سینماسینما، رضا صائمی
افزایش قیمت بنزین و حوادث بعد از آن، تنها سینماها را یک هفته در محاق و انزوا نبرد، بعد از این باید منتظر تاثیرات و پیامدهای این گرانی بر صنعت سینما و مناسبات آن بود. پیش از این صحبت از سینمای نفتی بود که اشاره به سینمای رانتی و دولتی داشت و اکنون به نظر می رسد باید منتظر سینمای بنزینی باشیم. به این معنا که گران بودن بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک، تاثیرات خود را بر تولید و مصرف فیلم به عنوان یک کالای سینمایی و فرهنگی خواهد گذاشت.
پیش از این بحث بر سر این بود که یکی از عوامل مهم ریزش مخاطب سینما و اینکه مردم کمتر به سینما می روند، افزایش قیمت بلیت است، اکنون باید افزایش قیمت بنزین را دست کم به عنوان یک عامل واسطه ای و غیر مستقیم در ریزش و بحران مخاطب سینما لحاظ کرد. چه بسا تماشاگری که برای سینما رفتن به جیب خود نگاه می کند اکنون باید در کنار محاسبه هزینه سینما با توجه به قیمت بلیت، هزینه سوخت خودرو را هم به آن اضافه کند به ویژه در کلان شهرهایی مثل تهران که با وجود ترافیک سنگین، سینما رفتن با خودروی شخصی با بنزین ۳ هزارتومانی، هزینه مضاعفی را روی دست تماشاگر می گذارد و ممکن است او را از تماشای فیلم در سالن سینما با توجه به سنگین بودن هزینه ایاب و ذهاب آن، منصرف کند.
هرچقدر که قیمت کالاهای اساسی در جامعه افزایش می یابد، کالاهای فرهنگی و هنر از سبد خانوار کمتر شده و حتی حذف می شود. این مساله صرفا تاثیر گرانی بنزین در مصرف یک محصول سینمایی بود، باید ردپای این گرانی را در تولیدات سینمایی هم محاسبه کرد. به این معنا که قطعا افزایش قیمت بنزین، هزینه تولید فیلم را هم بیشتر می کند. خودروهایی که بازیگران و عوامل فیلم را برای انتقال بر سر لوکیشن جا به جا می کنند یا انتقال عوامل و ابزارهای فیلمسازی از یک لوکیشن به یک لوکیشن دیگر که گاهی با مسافت جغرافیایی زیادی هم همراه است قطعا به مصرف سوخت بنزین بیشتری نیازمند است و این به شکل مستقیم بر هزینه تولید فیلم تاثیر می گذارد. به شکل غیر مستقیم نیز تاثیر قیمت بنزین در بالا رفتن لوازم و تجهیزات فنی فیلمسازی و بالطبع گران تر درآمدن هزینه تولید تاثیر گذاشته و در نهایت به افزایش دستمزدهای عوامل فیلم هم منجر می شود.
سینمای ما که همواره با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کرده اکنون در شرایط سخت تری قرار گرفته و بعد از این باید شاهد پیامدهای افزایش بنزین بر اقتصاد و صنعت سینما بود و اضافه شدن واژه جدید «سینمای بنزینی» به ادبیات سینمایی کشور!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- اقتصاد سینمای ایران
- تعریف سینمای ملی چیست؟
- از کمبود سالن تا پشتیبانی دولت/ علت افت کیفیت سینماها چیست؟
- روز ملی سینما و فرصت تامل بر دو محور؛ هنر و صنعت
- گزارشی از توقیف فیلمها و ضربههای مالی آن / «توقیف» قاتل رشد اقتصادی سینمای ایران
- چگونه میتوان با زبان سینما اقتصاد هنر هفتم را جهانی کرد و از اقتصاد وابسته به نفت رها شد؟
- سهم ناچیز سینما در صحبتهای صالحی امیری
- نبود نگاه حرفهای به مشاغل سینما
- امنیت سرمایه گذاری در سینما
- بررسی سینماداری و اوضاع امرار معاش در این حوزه / گرد بی پولی روی پرده نقره ای
- بررسی معضلات سینماداری در گفتوگو با اهالی سینما / راز رستگاری هنر هفتم در گیشه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





