محمد دیندار _ جایگاه تلویزیون به رغم گسترش فضای مجازی همچنان جایگاهی مهم و تاثیرگذار در دنیا محسوب می شود،به شرط اینکه این رسانه شان خویش را حفظ نموده و حرفه گری پیشه کند و همواره چند قدم از حریفانش جلوتر باشد. رعایت این شرط بدیهی توسط شبکه های تلویزیونی در بسیاری از کشورهای جهان که هم در تنوع و گستره فضای مجازی و هم سرعت اینترنت از ما جلوترند ، باعث شده که تلویزیون همچنان جایگاه خود را در آن کشورها حفظ کرده و محل رجوع افکارعمومی باشد.
با این حال در کشور ما با وجود سرعت پایین و برخی محدویت های اینترنتی ،اما فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند که گوی سبقت را از تلویزیون ربوده و پس از اینکه در این فضا مسئله ای طرح و گسترش می یابد،آنگاه تلویزیون به شکلی حاشیه ای به آن ورود نموده که دیگر فاقد تاثیرگذاری لازم است. بطوری که در یکی دو سال اخیر مشاهده کرده ایم در موضوعات مختلف اعم از سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی این فضای مجازی و افکار عمومی بوده که تلویزیون را “هل”داده’در حالی که در جهان این تلویزیون است که افکار عمومی را جهت می دهد.
به عنوان آخرین نمونه دقایقی پس از درگذشت عباس کیارستمی از اواخر دیشب و به شکل یکسره و گسترده شاهد فوران اخبار و احساسات مختلف از سوی جامعه رسانه ای،هنری،ورزشی،اهالی سیاست و مردم کشورمان از یک سو و هنرمندان شهیر جهان و رسانه های بین المللی از دیگر سو بوده ایم. به عبارتی در حالی که تمام دیشب و امروز را صدا و سیما به شکلی اشاره وار و لاکپشتی به این موضوع پرداخته ،اما در تمام این مدت فضای مجازی کشور و مطبوعات و تلویزیون های جهان بی وقفه این موضوع را دنبال کرده و به جای تلویزیون بخش های زیادی از آثار این فیلمساز صاحب سبک را منتشر کرده اند. این در شرایطی است که به خاطر جایگاه زنده یاد عباس کیارستمی به عنوان یک فیلمساز شهیر ایرانی و شناخته شده جهانی، اولویت این بود که رسانه ملی کشور در این خصوص دست پیش گرفته و هنرمندان و عموم علاقمندان به فرهنگ و سینمای کشور و بلکه عاشقان وطن را با اخبار و گزارشات اختصاصی همراه خود می ساخت.
در حقیقت در چنین فرصت هایی است که تلویزیون می تواند اعتماد مخاطبان عام و خاص را دوباره به خود جلب نموده و رونق این رسانه را در نزد افکار عمومی احیا
کند. اما افسوس که این فرصت ها یکی پس از دیگری از کف می روند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





