سینماسینما، رضا دانش پژوه
اگر واژه سینمای ایران را با ترسیم جغرافیا در نظر بگیریم قطعا وسعت اصلی آن در تهران رقم خواهد خورد. هر چند هنرمندان زیادی از سرتاسر ایران این بافت مرکزی را تشکیل داده اند، اما با توجه به موانع جدی اقتصادی در سینمای ایران که بر هیچ یک از اهالی سینما پوشیده نیست؛ چه موانعی را باید برداشت تا مقداری از این آشفتگی کاسته شود؟ به نظر می رسد اساسا وضعیت سینماداری در شهرستان پرونده مبهمی ست که تحلیل وضعیت فروش در تهران و مقایسه آن با شهرستان عمق شکاف افتاده میان مخاطب شهرستان و سینما را به خوبی نمایش می دهد.
سینماداری و رقابت برای نمایش فیلمهای بهتر محدود به چند شرکت در تهران شده است و اینطور استنباط می شود که تولیدات تهران به خاطر عدم رقابت دچار افت و حتی عقبگرد هستند. اگر آثار تجربی و جریان هنری سینما را در نظر نگیریم، قطعا می توان گفت آثار تجاری سینمای ایران به شدت تحت تاثیر مضمون های تکرار شونده ای هستند که تقریبا می خواهد به یک بازار متکی به پول مشکوک دل ببندد و نتیجهی عدم درآمدزایی از خود سینما، چیزی جز تعطیلی سینماها و لاغرتر شدن بدنه سینما نیست. عدم در نظر گرفتن سلیقه مخاطب شهرستان منجر به تولید یک فاصله مشخص میان آنها و سینما شده است. چرا که آنها کمتر خود را در این سینما می بینند. مساله دوم اینکه شهرستان ها دارای پتانسیل های تولید آثار هستند. به نظر می رسد روش جذب سینمای ایران به غیر از این روش فیلمنامه به دست و از این دفتر به آن دفتر، می تواند شکل دومی را هم پیدا کند. با حذف تمرکز مطلق سینما در تهران می توان به تمامی استان های کشور اجازه تولید فیلم های بلند داستانی و اکران در سینماهای شهرستان را داد. هر استان فیلم هایش را مرز مشخصی اکران می کند. اجازه ساخت و نمایش به فیلم های کم هزینه و ایجاد رقابت در میان فیلمسازان شهرستانها قطعا منجر به افزایش کیفیت فیلم ها و به سر پا ماندن سالن های سینما می انجامد که در خلال آن، فیلم های مرکز نیز با مخاطب بهتر و بیشتری در شهرستان روبرو خواهند بود. این تجربه سینمای هندوستان است که با تسهیل فیلمسازی و اکران در سرتاسر هند، بستر رشد سینما را فراهم آورد و اکنون به عنوان یک جریان سینمایی، از اقتصاد قابل توجهی برخوردار است. دولت می تواند مناسبات تولید و اکران را در شهرستان گسترش دهد و از منافع وجود سینماهای منطقه ای و استانی متعدد بهرهمند باشد. با این پیش فرض که این قانون اجرایی شود، می توان گفت سالانه نزدیک بیش از ۲۰۰ فیلم داستانی بلند در شهرستان های مختلف ایران تولید می شود که هر کدام تلاش می کند مخاطب ها را به سالن های سینما بکشاند. از طرفی با رشد فیلمسازان این جریان و اتصال آنها به سینمای بدنه کشور، شاهد تولید آثار متعدد با داستان های متفاوت خواهیم بود. سرمایه های مشخص به این جریان سینما ورود پیدا خواهد کرد و منجر به درآمدزایی بخش های متعدد هنر شهرستان نیز خواهد شد و از مهاجرت های پر ریسک هنرمندان به پایتخت تا حد زیادی نیز جلوگیری می کند. این تجربه در هندوستان نتایج درخشانی داشته است. به نظر می رسد برای بهتر بودن، گاهی وقتها تقلید کردن منطقی و منصفانه است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبری از نو شدن فیلمهای گیشه نیست/ ماه آذر تنها یک فیلم جدید اکران شد!
- علیاکبر ثقفی: عقبنشینی کامل بخش خصوصی در سینما/ دولت شفافسازی کند
- «آهنگ دو نفره» و انیمشین «لوپتو» در راه اکران
- علیرضا رئیسیان در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ وزارت ارشاد در دوران کرونا، کمکاری کرده و این مورد قبول نیست
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
- «دختر،بهتر»، زمستان کلید میخورد
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- اولویت اختصاص امکانات بهداشتی چیست؛ سر صحنه فیلم یا بیمارستانها؟
- اعلام موجودیت کارگروه مدیریت کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران
- نابینایان به تماشای «خوب، بد، جلف۲» نشستند + ویدئو
- “جاندار” با ۴۰۵ میلیون تومان شروع کرد
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
- زمان اکران “خداحافظ دختر شیرازی” مشخص شد
- آغاز اکران «اعتراض وارد نیست» در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- اکران فیلمهای شاخص سال ۲۰۱۹ جهان در چهارمین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند