سینماسینما، محسن جعفری راد
شش ماه نخست سال گذشت و چند رکورد در فروش جا به جا شد و طبعا حواشی فراوانی درباره اغلب فیلم ها پدید آمد. از فیلم متری شیش و نیم که پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران شد، شبی که ماه کامل شد که نشان داد یک کارگردان زن می تواند یک تراژدی تلخ با صحنه های اکشن بسازد یا فیلمی مثل سرخپوست که سعی کرده بود، مولفه های روایت کلاسیک را رعایت کند و موفق بود. تا حاشیه هایی که برای فرستادن فیلم به اسکار امسال به وجود آمد و یا حضور بی رویه سوپراستارها در فضای مجازی و اظهار نظرشان درباره تمام چیزهای پیرامون! یا قاچاق فیلم هایی مثل متری شیش و نیم و رستاخیز. اما با وجود تمام فراز و نشیب های بهار و تابستان، تنوع در ژانر نسبتا رعایت شد و حالا در انتظار نیمه دوم سال هستیم که معمولا، فیلم های پرفروش، کمتر در فهرست اکران قرار می گیرند، چون هم فصل شروع مدارس را داریم، هم جشنواره فیلم فجر و هم اسفندی که ماه فیلم سوزی در اکران است که باید تجدید نظری در آن شود تا تعادل لازم میان نیمه اول اول و دوم سال در اکران عمومی برقرار شود.
اما در میان همین فیلم ها می توان، پیشنهادهایی لذت بخش ارائه کرد.
سه فیلم مهمی که نگارنده برای مخاطب شعورمند سینما توصیه می کند،از این قرار است:
مسخره باز
همایون غنی زاده در تئاتر جزو تجربه گراترین نویسندگان و کارگردانان است و وقتی قرار شد اولین فیلمش را بسازد، همه منتظر یک اتفاق تازه بودند که به درستی هم رخ داد. فیلمی متفاوت در سینمای ایران و خلاف جهت جریان رئالیستی چند سال اخیر. فیلمی با فرم بصری جذاب، طراحی صحنه مینیمال، بازیگری استادانه و ظرافتی بامزه در ارجاع به فیلم های محبوب تاریخ سینما. فیلمی که مهمترین حلقه گمشده چند سال اخیر سینما ایران یعنی عدم وجود تخیل و خیال انگیزی در فیلم ها را دوباره به مخاطب یادآوری کرد.
روسی
امیر حسین ثقفی سعی می کند سینمای شخصی و مستقل خودش را دنبال کند و تقریبا از فضاهای فیلمهایش تا بازیگرانش، مشترک هستند. روسی در ترکیب بندی های به شدت سینمایی، با رعایت ایجاز در روایت، بهترین فیلم ثقفی است و رویکرد غیر مستقیمش نسبت به سوژه مرکزی اش، باعث شد که فیلم، بیشتر فیلم اجرا باشد تا اینکه بخواهیم در فیلمنامه دنبال نوآوری باشیم. امیر آقایی و طنازطباطبایی شاید بهترین بازی کارنامه خود را ارائه کرده اند، در فضاسازی، توجه کارگردان به رنگ های سرد و تیره به خصوص با اشیای زنگ زده و اتاق های متروک، محسوس است و از این ها ظریف تر، انتخاب هوشمندانه لوکیشن ها که کاملا در خدمت لحن فیلم، صورت گرفته است. فیلم روسی از اواسط شهریور اکران شد،اما اکرانش همچنان ادامه دارد.
جان دار
در جشنواره فیلم کوتاه دو سال قبل، فیلمی مطرح شد و نظر مثبت منتقدان را دریافت کرد به نام نسبت خونی با بازی هادی حجازی فر، محمد کارت، فرید سجادی حسینی و … حالا دو کارگردان سازنده آن یعنی پدرام پور امیری و حسین امیری دوماری، اولین کار بلند سینمایی خود را قرار است روانه اکران کنند. یک فیلم پربازیگر که برای فیلم اولی ها ریسک بزرگی به حساب می آید. به خصوص اینکه با بازیگران با تجربه ای مثل فاطمه معتمد آریا و حامد بهداد همکاری کرده اند. طراحی میزانسن های موثر در داستان گویی به ویژه در درگیری ها، گره افکنی های متوالی، و یک موضع اجتماعی پررنگ باعث شده،این فیلم، فراتر از یک فیلم اولی باشد، هر چند که می شد با پایان بندی بهتر به فیلم بهتری تبدیل شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- اعلام فهرست فیلمهای بلند نهمین جشنواره جهانی فیلم پارسی
- علی اکبر ثقفی خبرداد/ ساخت «کوچه ژاپنیها» مهر ماه آغاز میشود
- راهیابی سه فیلم از ایران به جشنواره ترانسیلوانیا
- پاسخ فیلیمو به ادعاهای روابطعمومی یک فیلم
- توضیحاتی درباره حاشیه نمایش «مسخرهباز» در فضای مجازی
- هیچ کجا/ نگاهی به فیلم «روسی»
- برترین کارگردانان سال ۹۸ (۴)/ نرگس آبیار، همایون غنیزاده
- برترین بازیگر مرد سال ۹۸ (۴)/ بابک حمیدیان، علی شادمان
- برترین بازیگران مرد سال ۹۸ (۱)/ شهاب حسینی، علی نصیریان
- بازیگران زن برتر سال ۹۸ (۱)/ شنا خلاف جریان؛ طناز طباطبایی، ژاله صامتی
- نگاهی به فیلم «جاندار»/ زنان؛ قربانی
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ خواب زمستانی سینما
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- گزارش فروش هفتگی سینمای ایران/ صدرنشینی هزارتو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟