سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به پایان کار خود رسید؛ برگزاری این دوره از دو جهت نسبت به دوره های پیشین حائز اهمیت و ارزیابیست اول برپایی جشنواره در دوران پاندمی کرونا و دوم عضویت این فستیوال در فیاپف. از منظر اول به نظر می رسد از حیث نفس برگزاری، جشنواره باعث بروز و ظهور و دمیدن روح و جانی تازه بر پیکر آسیب دیده سینما در دوران کنونی شده است و این دستاورد در چنین شرایطی حائز اهمیت است؛ اما از سویی دیگر عدم حضور مهمانان خارجی – به ناگزیر و مانند دیگر جشنوارههای جهانی در سطح دنیا- به دلیل ملاحظات بیماری کووید ۱۹ ضربه ای سخت را بر این رویداد جهانی، وارد آورده است به نحوی که میتوان گفت این دوره صرفا به محلی جهت نمایش فیلم های خارجی برای مخاطبان داخلی تبدیل شده بود. اما با همه این تفاسیر جشنواره جهانی فیلم فجر بعداز حدود ۶ دوره برگزاری به شکل مستقل، توانست به عضویت فیاپف درآید و در زمره ۱۵ جشنواره مطرح بین المللی قرار گیرد که حاوی این پیام است: علیرغم تمام انتقادات، برپایی این رویداد به شکلی مستقل و منفک از بخش ملی توانسته به طراز مناسبی دست کم از حیث استاندارسازی اجرایی نائل آید که انجام آن تا حد زیادی مرهون واگذاری مدیریت بخشهای مختلف جشنواره به هنرمندان آشنا با استاندارهای رایج در این حوزه است. جشنواره جهانی فیلم فجر حالا بایستی بیش از پیش راه تعاملات خود و به تبع آن سینمای ما را با دنیا ارتقا دهد و روزی را رقم زند که میزان مشارکت و حضور مهمانان و هنرمندان دیگر کشورها با درصد بالایی حتی بیش از شرکت کنندگان داخلی شود؛ فضایی که حتی بینندگان داخلی هم به شکلی مضاعف پیگیر و دنبال کننده فیلم های سایر کشورها باشند تا آثار سینمای ایران.
*نویسنده و کارگردان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- عسگرپور درباره اجلاس اخیر فیاپف مطرح کرد؛ یک اتفاق هولناک در انتظار سینماست؟
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند