سینماسینما، حبیب باوی ساجد
تاریخ شفاهی هر اقلیمی باید از هر منظر نگریسته شود؛ با حذف به دلخواه خود، نمی توان راوی صادقی بود؛ خاصه درساحتِ هنر. درجریان ساخت فیلم مستند «تاریخ فوتبال جنوب»، با خیلی ها در اقصی نقاطِ کشور گفتوگو کردم. خیلی هایی که خیلی های دیگر گمان شان این بود که در این جهان نیستند_ که مُرده اند_ یا که هستند، اما خواهانِ دوری از مناسباتِ نامناسبِ روز و روزگارِ مناسبِ ابن الوقت ها!
باری، و بعد که مستندم آماده شد، دست های پشت پرده افتادن به قلع و قمعِ مستندم، به قلع و قمعِ همان هایی که پندارشان این بود دیگر نیستند، و من یافته بودمشان.
قلع و قمع کنندگان تنها به همین اکتفا نکردند و مرا نیز خواستند که از پا بیندازند، و کشاندنم آن جا که هر انسانِ مستقلی را بی شک کشانده اند همیشه _تاکنون_ هم اکنون. وقتی پسِ پشت دیوار از من پرسیدند که چرا این آدم ها در فیلمت هستند، گفتم برای این که مستندسازم. سال ها بعد که من و شما نیستیم، اگر کسی بپرسد چرا این آدم ها در مستند تاریخ فوتبال جنوب نیستند، شما پاسخ گو هستید؟
آنان گفتند لفته سه برادران حذف شود. گفتند عبدالرضا سعدی حذف شود (که در کمالِ وقاحت، وقتی عبدالرضاسعدی درگذشت، آنان درصفِ نخستِ بدرقه کنندگانِ پیکرش ایستادند!) گفتند عادل حردانی را هم حذف کن!
از جمله دیگرحذف شدگان، روانشاد حمید کنانی بود. کنانی از تیم شگفتی ساز رفیش اهواز گفته بود. تیم رفیش بخش مهمی از تاریخِ فوتبال اقلیم اهواز است که بدون آن نمی توان فوتبال این سامان را روایت کرد.
گفت وگو را سال ۱۳۹۱ با روانشاد حمید کنانی در رفیش و در منزلش ثبت کردم. حالا که او نیست، ماند به یادگار حرف و تصویر او برای آمدگان.
حسن اهوازی هم بود که دیگر نیست و یادش همیشه هست.
رضا داودی هم بود که هواداران به او لقبِ عقابِ اهوازی را داده بودند، و او هم دیگر نیست.
و اما یکی از عزیزانی که مرا در این راهِ دشوارِ مدون کردنِ تاریخ پرفراز و نشیبِ فوتبال جنوب یاری داد و راه را هموار کرد و خود همراه شد: بدرجابری(ابوعارف) بود که امید همواره حضورش سایه سارِ به خصوص فوتبالِ محلات اهوازی بماند.
بدرجابری نه تنها خیلی ها را جلوی دوربینم آورد (همانندِ حسین کعبی) که خانه اش را هم بدل به محلِ فیلم برداری فرازی از فیلمم کرد.
حالا که به پشتِ سر نگاه می کنم، می بینم برخی از نابخردانی که فوتبالیست های رُفیش را از مستندم حذف کردند، خودشان هم حذف شدند، و آنانی هم که مانده اند، با خواری و حقارت پنجه به ستونِ موریانه زده می کشند تا بلکه بمانند که نمی مانند (چون انسان در یادهاست که ماناست، وچه یادی از اینان می ماند جز نفرت؟)
باری، سخن بسیار و فرصت کوتاه (چندان که شاعر گفت.) بدرِجابری و بچه های دیروزِ رُفیش مانده اند، می مانند، در یاد، یادها. بادها سخنِ بی مقدار را خاکروبه می کنند، اما آنان را که قدر و بهای سکوتِ را می دانند، آنان که رستاخیزِ کلمات اند در سکوت، چنین انسان هایی مانا، نامیرا هستند، خواهند بود در یاد، یادها، میانِ این «اقلیمِ هزارتوی هزارزخمِ غنوده به رنجِ خویش.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





