سینماسینما، مجتبا میرتهماسب
«خبر برگزاری انتخابات آتی خانهسینما و اذعان مدیریت خانه بر لغو مجمع پیشین با دخالت وزارت ارشاد و شرط تأیید صلاحیت نمایندگان اصناف برای عضویت در هیأتمدیره خانهسینما را در خبرگزاری ایسنا بخوانید. سایت خانهسینما به این خبر بیاهمیت نپرداخته است!»
و اما؛
مدیریت کنونی خانهسینما بازوی نظارت استصوابی در معرفی نمایندگان صنوف برای انتخاباتِ پیش رو شده و در لابی ناخواسته و برای پاک و پاکیزه کردن (!) خانه، با سفارشهای تزریقی و با برچسب خیرخواهانه، بسیاری از صنوف را به معرفی نکردن برخی و معرفی کردن برخی دیگر از اعضایشان به نمایندگی در مجمع سفارش میکند (اشارهام به نمونههایی است که ازشان باخبرم؛ سینماگرانی که بیحکم و محکمه در حال حذف شدناند).
فارغ از فشار و ارادهی دولت برای تسخیر تمام صنوف و فرمایشی کردن نهادهای مدنی، همراهی مدیریت کنونی خانهسینما و شفافنکردن این موقعیت غیراخلاقی و غیرقانونی برای اعضایش، تیر خلاصیست بر هویت صنفی و حرفهای سینما که ترکشهای آن یکایک سینماگران را زخمی کرده و میکند. (بازداشت، زندان، پروندهسازی و احضارها به جای خود، منتظر اعلام فهرست ممنوعالکارها هم هستیم!)
واهمهی بستن دوبارهی خانهسینما، اهرم ناکارآمدی است که به عقیم کردن بزرگترین و تأثیرگذارترین نهاد صنفی-فرهنگی کشور به دست برخی از اهالی سینما منجر شده است. تاریخ از این روزها با “واعجبا” یاد خواهد کرد…
یک سوال هم از مدیران پیشین و البته کنونیِ خانهسینما دارم:
سال ۸۹ مدیریت وقتِ همین وزارت ارشاد خانهسینما را به بهانههای واهی تعطیل و درِ خانه را پلمپ کرد! یکسال و نیم اهالی خانه، استوار بر مواضع صنفی و حقخواهی خود پایمردی کردند تا اینکه در شهریور ۹۲ خانه بازگشایی شد. از همان موقع فشار مدیریت خانهسینما بر این بود که تمام اصناف در وزارت کار بهعنوان انجمنهای صنفی-کارگری ثبت شوند (موضوعی که باعث اخلال در ماهیتِ کار صنوف، افتراق بین اعضا و صنوف و حتا اختلاف برخی از اصناف با خانهسینما شد) تا دیگر بهانهی غیرقانونی بودن تشکلات سینمایی باعث سیطره و دخالت وزارت ارشاد نشود! (البته آن موقع نمیدانستیم کارمندِ وزارت ارشاد هستیم!)
سوال: الآن نسبت خانهسینما (جامعهی اصناف سینمای ایران) با وزارت کار چیست؟ با وزارت ارشاد چیست؟ با شعار استقلال یک نهاد مدنی و صنفی چیست؟ اصلاً، وظیفهی خانهسینما در قبال سینما و سینماگران چیست؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





