سینماسینما، فریبا اشوئی
شاید اگر امروز قلمها بر زمین گذاشته شوند، تلفنها خاموش شوند و آینهای دیگر تصویرش را بازتاب ندهد، تنها جای خالیاش در سینما را بتوان با همان سکوتهای عمیق و تأملبرانگیز قابهایش پُر کرد.
ناصر تقوایی رفت، اما آثارش در اتاق امنِ سینما تا ابد زنده خواهند ماند.
جایی از جنس نور و سایه، گویی که هنوز میخواهد با ما حرف بزند.
تقوایی زاده خوزستان، هم تصویربردار بود و هم شاعری خاموش که شعرش را به زبان تصویر میسرود. قابهایش را نه به چشمِ تزئین ، بلکه بهمثابه یک زبانِ پیچیده و زنده میبست.
از «آرامش در حضور دیگران» تا «کاغذ بیخط» و «ناخدا خورشید»، او فقط بذرِ پرسش در دل آدمها میکاشت، چون هیچگاه به دنبال پاسخهای آرامشبخش نبود.
در «کاغذ بیخط» — همان فیلمی که دیالوگهای جهانگیر و رویایش هنوز در قلب مخاطب طنین دارد — او به ما آموخت گفتوگو اگر رو در رو نباشد، آرامآرام سرد میشود و معنا و هویتش را از دست میدهد.
تقوایی فقط یک فیلمساز نبود. او یک جامعهشناس، روانشناس و تحلیلگر اجتماعی بود. او میخواست آدمها را در زوایای پنهان خودشان به نظاره بنشیند و میخواست به مخاطبش نشان دهد که در میان سکوت افراد، چه فریادهایی خفتهای می تواند وجود داشته باشد.
تقوایی هیچگاه خود را گرفتار هجوم فرم در سینمایش نکرد. چون میدانست فرم اگر از روح تهی شود، چونان قفسی خواهد بود زیبا، اما خالی از حس و معنا.
او با هر پلان، آواز بیصدایی میسرود.
حرکات دستها، نیمرخ چهرهها، فاصلهها و… همهچیز در آن عدمِ کاملِ بیکلام، معنا میگرفتند.
او عکاسی میدانست و با این هنر، فیلم میساخت. این دو هنر نزد او گسستناپذیر بودند. نور را میشکافت و به تکههایی بدل میکرد که در آن چهرهها نفس میکشیدند.
ناصر تقوایی در مستندسازی هم خاص بود. «مشهد قالی»، «باد جن» و «تمرین آخر» همگی نشان از وسعت اندیشهاش دارند، وسعتی که فقط به قصههای داستانی محدودش نمیکرد.
در آثار تقوایی، زمان گاه بر سطح قابها موج میزند و گاه به اعماقِ روایت فرو میرود. او باور داشت واقعه، پیش از آنکه ثبت شود، باید لمس شود. آدمها باید در موقعیتها بایستند، سکوت کنند، بشنوند و حقیقت را بشکافند.
نمونه اش دیالوگ های «کاغذ بیخط». دیالوگهایی که یکی از درخشانترین نمونههای گفتوگوی عاطفی و انتقادی در سینمای ایران است. پر از لایههای روانشناختی و زیرمتنهای اجتماعی.
اتاقِ امنی که در این فیلم از آن حرف میزند، استعارهای است از آخرین سنگر گفتوگو و روابط انسانی.
خشمِ خاموش و پرسشهای بیپاسخش، همه ریشه در تعلیقی دارند که تقوایی استادش بود و آگاهانه و با دقت آنها را میساخت.
او استادِ انتخابِ سکتههای بیان بود.
جایی لکنت، جایی سکوت، جایی فریادی نهان در زیر پوست شخصیت. او به ما یاد داد که آدمها غالباً آن چیزی نیستند که میگویند؛ بلکه دقیقا آنند که در نفْسِ پرسششان با خود دارند.
حالا که او به فاصله میان نور و سایه پیوسته است، نام و یادش را زنده نگاه خواهیم داشت. در میان قابهایی که هنوز زندهاند و نفس میکشند.
امروز ما ایستادهایم در برابر میراث او. در مقابل سکوتش که باید خوانده میشد و نشد و یقین که روزی خوانده خواهد شد. در مقابل پرسشهایش که در اذهانمان ماند، و آثارش که هنوز رو به آینده دارند.
و در پایان و در نکوداشت او، در این یادداشت، میخواهم بگویم:
اگر جهانگیر و رویا امروز باز هم مقابل هم بنشینند. اگر در آن اتاق امن همچنان چیزی نگفته بماند. آن نگفتن و آن سکوت، همان دیالوگِ خاص تقوایی است. دیالوگی که
در نهایت گریزی نیست از شنیده شدنش.
نام او به سان نوری درخشان بر تارک سینمای ایران، خواهد درخشید و هیچگاه فراموش نخواهد شد. ناصر تقوایی، روای ناشنیدهها و ناگفتههایی بود پنهان، که پشت سایه حقایق خاک میخوردند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بامداد خمار»؛ عشق، طبقه و زبان تصویر
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





