سینماسینما، عقیل قیومی
مستند کوتاه «مُغیسُف»، ساخته حدیث جانبزرگی، از آثار حاضر در جشنوارۀ فیلم کوتاه تهران
«مُغیسُف» به معنی «نخل یوسف» است؛ روستاجزیرهای از توابع استان هرمزگان که محل زندگی مردیست به نام حسن سکنجه.
کارگردانی-حدیث جانبزرگی- تصمیم میگیرد به محل زندگی مرد برود و ما را با بُرشی از زندگیِ آن مرد آشنا کند که میشود تعمیم داد به هر روزِ روزگارش در آن روستا.
در این سالها بارها شنیدهایم از رنجهای محیطبانان و همیاران طبیعت که تلاش میکنند تا مقابل نابودگران حیات وحش رو به انقراض یا تخریبگران طبیعت بایستند و چه بسا جان در این راه دادهاند. فیلم در سیاهی محض با صدای شلیک گلولهای در پی تعقیب و گریزی آغاز میشود و بلافاصله پرتاب میشویم به جهان فیلم.
مشقت معاشِ مردانی که تجاوز صیادان چینی، سهم آنها را از صید ماهیها به شدت کاهش داده است. شخصیتِ اصلی را از همان آغاز بازمیشناسیم. مردی که راویِ رنجهایش است.
به تدریج با سویۀ دیگری از زندگی مرد مواجه میشویم. عزمِ جزمش را برای حفاظت از طبیعت و غارت درختان و حیات وحش باور میکنیم. مرد نیمۀ درندهخوی ما آدمیزادگان را خوب شناخته است و معتقد است کسی که به حیات وحش و طبیعت رحم نمیکند، چطور میتواند رحیم باشد نسبت به آدمیان و خانوادۀ خودش؟!
از شکارچیانی میگوید که آهوان دشت را شکار میکنند تا با شکار خویش همقاب شوند و اعتبار بگیرند بیآنکه به گوشتش نیاز داشته باشند. ما شنیدهایم که مرد میگوید قادر به سر بریدن احشام خودش نیست چون آنها را آب و علف داده و بزرگ کرده است و هر چه فیلم پیش میرود یقینِ خود را بیشتر گره میزنیم به صداقت این مرد در جهانی که گریزی ندارد از نقصهایش.
این مستند با همین مدت زمان کوتاهش و همراه شدن با سوژهاش تأثیر خود را بر نگارنده گذاشت. اینکه زیستِ انسانیتر و اخلاقیتر در این جهانِ بیاخلاق که ذاتش فاسد است هر چند کار سادهای نیست ولی برای رسیدن به آن باید تلاش کرد.
فیلم همۀ حرفهایش را که زد در صحنۀ خواستنی پایانیاش به تمام آنچه دیدیم از حضور یک انسان و رأفتش در دل طبیعت معنای ژرفتری میبخشد.
مرد کنار ساحلی زیبا و غمین در کنار خانوادهاش دخترکش را بر دوش میکشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- یک سند تصویری قابل اعتنا/ نگاهی به مستند «بهارستان خانه ملت»
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





