سینماسینما، ایلیا محمدینیا
حتما خوانده یا شنیدهاید که قرار است یکی دو شبکه تلویزیونی مثل شبکههای شما و سلامت سیما از گردونه شبکههای تلویزیونی برای همیشه حذف شوند.
به نظرتان چرا؟
پاسخ: چون مخاطب ندارند.
چرا؟
متن زیر شاید پاسخی بر این چرایی باشد.
مجموعه تلویزیونی «مستوران» با سروصدا در بهترین زمان ممکن در شبکه اول سیما ۲۶ روز فرصت داشت تا هم تبلیغات محیطی در سطح شهر را پاسخگو باشد و هم زیرنویس هر بارهی روابط عمومی سیما را آبرو ببخشد که البته با پخش چند قسمت نخست آن قابل پیشبینی بود که نتیجه آنی نخواهد بود که انتظارش را داشتند.
اینجا اما در این نوشته دیگر مساله مجموعه مستوران نیست که پیشتر در یادداشتی در همین سایت با عنوان «جذابیتی که عقیم میماند» تیتروار به آن پرداخته بودم.
مساله این است این روزها به جز مجموعه «برف بیصدا میبارد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی شما نام چه مجموعه قابل اعتنای دیگری را به یاد میآورید؟!
نتیجه جست و جو باز هم با این صدا و سیما و این نگاه محدود و بسته یک کلمه بیشتر نیست: هیچ!
وقتی سرمایههای تلویزیون با هر دلیل ناگفتهای (دست اندرکاران تلویزیون سالهاست که خود را بینیاز از توضیح میدانندکه گویی همین که هست) راهی جز دوری از تلویزیون نمییابند چه میتوان گفت.
این روزها حسن فتحی کارگردان مجموعههای تلویزیونی چون «مدار صفر درجه»، «پهلوانان نمیمیرند»، «شب دهم» و… بروز نیکنژاد خالق آثاری چون «دردسرهای عظیم»، «دودکش»، سعید آقاخانی کارگردان سری مجموعههای «نون خ»، «متهم گریخت»، «دزد و پلیس» و… الان کجا هستند؟ و البته این سیاهه میتواند بسیار مفصلتر از این هم باشد که هست.
حسن فتحی ابتدا با مجموعه «شهرزاد» و حال با مجموعه «جیران» در پلتفرمهای اینترنتی حضور دارد و به نظر میرسد تمایلی به بازگشت به تلویزیون ندارد. چرا؟
سعید آقاخانی با «راز بقا» از تلویزیون به پلتفرم کوچ کرد.
این روزها هم که برزو نیکنژاد با مجموعه «آفتاب پرست» به یکی دیگر از پلتفرمها نقل مکان کرده است.
پاسخی برای چرایی این مساله نیست. چون تلویزیون خود را بینیاز پاسخ میداند.
تکلیف رضا عطاران و مهران مدیری هم که سالهاست با تلویزیون روشن است.
تمامی اسامی ذکر شده با فعالیت در تلویزیون بود که توانستند اعتبار و جایگاهی برای خود دست و پا کنند اما هر کدام از آنها بنابر دلایلی نامشخص دیگر در تلویزیون فعالیتی ندارند. چرا؟
پاسخ اما مثل همیشهی این سالهای تلویزیون روشن است. نیازی به پاسخ وجود ندارد.
وقتی تلویزیون با سرمایههای خود چنین برخورد میکند تکلیف جوانان مستعدی چون محمد حسین مهدویان که با مجموعه «زخم کاری» یا هومن سیدی که با مجموعه موفق «قورباغه» و محمد کارت با «یاغی» در پلتفرمها موفق بودند نیازی به توضیح ندارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- «اجل معلق»؛ میان زمین و آسمان
- حادثه ناشی از کورس شبانه دو اتومیبل در خیابانهای تهران برای سریال بهنام بهزادی
- هفت کار طنز مهران مدیری در فهرست؛ بهترین سریالهای ایرانی در imdb کدامند
- رضا عطاران با «اجل معلق» به شبکه نمایش خانگی میآید
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- متوهمی به نام «اون»!
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





