سینماسینما، گلاره محمدی
«نگهبان شب» ادامه منطقی آثار میرکریمی است با دغدغه ای همیشگی که در مورد مسائل اجتماعی دارد، فیلمی که از خلال مشکلات و معضلات روزمره شهری، شخصیتی را بر می گزیند تا از زاویه دید او موضوعات ساده اما مهمی را بیان کند. رسول جوانی شهرستانی است که برای نگهبانی از برجی نیمه کاره در تهران استخدام می شود و در مدت حضورش در آن مکان تجربیات بسیاری را از سر می گذراند. فیلم تلاش می کند به عنوان ناظری بی طرف آنچه در جامعه رخ می دهد را به نمایش بگذارد و این مخاطب است که در نهایت تصمیم می گیرد چگونه در مورد روایتی که دیده قضاوت کند.
نمادها و نشانه های تصویری در فیلم کم نیستند و هر یک در لحظاتی بار دراماتیک اثر را بر دوش می کشند. برج نیمه کاره، خانه و مغازه دایی، خانه مدیر بانک هر یک در تقابل با هم و یا همنشینی در کنار یکدیگر تعریف می شوند و در انتقال مفاهیم مورد نظر فیلمساز به مخاطب ایفای نقش می کنند.
رسول (با بازی دلنشین و باورپذیر تورج الوند) در رویارویی با زندگی شهری و مناسباتی که با آن آشنا نیست، دایی (با بازی گرم و روانِ علی اکبر اصانلو) را می بیند و به عنوان فردی قابل اعتماد به او تکیه می کند. با پیشرفت داستان و گره افکنی هایی که به واسطه حضور شخصیت کلانی(محسن کیایی) ایجاد می شود، بیننده رسول را کاراکتری انتخابگر می یابد و این انتخاب فلسفه و هسته اصلی فیلم را تشکیل می دهد.
در این میان اما میرکریمی با نگاهی انسانی (و شاید خوشبین) سرنوشت شخصیت اصلی داستانش را آنگونه که از اعتقاداتش برمی آید و برابر اصول اخلاقی خود، رقم می زند. در طول فیلم روندی طی می شود که سیر تحول رسول را به نمایش می گذارد. او از شخصیتی ساده (و در لحظاتی ابله)، بی اعتماد به نفس و به نوعی معصوم در ابتدای فیلم به کاراکتری با جنم، مسئول و انتخابگر، در پایان متحول می شود و مخاطب روند این پختگی را در فراز و فرودهای داستان همراهی می کند.
«نگهبان شب» در کنار بازی های روان و قابل قبول (البته به جز بازی لاله مرزبان که کمی از بافت یکدست سایر بازیگران فیلم بیرون می زند و تا حدودی اغراق شده به نظر می رسد)، بخش زیادی از موفقیت خود را مرهون فضاسازی درست و هماهنگ با درونمایه داستان است و اینکه موسیقی خاصی برای فیلم نوشته نشده به شکلی استثنائی از نقاط قوت فیلم محسوب می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- معرفی نامزدهای بخش تبلیغات چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- آل پاچینو چگونه اعتیاد را پشت سر گذاشت تا بازیگر فوقالعادهی ما شود
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
آخرین ها
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- آل پاچینو چگونه اعتیاد را پشت سر گذاشت تا بازیگر فوقالعادهی ما شود
- «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم جشنواره تورین شد
- نمایش «سیمبلین» / گزارش تصویری
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- نوری بیلگه جیلان و سه سینماگر دیگر در تهران مسترکلاس برگزار میکنند
- اندر احوال کشتیشکستگان سینمای ایران/ عصر فراموشی
- قابهایی از ناگفتهها در گالری ثالث
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- راهیابی «اسکن» به جشنواره آمریکایی
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی؛ امینالله رشیدی درگذشت
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران / گزارش تصویری
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم