سینماسینما، آرش عنایتی
وقتی در ارتباطی اینترنتی در یکی از برنامهها، پس از نمایش فیلم، مجری/ کارشناس ایرانی، انگشتِ خطابش را به سوی والتر مرچ تدوین گر و از نویسندگان مستند «کودتای ۵۳» برد و پرسید که، تجربهی نوشتن برای شمایی که سالها تدوینگر بودهاید چگونه بوده؟! مرچ که با مدارا و در پسِ لبخندی سعی داشت رنجش از این بیانصافی را پنهان کند و از مدارِ انصاف خارج نشود پاسخ داد که، تدوین هم به نوعی نوشتن است. تدوینگر به مانندِ فیلمنامه نویس به قوت اندیشه مینویسد اما، به قدرت صدا و تصویر که جانشین کلمه میشوند. اگر این قول مشهور را بپذیریم که، هر تصویر برابر هزار کلمه است پس تدوینگر، فیلم به فیلم و از ترکیب و تحلیل صدا و تصویر، مولفِ هزاران سطر و صفحه است. گاه اندیشهی این سطور را به فیلمنامه نویس و گاه به کارگردان و حتی به تصویربردار نسبت میدهند لیکن، اهلِ بیت و الفتِ سینما، نیک میدانند لحظاتی هست که مولفی جز تدوینگر ندارند. برای نمونه، به یکی از نماهای فیلم بنگرید. مرچ با درایت و تیزبینی ذاتیاش در گوشهای از تصاویرِ گفتو گو با اردشیر زاهدی، نکتهای را میبیند که از دید همهی عوامل دور مانده اما به خوبی، مبینِ کاراکترِ مقابل دوربین و در راستای تبیین کل ماجراست. بنابراین تصویر را درشتتر کرده و صدای اردشیر را بر آن لغزانده تا، توهمِ استمرار صدا و تصویر نسبت به نمای قبل و بعد، حفظ شود. آنچه میماند شرحی است از این لغزش تاریخی و چراییاش. در واقع این نما، تعبیر و تفسیری از زندگی ما ایرانیها و نسبتمان با کودتا و هر پدیدهی سیاسی دیگر است. زاهدیِ پسر که سلطنت طلبی و بد دهنی نظامیان را از آن نظام و پدر توامان؛ و فرصتطلبی را از پدر به قدر کفایت به ارث برده، نشسته و تاریخ میبافد. یاوههایش را بارها از زبان این و آن شنیدهایم و میشنویم. آنچه از طریق خلاقیتِ مرچ، در مییابیم همان است که اغلب نمیخواهیم از ما بدانند و به هزار نقابِ تزویر و ریا پنهانش میکنیم. همان است که در پس زمینهی تصویر میدرخشد. به بیان دیگر والتر مرچ با گزینش این تصویر و تاکیدش(زوم این)، بر قابی-شمایل حضرت علی(ع)- که در پسِ وسایل بیشمار خانهی زاهدی قرار گرفته، در واقع به چیزی که او قصد پنهان کردن و کتمانش را داشته و دارد، اشاره میکند. و آن، همان وجهِ مذهبی اسلامی ما ایرانیهاست. با این تمهید و از طریق آشکارسازی این تصویر، مرچ روایت تازهای از ماجرای کودتا مطرح کرده است. او، در طرفداران سلطنت نیز، انگیزهها و سویههای مذهبی جسته و یافته است. انگیزهی محرکی که سالها و در پس آن انگیختهی بزرگ پنهان مانده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- کتاب «سینمای فریدون گله» به چاپ پنجم رسید
- احضار روح سرگردان یک کودتاچی/ درباره مستند «کودتای ۵۳»
- «کودتای ۵۳» در سینماهای هنروتجربه روی پرده رفت
- اکران «کودتای ۵۳» در آمریکا و اروپا/ اکران آنلاین در ایران از ۱۷ دی
- گزارش اختتامیه جشنواره «سینماحقیقت»/ «جاهای خالی پر شود»؛ بهترین فیلم جشنواره
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت/ مستند «کودتای ۵۳»، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
- تا پایان روز پنجم جشنواره سینماحقیقت؛ ۱۵ فیلم پرمخاطب و ۱۵ فیلم برتر از نگاه تماشاگران سینماحقیقت اعلام شد
- کارگردان و عوامل تولید مستند «کودتای ۵۳» مهمان «نردبان» شدند
- برشهای کوتاه/ صحنههایی از فیلم «کندو»
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه سردبیر و اعضای تحریریه سینماسینما (۱)
- «مرد اردیبهشت»/ یادی از احمد نجیبزاده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





