سینماسینما، نویسنده: پیتر بردشاو/ مترجم: عقیل قیومی
ده سال پیش، با یقین اعلام کردم که با «گرَن تورینو» باید شاهد آخرین نقشآفرینی کلینت ایستوود باشیم. خود غلط بود آنچه میپنداشتیم! او در سن ۸۸ سالگی –و در نقشی که دور نیست از نقش پیشیناش– با جسارتی خیرهکننده بازگشته است. با سگرمههایی در هم رفته و قطعاً دستِ پُرتر خودش را کارگردانی کرده است.
فیلمی تماشایی که کمابیش برمبنای یک داستان واقعی است. فیلم واجد یک چرخش روایی تَر و تمیز است و اگر بخواهیم صادق باشیم ایستوود به مراتب گیراتر است نسبت به رابرت ردفورد در این آخرین آواز قویی که اخیراً از او شنیدیم. نه به هیچ وجه اینگونه نیست که این نقشآفرینی در حکم آخرین آواز قو باشد از سوی کلینت. اتفاقاً او در پیرانهسری گامی به پیش نهاده با تشخصی جان وینوار. ساعدهای برهنهاش با آن پیراهن آستینکوتاه حالا به خوبی حسی از نگرانی را منتقل میکنند و با تکانهای آهستهٔ تهدیدآمیزشان هماهنگ با پاها به حرکت درمیآیند همچنان که خرامان سوار اتومبیلش میشود یا از آن بیرون میآید.
ایستوود در نقش استون ظاهر میشود. یک پیرمردِ کجخُلقِ بدقلق و یک پرورشدهندهٔ گُل که برندهٔ جایزه هم شده و تمام زندگیاش به بیتوجهای به حانوادهاش گذشته است. وقتی یک رقابت اینترنتی به تجارتِ گُلاش آسیب میزند و برای دستیابی به پول دچار مشکلاتی میشود، تصادفاً سر از تجارت پُر سود انتقال کوکایین برای کارتلهای مکزیکی درمیآوَرَد. یک پیرمرد سفیدپوست درون کامیون کهنهٔ زهوار در رفتهاش هرگز شک پلیسهایی را که دائماً حواسشان به چهرهٔ مردانِ آمریکای لاتینیست برنمیانگیزد. صحنهٔ جالبی در فیلم هست که پلیس اتومبیلِ یک مرد مضطرب و کاملاً بیگناه را در این زمینه متوقف میکند و مرد تتهپتهکنان میگوید که این خطرناکترین پنج دقیقهٔ عمرش بوده است.
ارلی که کلینت بازیاش میکند وجوهی عجیبوغریب هم دارد و دشوار است که بگوییم چنین چیزی چقدر عمدی بوده است. او در قامتِ یک معتقد به تبعیض جنسیتی و نژادپرستِ خواستنی ظاهر میشود که آن خانوادهٔ سیاهپوست را کاکاسیاهها خطاب میکند و وقتی مؤدبانه خطایش را تصحیح میکنند، با لبخند پذیرا میشود. دو صحنهٔ دیگری که با تماشایش از تعجب شاخ درمیآوریم جاییست که ایستوود به خودش پاداش میدهد. به ناگاه میبینیم که با دو تَر دامن درمیآمیزد. منطقاً ناظر صحنههایی شنیع نیستیم ولی پس از آن است که میبینیم امور کاملاً روندی رضایتبخش داشته است.
آنجاهایی که میبینیم شخصیتها و صحنههای مربوط به پلیسهای فیلم کاملاً سرسری نوشته شدهاند،درمییابیم که فیلم یک حکایت احساساتنمایِ افراطی است که همهٔ بارش را کیفیت ستارگی ایستوود به دوش میکشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «فریبخورده»؛ همچون شیاطینی از خواب بیدار شده که دنبال طعمه میگردند
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- در ۹۵ سالگی؛ کلینت ایستوود، فیلم جدیدش را میسازد
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- با اکرانی محدود؛ وداع نه چندان شکوهمند ایستوود با سینما
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- جشنواره توکیو با نمایش «گریه کن ماچو» ایستوود آغاز به کار کرد
- نگاهی به کارنامه و جایگاه کلینت ایستوود
- انتقاد تند و تیز پل شریدر از فیلم ایستوود/ «ماچوی گریان» یک «هری کثیف» کوچک شده است
- «ماچوی گریان» از نگاه کلینت ایستوود/ چرا در نود و چند سالگی هنوز کار میکنم؟
- بدل «کلینت ایستوود» درگذشت
- کلینت ایستوود «گریه کن ماچو» را میسازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





