سینماسینما، سید رضا صائمی:
یادداشتم را با نقل قولی از استاد عباس کیارستمی آغاز می کنم که از زبان شهرام مکری در مراسم بزرگداشت استاد در جشنواره اخیر سینمای کودک در اصفهان بیان شد. به گفته مکری، کیارستمی که همواره ذوق شاعرانه داشت در دفاع از سینمای هنر و تجربه با اندکی دستکاری شعر حافظ گفته بود: «خوش بود گر هنر و تجربه آید به میان». جالب اینکه هر دو نام به عنوان دو نسل از فیلمسازان متفاوت و صاحب سبک با سینمای هنر و تجربه گره خورده است و هر دو محصول سینمایی هستند که تا دیروز به آن سینمای هنری یا آوانگارد می گفتند و امروز به سینمای هنر و تجربه شناخته می شوند. به این نام ها می توان فیلم ها و فیلمسازان دیگری را هم اضافه کرد که وقتی به فهرست آن می نگریم به کلکسیونی از سینماگرانی می رسیم که نام و آثارشان نشان از اعتبار و افتخار سینمای پیشرو و فرهیخته ای دارد که ظرفیت و ظرافت سینمایی را می توان در پس آن ردیابی کرد. سینمایی که فارغ از مناسبات و معادلات تجاری به تجربه هنری سینما پایبند بوده و افق های تازه ای را از زاویه دید دوربین خود می گشاید و می نمایاند. سینمایی که نه به قصد فتح گیشه که شکستن کلیشه و فتح باب های جدید در تجربه فیلمسازی، بستری فراهم کرده تا هم سینماگران متفاوت را در صید تجربه های تازه یاری کند و هم برای مخاطبان خاص، مجالی برای تماشای دیگرگونه، فراهم آورد. این تماشاگه راز را باید پاس داشت که سرشت و سرنوشت سینمای اندیشه و فرهمندانه ما بر زمین آن بنا می شود و نضج می گیرد. در این چند سالی که گروه هنر و تجربه به شکل ساختارمندی، ساماندهی شده شاهد بروز و ظهور استعدادهای جوان و جدیدی در فیلمسازی بودیم که غنیمتی گرانقدر برای سینمای ماست و چشم انداز پرامیدی را برای آینده سینمای ایران نوید می دهد. سینمایی که به جرات می توان گفت بیش از سینمای تجاری، مخاطب محور است به این معنا که با طیفی از مخاطبان آگاه همراه است؛ مخاطبانی که با انتخاب آگاهانه به تماشای فیلم می نشینند و فراتر از این مخاطب پرور است و بر درک فیلم مخاطبانش می افزاید. این گروه طیف هایی را به سینما کشانده که قبل از این فیلم های مورد علاقه خود را در هیچ سینمایی نمی توانستند ببینند. پاشنه آشیل بسیاری از منتقدان و معترضان سینمای هنر و تجربه بر محور اکران بنا شده این در حالی است که گروه هنر و تجربه برای حل بحران اکران فیلم هایی به میدان آمده که اجازه و مجال دیده شدن نداشتند. فیلم های مهجور و فیلمسازان مغمومی که پس از سال ها انتظار و یاس پشت درهای بسته، اکنون چند سالی است که مجال اکران فیلم های خود را یافته اند و هنر و تجربه به خانه امید آنها بدل شده، همچنان که مخاطبان خاص سینما به این خانه دل بسته اند. خانه ای که تجارتخانه سینمایی نیست و از دل آن افراد و آثاری بیرون می آید که سهم بزرگی در اعتبار داخلی و جهانی سینمای ایران دارد. تاسیس گروه هنر و تجربه به ثمر نشاندن هزینه های مادی و انسانی است که برای ساخت فیلم های زیادی مصرف شده اما فرصت تماشا نیافته! این تماشاخانه را باید با آتش حمایت گرم کرد نه با آتش لجاجت سوزاند!
روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- «حرف آخر» به هنر و تجربه رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
- «عطر لیموهای سیسیل»؛ از یاد بُردنِ عطر لیموهای سیسیل!
- وزیر ارشاد در نشست رسانهای مطرح کرد؛ اگر اثری را متوقف کنید، حقالناس است/ تعداد ممنوع از کارها بسیار کم است
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر؛ معرفی آثار نهایی صحنهای بخش ویژه و دو بخش دیگر
- انتشار اولین تصاویر و لوگوموشن «لولی»
- راهیابی «کسری آنلاین» به بخش سینمای جهان در جشنواره داکا
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- درباره آخرین ساخته پدرو آلمودوار/ رنگ در سایهسار مرگ
- در پی آتشسوزیهای گسترده در لسآنجلس؛ کدام سلبریتیهای هالیوودی خانهشان خاکستر شد؟
- یونیورسال پیکچرز اعلام کرد؛ «شرک» و «مینیونها» ۲۰۲۶ اکران میشوند
- همزمان با اعلام حضور درجشنواره فیلم فجر؛ نخستین تصویر «اشک هور» منتشر شد