سینماسینما، امیرعلی نصیری
تصمیم رفتن (که با عناوین دیگری چون تصمیم به ترک یا تصمیم به متارکه نیز شناخته میشود) آخرین ساخته پارک چانووک فیلمساز شهیر کُرهای (پیرپسر و کنیز) است. فیلم در هفتاد و دومین جشنواره کن به نمایش در آمد و با استقبال خوبی از سوی منتقدان و داوران مواجه شد؛ جایزه بهترین کارگردانی از این جشنواره و بالاترین امتیاز از سوی منتقدان بینالمللی نشریه اسکرین دیلی بخشی از افتخارات این فیلم است. تصمیم رفتن روایتکننده داستان کارآگاه پلیسی است که در آخرین پرونده قتلش، دلباخته زن بیوه متهم در این ماجرا میشود.
بیانصافی است که این فیلم را صرفاً متعلق به گونه (ژانر) معمایی / کارآگاهی بدانیم؛ معتقدم که یکی از تمهای اصلی فیلم رابطه کارآگاه با همسر و متهم پرونده است و نگاهی نیز به بحران میانسالی دارد. تصمیم رفتن در گرایش مدرن ساخته و از سوی کره جنوبی به اسکار معرفی شده است؛ پیشبینی میکنم که در رشتههای بهترین فیلم بین المللی و حتی کارگردانی نامزد شود. فیلم که برخی از صحنههای خارجیاش در استودیو ساخته شده، از طریق دیالوگ، گذشتهنگری (فلشبک) و پیامهای ردوبدل شده بین شخصیتها اطلاعات زیادی به تماشاچی میدهد؛ همین مساله باعث میشود که نتوان لحظهای چشم از آن برداشت.
باید بپذیریم در جهان پیچیده و زمانهی پرشتاب کنونی سرشار از انبوه اطلاعات ناشی از شبکههای اجتماعی و امکان نمایش فیلم در پلتفرمهای متنوع، تماشاچیان دیگر به اندازه گذشته حوصله و تمرکز برای فیلم دیدن ندارند. اینجاست که تلفن همراه معیار خوبی برای گیرایی فیلم است؛ اگر در طول تماشای فیلم به سراغش برویم، میتوان گفت که فیلم کار نکرده است. از این حیث و در حالیکه سهچهارم از سال میلادی سپری شده است، تصمیم رفتن میرود جزو ده فیلم برتر من از ۲۰۲۲٫ فیلمی که بعد از عنوانبندی پایانی، تمام نمیشود، ذهن بیننده را درگیر کرده و شاید او را متمایل به تماشای دوبارهاش کند.
* عنوان این یادداشت برگرفته از دیالوگی در فیلم است؛ به گفته کنفسیوس «خردمندان آب را دوست دارند و خیرخواهان کوه را.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تراژدی «پیرپسر»؛ سفری روانکاوانه در آینهی اقتباس از ادبیات ژاپن تا سینمای ایران و کره
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- نخستین همکاری پارک چان ووک با نتفلیکس/ «جنگ و شورش» در راه است
- الیور استون رئیس داوران جشنواره عربستان شد/ یک فیلم ایرانی در رقابت
- کرهجنوبی با فیلمی از پارک چان ووک در اسکار
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- پارک چان ووک وسترن میسازد/ معرفی فیلمهای بعدی
- «فروشنده» نامزد جوایز فیلم آسیا شد
- «خدمتکار» منتخب انجمن منتقدان فیلم آنلاین شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود





