سینماسینما، یزدان سلحشور
صبح شنبه ۲۹ تیر ۹۸، میز نقد برنامه هفت؛ میزگردان: مسعود فراستی؛ منتقدان: خسرو نقیبی و محمد تقی فهیم. میز نقد در ساعت حدود دو و پانزده دقیقه صبح تمام میشود. نقیبی دوستدار سینمای کیارستمی نیست گرچه برخی از آثارش را دوست دارد [از این نظر، من و او همنظریم] با این همه او را سینماگر مهمی میداند چون تأثیرگذار بوده است؛ [من هم موافقم گرچه در میزان این تأثیرگذاری با او موافق نیستم] اما به شکل خلاصه اگر بخواهم درباره تلقی خودم از این میز نقد صحبت کنم این است که نقیبی با زبان نقد سینما درباره کیارستمی و سینمایش حرف میزند، فراستی ادای نقد کردن را درمیآورد و سعی دارد ادعاهای جناح سیاسیِ همیشه حملهور به «کیارستمیِ غیرِ سیاسی» را تئوریزه کند و مثل تمامِ مواقعی که به خاطر موضعگیریهای جناحی، اصلاً خودش نیست، بدل به بولدوزری میشود که طی چند دههی اخیر برای دفن کردن سینماگران از آن استفاده میشود. خُب، لازم نیست! یک بیل هم کفایت میکند اما فراستی علاقهی شدیدی دارد که «فُرم بولدوزر» را حفظ کند. «فُرم بیل»، مورد علاقهاش نیست! [اینها را ننوشتم که بگویم از علاقمندان سینمای کیارستمی هستم -که نیستم!- اما از آنجایی که «فُرم» را نه تنها در سینما که در هر هنر دیگری، چیزی نمیدانم که فراستی با حداقل ۸۰ سال فاصله با درک مارکسیستی اروپاییاش، ۶۰ سال فاصله با درک آوانگارد ایرانیاش عنوان میکند، طبیعتاً نمیتوانم برایش کف بزنم! خوشبختانه من هیچ وقت در عمرم مارکسیست نبودهام حتی از نوع لوکاچیاش یا شبهمارکسیست اگزیستانسیالیستیاش که سارتر باشد.]
فهیم حتی زحمت ادای نقد کردن را هم در نمیآورد چون نه دانش فراستی را دارد نه زبان سینما را میشناسد نه زبان نقد سینما را. قبلاً یک عشقِ فیلم بوده و الان دیگر عشقِ فیلم هم نیست روزنامهنگاریست که مدافع یک جناح فکری خاص است و حتی در همین حد هم، آن جناح فکری خاص، مدافع او نیست. او برای بقای خودش میجنگد [از این نظر تحسیناش میکنم اما شخصاً با افراد غیرِ حرفهای -در هر حوزهای که باشد- همدلی ندارم] نتیجهاش هم میشود اظهاراتی که بیانیهاند نه نقد. بیانیههای بدی هم هستند. یا خودش بد نوشته یا برایش بد نوشتهاند. تقریباً ۹۰ درصد حرفهایش تکرار همان «اتهامنویسیهای رایج» در زمان حیات کیارستمیست. آخرش هم البته نماز میتاش را با یک خدابیامرزی تلویحی تمام میکند که مابین «دگراندیشان و روشنفکران» یک مقدار «مردتر» بود و زیاد نخواست که جوانها را تشویق کند که از کشورشان بروند. لااقل فراستی هوشمندتر است آیکیوی این کار را دارد که خودش را درگیر این بحثها نکند گرچه این آیکیو –به قول خودش- از جنس هنر و سینما نیست، از جنس دیگریست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





