سینماسینما، گلاره محمدی
چهل سال از برگزاری اولین دوره جشنواره فیلم فجر می گذرد ولی این جشنواره که پا به میانسالی گذاشته و روزی ویترین بهترین آثار سینمای ایران بود همچنان درگیر آزمون و خطاست.
کمتر از بیست و چهار ساعت دیگر مهمترین رویداد سینمایی ایران افتتاح می شود ولی خبری از رونمایی پوستر و اکران آن در فضاهای تبلیغات محیطی شهری نیست! مگر نه اینکه پوستر، شناسنامه رویداد هنری است؟ مگر هر یک از فیلمها رونمایی از پوستر را به عنوان بخشی از روند تبلیغات و اطلاع رسانی خود در کمپین هایشان لحاظ نمی کنند؟ مگر دوره های خاصی مثل دهم و بیستم و سی ام و چهلم که هر ده سال یک بار اتفاق می افتند فرصت ویژه ای برای برگزارکنندگان و طراحان جهت ارائه طرحی خاص محسوب نمی شوند؟ و مگر نه اینکه هویت بصری هر رویداد در پوستر یا اعلان آن متبلور است؟ همه این سوالها یک پرسش را پررنگ می کند؛ پوستر جشنواره چهلم چه شد؟
لطفاً برای این یک فقره توجیه همه گیری کرونا را تکرار نکنید که به هیچ وجه کارکردی ندارد! صرفه جویی مالی هم که دیگر طنزی تلخ و تکراریست. پس باز باید پرسید؛ پوستر جشنواره چهلم چه شد؟
مسئولان جشنواره که کیفیت این رویداد سینمایی را با «کن» و «برلین» و «ونیز» مقایسه می کنند و از راه نرسیده تلاش می کردند جشنواره جهانی را که با موفقیت از بخش ملی جدا شده و اعتبار بین المللی پیدا کرده، مجدداً با بخش ملی پیوند دهند، آیا نگاهی به پوسترهای این فستیوالها در سالهای خاص انداخته اند؟ یعنی حتی به انتخاب یک طراح حرفه ای و مطرح برای طراحی پوستری ماندگار فکر نکرده اند؟
در حالی که هنوز پاسخی برای این پرسش پیدا نکرده ام که پوستر جشنواره چهلم فجر چه شد؟ سالهایی را به یاد می آورم که از صادق بریرانی و مرتضی ممیز تا ابراهیم حقیقی و رضا عابدینی طراحان بنام پوستر جشنواره فجر بودند و در کمال ناباوری و افسوس فراوان برای چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر پوستری طراحی و رونمایی نشده است. گمان می کنم امسال سال «بی» هاست؛ «بی رویا»، «بی مادر» و حالا بی پوستر…!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- تاسیان میشود بیتو
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





