سینماسینما، محدثه واعظیپور
اطلاق صفت «شریف» به یک فیلم، گویای ارزشهای آن نیست، متر و معیار درستی برای سنجش یک اثر و داوری درباره امتیازهای آن هم نیست. اما دوستانی برای تعریف و تبیین ارزشها و امتیازهای یک فیلم، گاهی از صفت شریف استفاده میکنند، این واژه میتواند در حوزه نقد فیلم، سو تفاهم ایجاد کند. گویی فیلمهای دیگر شریف نیستند، یا بعضی شریفترند. البته که میتوان درباره نیت سازندگان یک فیلم صحبت کرد، قطعا آثاری که به مبتذل ترین سلایق و گرایشهای جامعه پاسخ میدهند و شوربختانی را سرکیسه میکنند که در جهل، دست و پا می زنند، جدا از آنکه سطح پایین و بی ارزشند، برای فرهنگ جامعه خطرناکند و از این نظر میتوان گفت سازندگانشان نیت خیر ندارند. «شماره ۱۷ سهیلا» از آن دست فیلمهایی است که به راحتی میتوان درباره اش از صفت شریف استفاده کرد. فیلمی که به بخشی از جامعه می پردازد که یا دیده نمیشوند، یا درست به وضعیت آنها توجه نمیشود. بخشی از جامعه که انعکاس صدایشان را کمتر میتوان در سینما دید. فیلمی که به سلامت از ورطه احساسات گرایی و اغراق در نمایش رنج و درد شخصیتش عبور میکند و به اثری تاثیرگذار تبدیل میشود.
«شماره ۱۷ سهیلا» با محور قرار دادن شخصیت دختری در آستانه چهل سالگی، به دنیای دختران مجرد نزدیک میشود، بدون آنکه احساسات مخاطب را غلغلک بدهد یا از یکی از کاراکترها قربانی و از دیگران دیو بسازد، روایتگر روزهایی است که هر زنی در زندگیاش تجربه می کند و محصول ذات زنانه است. چیزی که مردان احتمالا درکی درباره آن ندارند. فیلم، اگر چه جزئیات جالبی مثل تلاش سهیلا برای زنده کردن روابط تمام شده دارد، اما بیهوده وقتش را صرف نمایش تنهایی حزنانگیز شخصیت نمیکند، به اندازه از او میگوید، به اندازه اطلاعات میدهد، به جا به اضطراب های زندگی یک زن که در آینده نزدیک احتمال مادر شدن را از دست میدهد، اشاره می کند. فصل مواجهه سهیلا با خواستگار مسن به خوبی احوال یک زن در شرایط سهیلا را نشان می دهد، زنی که می خواهد محترم باشد و حواسش به شخصیت طرف مقابل هم هست، اما نمیتواند با خودش درباره پذیرش مرد به تفاهم برسد.
ورود مسعود (مهرداد صدیقیان) به قصه، فیلم را گرم و جذابتر می کند. تماشاگر انتظار دارد که سهیلا تسلیم جوانی و جذابیتهای مسعود شود. اما پایانی که فیلمساز بر این رابطه درنظر می گیرد کاملا واقعی، تلخ و تکان دهنده است.
بازی خوب زهرا داوودنژاد که یکدست و پر از جزئیات است، امتیازی برای فیلم است. او بازتاب شخصیتی چند وجهی است که یک زن میتواند از خود انعکاس بدهد. گاهی پرشرو شور و باهیجان (مثل فصلهای گفتگو با مسعود)، گاهی بیاعتماد به نفس (مثل جلسات همسریابی) و گاهی ماخوذ به حیا (مثل فصل کافی شاپ یا نخستین مواجهه با خواستگار مسن در اتومبیل) بازیگرهای نقشهای کوتاه درست انتخاب شده اند، مهرداد صدیقیان در دقایق کوتاه حضورش در فیلم، فراتر از انتظار است. شیرینی و شیطنت توامان دارد و همین جنس بازی است که شخصیت مسعود را که مبهم است و فیلمساز اصراری برای این ندارد که او را منفی یا مثبت نشان بدهد، جذاب کرده است.
«شماره ۱۷ سهیلا» به یادماندنی است، این قدرت را دارد که تماشاگر را با شخصیت اصلی و بحرانی که با آن درگیر است، همراه کند. فراتر از یک فیلم زنانه پیش برود و روی طیف گستردهای تاثیر بگذارد. فیلمی است متاثر از روابط شکننده امروز و تنهاییهایی که گریبان بسیاری از ما را گرفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «شهسوار» از چهارشنبه
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- ایدهای بکر که در سطح ماند/ نگاهی به فیلم «عروسی مردم»
- هممسیر، با عشق و حرمان/ نگاهی به فیلم «تصور»
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش هفته منتقدین کن/ «تصور» با بازی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان در کن
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- فیلمبرداری «هِرمان» به پایان رسید
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- مهرداد صدیقیان به «شهربانو» پیوست
- زهرا داوودنژاد در «روزی دو میلیون»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد