سینماسینما، یزدان سلحشور
اول از همه بگویم که «پیرمرد و اسلحه»، فیلم متوسطی است -البته با ارفاق!- میتوانست فیلم فوقالعادهای بشود اما دیوید لاوری چه به عنوان کارگردان، چه به عنوان نویسنده فیلمنامه، نتوانسته با وجود حضور ارزشمند رابرت ردفورد و تیم بازیگران خوب و اثری که از دیوید گران، مبدأ فیلمنامه قرار گرفته، به سینمایی که مد نظر خودش بوده و طبیعتاً مد نظر ما عشقِ فیلمهای قدیمی، دست پیدا کند و حداکثر، ما فقط با پیریِ «دلبر»ی روبرو هستیم که در جوانی، دل و دین از ما میبرد!
البته تا همین حد یادآوری خاطرات هم، صرفاً برای ما عشقِ فیلمهای قدیمی است، وگرنه برای نسل جدید، ظاهراً در همین حد هم جذاب نبوده و حتی به عنوان یک فیلم ارزان، باکس آفیس تقریباً ۱۶ میلیون دلاریاش ناامیدکننده است.
بگذارید با خودمان، دیوید لاوری و حتی دیوید گران نویسنده روراست باشیم! اگر رابرت ردفورد را -که بخش مهمی از خاطره جمعی ما از سینمای کلاسیک است- از فیلم بگیریم، چیزی زیادی از آن باقی نمیماند مگر اشاراتی مشهود به نیمی از آثار به یادماندنی تاریخ سینما درباره سرقت بانک[از نوآر گرفته تا تریلرهای شهری و حتی وسترن که ردفورد در یکی از مشهورترینشان حضور داشته با پل نیومن] و البته پارودی این آثار که باز هم اشارات محسوس به «پول را بردار و فرار کن» وودی آلن -در میانشان- کاملاً توی چشم است.
واقعیت این است که اینها واقعاً مهم نیست! یک اثر فوقالعاده هم میتواند حاوی همه این اشارات باشد اما با نشان دادن جزئیات، کارش را پیش ببرد امری که لاوری چه به عنوان نویسنده فیلمنامه و چه کارگردان، از زیرش در میرود ما را از جزئیات مهمترین سرقت ردفورد بیخبر میگذارد و تازه فقط همین نیست، به نظرم اشاره ردفورد به اینکه در سرقتهایش، کارمند مورد نظر را شناسایی میکند و فقط با نشان دادن اسلحه و با حساب باز کردن روی روحیه شکننده آن کارمند، سرقت «جنتلمنانه»اش را به پایان میرساند، چندان برای «طبیعی نشان دادن» وقایع کافی نیست. [منظورم «اجرا»ست نه «ایده»!]
ممکن است که شما بگویید که «ایده اصلی فیلم اینها نبوده بلکه بیشتر نوعی اجرای پستمدرنیستی بوده از «پیرمرد و دریا» همینگوی، من هم با شما موافقم این هم بوده اما به قول همینگوی، جزئیات، مهمترین بخش قضیه است.
به هر حال، به رغم همه این قصهها، فیلم خوشایندی است آن هم در دورهای که فیلم خوشایند به ندرت به چشم میخورد و اغلب با آدامس و چیپس روبرو هستیم روی پرده سینما[البته این را درباره مجموعههای تلویزیونی نمیتوان گفت که اغلب از سینما جلو زدهاند]؛ یادش بهخیر زمانی که میشد از سینما لذت برد! دنیا عوض شده و ما عوض نشدهایم این، همان وجه مشترک ما و رابرت ردفورد این فیلم است!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- بازگشت دِپ به هالیوود؛ پنه لوپه کروز و جانی دپ در یک فیلم اکشن مهیج بازی میکنند
- رمان نویسنده ایرانی از هالیوود سردرآورد
- «بوچ کسیدی و ساندنس کید» سریال میشود
- معرفی جدیدترین فیلم رابرت ردفورد/ همکاری با یک خواننده سرشناس
- بازگشت «کرودز» به صدر جدول باکس آفیس/ سقوط «زن شگفت انگیز ۲» در گیشه
- سکانس طلایی/ نیش
- آلن ریچ، بازیگر آمریکایی درگذشت
- اختصاصی/ گفتوگو با رابرت ردفورد/ کارگردانی برای من راحتتر بود
- ملاقات با «کینگ کونگ» در سینماها پس از ۶۰ سال
- مسعود بخشی به آمریکا نمیرود/ نامه انصراف کارگردان «یلدا»
- تصادف شدید، بازیگر مشهور آمریکایی را راهی بیمارستان کرد
- «شیرشاه» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد
- طراح لباس برنده اسکار در گذشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟