سینماسینما، آنتونیا شرکا؛
صنعت انیمیشن ایران در سال های اخیر پیشرفت های چشمگیری داشته و فرصت بهره برداری از امکانات دیجیتال و هوش مصنوعی در این پیشرفت ها نقش مهمی داشته است. اما کیست که نداند که تکنیک و تکنولوژی اگر شرط لازم برای تضمینِ کیفیت و ماندگاری یک اثر باشد، لزوما شرط کافی نیست. ای بسا در انیمیشن حتی محتوا و پیام نیز آنقدر مهم نباشد که خلاقیت در پرداخت و ایده های نوآورانه اهمیت دارد. در سال های اخیر اغلب با انیمیشن هایی سر و کار داشته ایم که در دو سر طیفِ گرته برداری از نمونه های شاخص خارجی از یک سو یا اقتباس های کم مایه از امثال و حکم و داستان های کهن پارسی از سوی دیگر قرار گرفته اند؛ گروه اول خوش ساخت و چشمگیر اما فاقد هویت ایرانی؛ و گروه دوم نه چندان جذاب و دیدنی اما با محتوای ایرانی. این میان «ژولیت و شاه» با نیت درانداختن طرحی نو ساخته شده. انیمیشنی با داستانی ایرانی – مربوط به دوران قاجار – که کوشیده در طراحی نیز از هنر ایرانی و نقاشی ها و عکس های دوران نیز بهره ببرد. مثلا فیلم با شرح سفرهای شاه نقطه گذاری شده که با استفاده از طرح نقاشی های دوران قاجاری است: مسیر سفر و ایستگاه ها همه در یک پرده، که کاراکترها در آن از نقطه ای به نقطۀ دیگر حرکت می کنند و البته با کلی آدمک و ساختمان ریز و درشت که در طول مسیر به صورت هندسی نهاده شده است. برای نشان دادن کاخ گلستان، باغ و تالار آینه هم ازهمان طرح واقعی استفاده شده و نقش روی دیوارهای باغ هم همان ها هستند. انیمیشن دارای هویت معماری و شهرسازی است. پاریس با تهران آن سال ها تفاوت دارد و برای خلق فضاهای شهری فکر شده است. در بازنمایی شاه و مهد علیا و ملیجک و زنان حرمسرا و دیگر افراد درباری و پوشش شان از نقاشی ها و عکس های به جا مانده از آن زمان بهره برده شده و عادات و بیان شان هم برگرفته از فیلم ها و روایات عصر خود است. ردِ تحقیق در پسِ انیمیشن آشکار است و از این رو از آن می توان به عنوان انیمیشنی دارای هویت ملی و در عین حال با ساختار و سبکی باطراوت و نوآورانه یاد کرد. «ژولیت و شاه» با ظرافت و با حسن نیت به نقد فضای آلودۀ حاکم بر حرمسرای ناصری و دربار شاه می پردازد. انتقادی اگر هست به چهرۀ سمپاتی که از شاه و مردان دربار، و چهرۀ کریهی که از مهدعلیا و همسران شاه نشان می دهد، است. شاهی که گویی اختیاری از خود ندارد و ساده لوحانه از فرامین مادر خود پیروی می کند. و در پایان از عشق و هوس خود به نفع رقیبش جمال (کارگردان تئاتر) می گذرد. موسیقی و ترانه های «ژولیت و شاه» از دیگر امتیازات انیمیشن هستند: هم داستان را جلو می برند هم در فضاسازی واقعی و خیالی درام نقش مهمی دارند هم موسیقی و اجرا و متن خوبی دارند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- جشنواره کانادایی به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- همزمان با روز جهانی انیمیشن، بازی رومیزی «ژولیت و شاه» رونمایی شد
- بیانیه روابط عمومی انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه»
- پالم اسپرینگز به «ژولیت و شاه» جایزه داد
- تحسین انیمیشن ایرانی در رسانه خارجی/ «ژولیت و شاه»؛ بازآفرینی انیمیشن موزیکال در دل فرهنگی غیرغربی
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- موافقت با ساخت ۶ اثر غیرسینمایی و اکران ۶ فیلم سینمایی
- یادداشتی برای «ژولیت و شاه»؛ قصهای آمیخته از تخیل و واقعیت
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- رونمایی از پوستر و پیش نمایش سریال «ژولیت و شاه»/ خاطرات همایونی سریال شد
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد
- «ژولیت و شاه» دوباره راهی فرانسه شد
- «ژولیت و شاه» به پایان مرحله صداپیشگی رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





