ایران» سردرآورد، رایگان و در فرمتها و حجمهای متفاوت برای استفادۀ همگانی. سایت جالبیست نه فقط از این نظر که اسم و لوگوی خودش را بر جاهایی از فیلم حک میکند، که حتی عنوانبندی ابتدایی را به سلیقه خودش کوتاه و قطع میکند، آرماستیشن تهیهکننده را حذف میکند و آرماستیشن خودش را میگذارد و فیلم را از سوی «به نام ایران» به بینندگان تقدیم میکند. در برخی فیلمها هم صدای مطنطنی در ثانیههای ابتدایی و انتهایی اضافه میکند تا فیلم تقدیم شود… و البته این همۀ جالبیِ ماجرا نیست.
در توضیح سایتشان و خودشان نوشتهاند: «مانع شدن ما از پولشویی یک عده از مافیای سینماگران ایرانی که وابستگی علنی آنها به سپاه برای همه آشکار است» و اشاره به این که: اولین دلیل راه اندازی این سایت این است که هنرمندان و سینماگران ایرانی را وادار کنیم که در خط مردم قرار بگیرند نه حکومت؛ اینگونه نه تنها میتوانند فروش بهتری نیز از فیلمهایشان داشته باشند، بلکه مورد محبوبیت بیشتری در جامعۀ ایرانی و جهانی قرار خواهند گرفت. پس به جای انتشار فیلمهای آنلاین خود در سایتهای وابسته مافیای سپاه پاسداران و اجیر کردن شرخرهای سایبری برای سایتهایی مثل سایت ما و از بین بردن پولهایشان به این افراد، سعی کنند با ما همراه باشند. به قول شاعر: آینه چون نقش تو بنمود راست/ خود شِکَن! آینه شکستن خطاست»!
بنده هم سعی کردم خودشکنی کنم و در خط مردم باشم و این همه فیلم حکومتی نسازم و قید همۀ مواهب این سالها را بزنم! ولی خب گذشته از این که در این سایت، محصولات ایدئولوژیک نظام و کلی فیلم و سریال متعلق به تلویزیون و حکومت و خود سپاه به چشم میخورد و با فرمایش این دوستان مبارز همخوانی ندارد، نتوانستم بفهمم چهگونه میشود با سرمایۀ دیگران و آثار دیگران مبارزه کرد و آن پشت پنهان شد. همان طور که وقتی تلویزیون «کانال جدید» که ارگان یک حزب سیاسی تندو تیز با ادعای مبارزه است، وقتی بدون اجازه فیلمم «من فقط شاعرم جناب سروان!» را در سالهای گذشته چندین بار پخش کرد، نفهمیدم چهگونه میشود چنین کرد و سرنوشت چنین مبارزهای در نهایت چه خواهد بود؛ بهخصوص که این فیلمِ من درباره سختیهای خلق هنر در ایران است!
یادم نمیرود فلان مسئول دولتیِ سینمای مستند در سالِ اولِ آمدنش، دربارۀ نگرانی از کپیشدن فیلمها در جشنوارهای آنلاین گفته بود: «سینمای مستند، معمولا نگران کپی کردن نیست و اغلب مستندسازان دوست دارند فیلمشان کپی شود»! و کسی نبود به این مدیر بگوید اگر سرمایۀ فیلم، از خودِ شخص باشد، هیچ کس دلش نمیخواهد فیلمش کپی شود و کسی نبود که بگوید چرا با بودجههایتان فیلمی نمیسازید که مخاطب داشته باشد تا فیلمسازش نخواهد مجانی دیده شود. وقتی چنین نگاهی در سطح مدیریتی وجود دارد، جایی برای امیدِ پیگیری و احقاق حق در این زمینهها نیست.
برای فیلمسازی که هویت مستقلی دارد و حرف خودش را میزند و مانند خیلی از اهالیِ رانت و رابطۀ سینمای امروز ایران، پول فیلمش از سود در تولید و بیاهمیتیِ فروش و بودونبودِ مخاطب نمیآید و فعالیتش متکی به پول آقازادهها و بچهپولدارهای عاشقِ شهرت نیست، چنین حرکاتی از چنین سایتهایی که معلوم نیست چه کسانی در پشتش قرار دارند، ضربۀ مهمیست در هر حال. ولی آن چه در پسِ این گونه حرکتها خودش را نشان میدهد و زیر پوشش «بامزه» مبارزه با جمهوری اسلامی، در عمل رخ میدهد، یک چیز بیشتر نیست: حذف سینمای مستقل.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قربانیانِ یک قانونِ نادرست
- امضای یک بیانیه: تبعات و ممنوعیات
- در برنامه سینماتک خانه هنرمندان مطرح شد/ «درخت گلابی» ماندگارترین اثر سینمای ایران درباره عشق اول است
- روایت ناصر صفاریان کارگردان ۳فیلم مستند درباره فروغ فرخزاد از مصائب ساخت این فیلمها
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت» آغاز به کار کرد/ برنامههای روز اول
- پیش از این گفته شده بود که فروغ فیلمنامه و داستان نوشته است/ فروغ فرخزاد: خالقِ شعر و غیرِشعر
- پرویز بهرام؛ همبازی و همکارِ فروغ در فیلم و گویندگی
- اختصاصی سینماسینما: یادداشت ناصر صفاریان به بهانه درگذشت کامیار شاپور/ کامیار: فرزند پرویز و فروغ
- نگاهی به سینمای سهراب شهیدثالث
- درباره شیدا ساخته کمال تبریزی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- نمایش مستند «پاره تن من» در تهران
- اختصاصی سینماسینما/ «این چه رازیست که هر بار بهار، با عزای دلِ ما میآید؟»/ یادداشت ناصر صفاریان برای لوون
- اختصاصی سینماسینما/ کجایی سید؟/ یادداشت ناصر صفاریان درباره ابراهیم حاتمیکیای این روزها
- روزگارِ مرگِ انسانیت است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد