سینماسینما، یزدان سلحشور
آقای فراستی عزیز! اگر کلاه دارید قاضیاش کنید! اگر ندارید بروید توی آن اتاق شرجیِ عرقزده، وسط جمع آن ۱۲ مرد خشمگین بنشینید، خداییش! رستگاری شاوشنگ و فیلمهای درایر را با هم دارد!
آقای فراستی! -منتقدِ با دانش و با بینش سینمای ایران- [که همیشه به عنوانِ یک عشقِ فیلمِ قدیمی با ترکیبِ آرای سینماییتان موافق بودهام اما مشکلم با تجزیهاش بوده که انگار هیچ ربطی به آن ترکیب نداشته!] چرنوبیل ممکن است سریال بدی باشد یا سریالِ خوبی باشد اما تشخیصِ این امر که «حیطه» نمیشناسد مگر قرار است ما در سال ۲۰۱۹، دوباره مثل رهبران حزب کمونیست فرانسه -در دهههای ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰- افتخار کنیم که استالینیست هستیم؟! من گرچه مثل شما فرمالیست نیستم [اما «فرم» را در «ساختار» امری بسیار مهم میدانم] با این همه واقفم به این امر که استالین و ژدانف، مخالفِ فرمالیستها بودهاند و سرشان را زیرِ آب میکردند! شما چرا موافق استالین هستید؟! اینکه مشاور رییس جمهور در مورد این سریال امریکایی حرفِ خوبی زده یا حرفِ بدی زده، میتواند یک عکسالعمل کارشناسانه داشته باشد اما «حیطه،حیطه» کردن، آن هم در حوزهی سینما و تلویزیون و مخصوصاً تلویزیون [که به رغم پیش افتادن از سینما در این دهه، هنوز هم مرتبط با «فرهنگ عامه» است و اسلحهای در دست سیاستمداران، برای هدف قرار دادن مخِ تماشاگران با گلولهی ارتباطات!] خیلی دیگر ژدانفیست رفیق فرمالیست!
میدانم که فوقالعاده عشقِ کتاباید در همهی حوزهها؛ شما دیگر چرا بروتوس؟! یادتان رفته زمانی را که تافلر -پیش از تمام تحولات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی اواخر قرن بیستم- مرگ «حیطه» را اعلام کرد با اشاره به پایین آمدن «خدایان سپیدپوش» [پزشکان] از المپِ پذیرش بی چون و چرای عامه؟ خداوکیلی پزشکان متخصصترند یا منتقدان فیلم؟!
دومین دههی قرن بیست و یکم در حال پایان است [کاش نبود! من هنوز قرن بیستم را با تمام فلاکتهایش بیشتر دوست دارم –احتمالاً شما هم…-] دیگر حیطهای نمانده مرد! یک بچهی ۴ ساله، راحتتر از بنده و شما فیلم دانلود میکند و میبیند! یک بچه ۸ ساله به اندروید همان قدر واقف است که متخصصی با ۲۰ سال سابقه. «بینش» عمومی نشده، اما «دانش» که عمومی شده.
از همهی اینها گذشته، حتی اگر وضع نقد فیلم این کشور در حد دوران آندره بازن هم بود که نیست، ما چه حقی داشتیم و داریم [وقتی که منتقدی روبروی شما مینشیند و جوری درباره شباهت «الماس ۳۳» و «هامون» حرف میزند که منِ ببینده یقین میکنم که «الماس ۳۳» را فقط پشتِ موتور دیده -که حلقههای فیلمش را از این سالن به آن سالن میبردن!] از حیطه تخصصی و در واقع از تجمیع آرای تخصصی در یک «کاستِ تخصصی» حرف بزنیم؟ جای گلنار خالی که بگوید: «حیطه،حیطه که میگن جای قشنگیه اما مردمونش بَدَن!»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- نامزدهای جوایز بفتا معرفی شدند/ «چرنوبیل» در ۱۴ رشته نامزد شد
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- سریال و فیلمهای سینمایی برتر سال ۲۰۱۹ از نظر موسسه فیلم آمریکا معرفی شدند
- جوایز اسکار تلویزیونی آمریکا اهدا شد/ «چرنوبیل» و «بازی تاج و تخت» بهترین سریال های جایزه امی
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
آخرین ها
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد
- لیلا حاتمی در ۵سالگی خیابانهای تهران را خلوت کرد!
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»