سینماسینما، عدنان شاه طلایی
«بیسروصدا» سومین اثر مجیدرضا مصطفوی است؛ فیلمی که با ظرافت یک شعر، تصویری و تلخی یک واقعیت اجتماعی وصداهای خاموش شده رابه گوش، می رساند. این فیلم بیش از هر فیلم اجتماعی دیگری داستان سیامک با بازی پیمان معادی را روایت می کند، مردی ساده، آرام اما پوست کلفت که گویی هر حرکت وی بی سروصداست ولی در سکوت، فریاد می زند.
مصطفوی پیش تر با فیلم های «انارهای نارس» و «آندرانیک» نشان داده بود که دغدغه او، نمایش آدم هایی است که معمولا در قاب اصلی روایت های رسمی جایی ندارند. فیلم فعلی، ادامه همان مسیر و بازبانی پخته تر و مضمونی خراشنده تر است. فیلمنامه به طور مشترک از سوی مجید مصطفوی و مهیار حمیدیان نگارش شده است و ساختار آن موازی و چند روایتی ست، داستان سیامک در کنار ماجرای عشقی پسرش سمیر، خلق جهانی پر از نشانه ها و استعاره ها می کند. در این اثر مصطفوی، سکوت نوعی خشونت زیر پوستی است، فریادی بدون صدا که در لایه روابط انسانی ،اقتصادی و روانی شخصیت ها رخنه کرده است. پیمان معادی در نقش سیامک، نقشی درونگرا، سرشار از واماندگی و خشم نهفته دارد.. او مردی ست که پیشتر سکوت کرده، اما اکنون می فهمد این آرامش نه نشانه خوش شانسی، بلکه علامتی ازسؤ استفاده است…
مهران غفوریان در نقش رفیع، از تجربه طنز به نقش درام پرتنش اجتماعی آمده است، نقشی که نشان می دهد حتی کمدین هم می تواند دراماتیک شود و درخشش قابل توجهی داشته باشد. بازی فرشته حسینی و هانیه توسلی نسبت به دیگران جای کار بیشتری دارد. اما سمیر با بازی (محمد شاکری) نماینده امید و بحران جوانی معاصر است، نوجوانی مصمم که برای عشق، به خطر می زند.
مصطفوی باتجربه ای متکی بر میزانسن های نمادین، بنا را بر قراردادهای کلاسیک نمی گذارد، او جهانش را شاعرانه می سازد؛ سیرک، الاغ ها، آتش و برف، جملگی استعاره هایی هستند از بهره کشی، زوال و فریب اجتماعی.
استفاده از تصاویر میدانی و برفی در پایان بار معنایی فیلم را افزون می کند، جایی که آتش شورش را شعله ورتر و بر فراز آن را خاموش می کند. تصویربرداری فیلم با نورپردازی های صحیح در پالت رنگ زرد، سیاه و قرمز انجام شده، این ترکیب حس تنش زده و سنگین ایجاد می کند که گویی هر لحظه ممکن است روح شخصیتی خرد شود. نماهای زیبا اما ساده زندگی شهری ومحلی، واقع گرایی محض رابه فیلم بخشیده اند. فیلم تصویری از جامعه ای ست که زخمهایش در سکوت تقویت شده. سیامک نماد بخشی از مردم جامعه است که آرام اند ولی زیر این آرامش، آتشی در حال شعله ورشدن است . حرکتی که دیگر ساکن نیست. رفیع نمایانگر افراد منفعت جوست که از این سکوت بهره می برند .الاغ ها استعاره ای هستند که در پایان قربانی می شود، اتش و برف هم نماد میل به نابودی و زوال هستند. فیلم بدلیل محور های حساس با با بمبارانی از سوی ممیزی روبرو و از نمایش در جشنواره فیلم فجر محروم ماند. این اصلاحیه ها اگرچه به فیلم آسیب زده، اما خود بیانگر تاثیرگذاری و شهامت اثر است، اما در جشنواره های بین المللی چنین ممنوعیت هایی دیده نشد، فیلم در سائوپائولو وبعد در هانوی به عنوان فیلم منتخب شناخته شد. در هانوی جوایزی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، و بازیگر مرد برای پیمان معادی به ارمغان آورد.
قاب بندی های نمادین از چهره خسته سیامک تا فضای زمخت و غبارالود کارگاه، گویی آینه ای از روان متلاطم شخصیت ها است. این طراحی های بصری با نرمی، تصویر و سکوت فضا، خشونت زیرپوستی روایت را بی هیاهو، به جان مخاطب می نشاند. «بی سروصدا» اثر خوبی است که با زبان تصاویر و سکوت صدای کسانی را به گوش می رساند که همیشه شنیده نمی شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اتاقک گلی»؛ تصویری از مقاومت خاموش در لبه تاریخ
- «سلاحها»؛ سایه یک تراژدی بر شهر مِی بروک
- «دختری با سوزن»؛ تجربهای روانشناسانه از ترس و تعلیق
- «آستیگمات»؛ تنها در خانه
- «سوپرمن»؛ سقوط بزرگ ابرقهرمان/ ماجرای یک اسطورهی خسته از سی.جی.آی
- «ادینگتون»؛ تابلویی تلخ از بحران، قدرت و انسداد روانی
- «زن و بچه»؛ سفری در دل تلاطم زندگی یک زن
- «دست ناپیدا»؛ زنی برخاسته از خاک و تصویر با دوربین نه تفنگ
- «زیبا صدایم کن»؛ نجواى مردى از دل باران
- «علت مرگ نامعلوم»؛ سکوت کویر و صدای وجدان ناآرام
- «پیرپسر»؛ فیلمی درباره روان انسان و پیچیدگیهای قدرت و سلطه
- «اسفند»؛ روایت اتحاد و مقاومت در دل جنگ
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





