سینماسینما، کیوان کثیریان_ به نظر می رسد آقای حیدریان پس از گذشت ۳۷ سال از اولین پست سازمانیاش در مجموعه سینما، همچنان به حیطه ممیزی و نظارتی سینما علاقهمندتر است تا حوزه مدیریت کلان سینما. سخنان اخیر او در یک مصاحبه درباره فیلم کیانوش عیاری، بهطرز عجیبی موید همین ادعاست. اینکه ایشان میفرمایند؛ «اینکه فیلمی بسازی و هیچ گونه زیر بار اصلاحات نروی هم عجیب است» کاملا نشان دهنده ناآشنایی ایشان با حوزه کار خلاقه و تولید هنر است.
خالق اثر میتواند و باید پای اثرش بایستد و اینکه آقای حیدریان متوجه ماجرا نمیشوند یا برایشان عجیب است، مشکل صاحب اثر نیست، مشکل آقای حیدریان است. اینکه ایشان بنا را بر بدیهی بودن سانسور میگذارند، با توجه با سابقهشان البته چیز بعیدی نیست ولی اینکه توقع دارند هنرمند از سانسور کاملا غیر منطقی فیلمش استقبال کند و برای اکران به هر قیمت، با سر به سوی سانسور بشتابد، توقع بیجا و درباره هنرمند آزاده و مستقلی چون کیانوش عیاری به شدت توهین آمیز است.
آنجا که جناب حیدریان میگوید؛ «این تفکر که اصلاح نمیکنم و پخش نمیکنم بخشیاش بههمان نظام تهیهکنندگی برمیگردد و اینکه سرمایه این فیلم از کجا آمده است؟! اگر سرمایه مال خودمان باشد تعاملمان بیشتر میشود» تا حدودی لبخند به لب مینشاند. گویا ایشان خودش هم یادش رفته که مدیر پروژه فیلمی بوده که بودجه رسما اعلام شدهاش، ۱۲۰ میلیارد تومان است و البته میزان فروش اعلام شدهاش ۱۵ میلیارد تومان.
احتمالا آقای حیدریان نتواند مدعی شود که نمیداند سرمایه آن فیلم از کجا آمده است و سرمایه مال خود ایشان است! و وقتی میگوید؛ «کشتن یک نفر ان هم با ضربه سنگ و اصرار بر نشان دادن آن با پخش صدای شکستن جمجمه در همه جای دنیا مشمول قواعد میشود»، لابد میداند که در همه جای دنیا قواعد، فقط توقیف نیست، لابد میداند درجه بندی سنی یعنی چه و راه حل مواردی از این دست- به فرض که این سکانس مشمول قاعده خشونت افراطی شود-، اعطای درجه بندی سنی است نه توقیف یا اکران در سالنهای محدود.
نگاه از بالای آقای حیدریان و احساس کمال در ایشان، یکی از مشکلات فعلی سینماست. اگر این نگاه و احساس، سایه اش را از سر سینما برچیند، شاید سروکله کمی امید هم پیدا شود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- نسخه اصلی «خانه پدری» آنلاین اکران شد
- یک نمایش برای «خانه پدریِ» کیانوش عیاری
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- یک یادداشت در هفت پرده
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





