سینماسینما، محسن جعفری راد
این دیگر چه شکل دنباله سازی است؟! شنیده اید یا دیده اید که فیلم های «سریع و خشن» دنباله دار می سازند، یا موفقیت های سریال هایی مثل بازی تاج و تخت را سرلوحه کارتان قرار داده اید؟! شما هم دست به کار شده اید که دنباله های موفق بسازید؟! با کدام سوژه مرکزی و با کدام پرداخت خلاقانه؟! سریالی که حتی نگاهی به تست گریم بازیگرانش، خبر از یک چاه عمیق در تولیدات سریال های تلویزیون می دهد که به این زودی ها پر می نمی شود.
شخصیت ستایش با بازی نرگس محمدی، که مثلا قرار است در قسمت سوم حداقل میانسال باشد و یا کهنسال باشد، تازه وقت چلچلی اش رسیده و به زور، سی سالگی را سپری می کند! مهدی سلوکی که خودش سی سالگی را رد کرده، فرزند شخصیت ستایش در سریال است و علاوه بر اینها سیما تیرانداز که چهره اش تکانی نخورده و داریوش ارجمند هم فقط سبیل و موهایش را سفید کرده اند و فن بیانش قوی تر و سرحال تر از دنباله دوم است! خب این از چهره پردازی که طبعا بزرگترین مانع برای همذات پنداری می شود.
در مرحله دوم قرار است به شخصیت پردازی و روابط میان آدم ها برسیم که وضعیت آن بدتر است. از ازدواج جناب ارجمند با زنی که به او ترشی انبه هدیه می دهد و چهره معشوقه، کهیر می زند! تا ازدواج ناگهانی خود ستایش با مرد همسایه یعنی آقای مظفری که بدون هر گونه علت و معلول منطقی و مستدلی انجام می شود.
پیام های اخلاق گرایانه هم که طبق معمول گل درشت تر از قبل، به طور پشت سر هم به صورت مخاطب کوبیده می شود. یک مثال شاید این ضعف را بهتر بازگو کند. یکی از بن مایه های داستانی مهم سریال، موضوع جوانانی است که به دلایل مختلف فریب زن یا مردی را میخورند و به خاطر او به خانواده خودشان پشت میکنند. کاری که صابر در این سریال انجام داده موضوعی است که نمونههای آن را در جامعه میتوان دید. اما سازندگان ستایش فقط از آن حرف می زنند بدون آنکه پرداخت مطلوبی داشته باشند. در واقع به جای «چگونه گفتن» فقط به «چه گفتن» بسنده شده که طبیعی است برای مخاطب شعورمند امروز، کفایت نمی کند.
در اجرا هم که ساده ترین تمهیدات در میزانسن دهی و دکوپاژ را شاهدیم تا در کل سقوط کامل سعید سلطانی را رقم بزند. یادمان نرود سلطانی زمانی سریال تاثیرگذار «پس از باران» را ساخته یا فصل اول همین ستایش که نمره قبولی می گیرد،اما اینکه به هر قیمت و به هر شکلی بخواهیم از اعتماد مخاطب،سواستفاده کنیم،حاصلش می شود جوک ها و دابسمش ها و صفحات اینستاگرامی که در پوشش دادن سوتی های سریال،رقابت می کنند!
در همین روزها در شبکه نمایش خانگی، حداقل سریال ها، از لحاظ فرم بصری چشم نواز هستند، سعی کرده اند نقاط طلایی قابها را هنگام تصویر پردازی رعایت کنند،تلاش شده در پلان های داخلی از دکوپاژهای کلیشه ای پرهیز شود، آن وقت سازندگان ستایش همچنان همان مدیوم شات های تخت و کلوزآپ های یکنواخت را ارائه می کنند. البته این ضعف ها یک حسن هم دارد. تلنگر بزرگی است به تهیه گنندگان تلویزیون که وقت آن رسیده به جوان ها با ایده های تازه و اجراهای تازه اعتماد کنند.
یادمان نرفته که فصل دوم همین سریال هم انتقادات فراوانی را به سمت عوامل آن روانه کرد و باعث شد رییس وقت سازمان صداوسیما در سال ۱۳۹۳ یعنی عزتالله ضرغامی دستور توقف پخش این سریال را صادر کند. در واقع در آن مقطع اولین باری بود که یک سریال به واسطه «کیفیت پایین» روند پخش آن متوقف میشود.
حالا در فصل سوم نه تنها کیفیت ارتقا پیدا نکرده بلکه کافیست هشتگ ستایش را سرچ کنید تا انواع و اقسام سوتی ها و گاف ها را ببینید و جالب تر اینکه تهیه کننده و عوامل آن مدام در پی پاسخگویی هستند، غافل از این نکته بدیهی که خود سریال باید پاسخگوی مخاطب باشد، نه عواملش.
در کل، یک سریال ضعیف دیگر به سیاهه چند سال اخیر تلویزیون اضافه شد تا شاید مدیران تلویریون به خودشان بیایند و در رقابت همه جانبه با رسانه های دیگر، استقلال و هویت حداقلی خودشان را حفظ کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تا شقایق هست زندگی باید کرد/ یادداشت اختصاصی داریوش فرهنگ به مناسبت درگذشت آتیلا پسیانی
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- اولین فیلم سینمایی محصول مشترک ایران، ترکیه و گرجستان؛ «اکتبر» بزودی آماده نمایش میشود
- داریوش ارجمند: نقش جدیدی پیشنهاد نشده که بپذیرم
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- از ۱۴ اردیبهشت؛ «الد سانگز: عشق روزهای کرونا» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود
- یاوری که با نامش غریبه بود
- اینک آخرالزمان
- حشمت در پوست یاور/ نگاهی به سریال «یاور»
- عکسی خاطرهانگیز که فریدون جیرانی منتشر کرد
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- پوستر سریال تاریخی «بوم و بانو» منتشر شد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- بازبخش فصل اول “ستایش” در پی جدا شدن رامسین کبریتی از شبکه جم
- انتقادات تند بهروز افخمی از داریوش ارجمند/ او بازیگران دیگر را تحقیر میکند
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
رو دارن عوامل سریال بخدا رو دارن. البته بعضی از مخاطبان واقعا سطحی نگر هستن و دور و برمون زیاد میبینیم که میگن عالی بود. باز هم بسازید. امثال من هم که سریال را دنبال کردیم بخاطر اعتبار سری اول بوده و خب اگر قبلا ندیده بودیم قطعا با دیدن چنین فیلمنامه ضعیفی دیگر پای اون نمینشستیم. در ضمن مخاطب داشتن یک سریال دلیل بر موفق بودن اون نیست، بلکه همین سوژه ها و گاف هایی که مورد توجه قرار میگیرد نیز مخاطب را ترغیب به دیدن سریال میکند که بالاخره چه بر سر شخصیت های داستان می آید و بعد گذشت ۵ سال از فصل بی کیفیت دوم نویسنده و کارگردان قرار است حاصل کار این ۵ سال وقفه را چه شاهکاری تحویل بدهند. اما دریغ از یک قسمت بدرد بخور. کاش اگر زمانی قرار بود ستایش مجددا پخش شود، همان فصل اول را پخش کنند. کاری که در مورد زیرآسمان شهر انجام شد و هیچوقت سری سوم آن در این سال ها بازپخش نشد تا آبروی سری اول حفظ شود.