سینماسینما، امیر اثباتی
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگارِ روزنامهٔ فرهیختگان (که گویا نگرانِ خلع ید حاکمیت در حوزهٔ فرهنگ بود) شایعهٔ انتقال «شورای انتخابِ فیلم برای اسکار» به خانه سینما را تکذیب کرد.
گویا قرار است -پس از سالها و در دورانی تازه که به قول خودِ وزیر، دیگر نمیتواند شبیه سابق باشد- بنیاد فارابی همچنان به نیابت از دولت و حاکمیت، طوری مدیریت کند که فیلمِ منتخبْ برای معرفی به آکادمی اسکار، مغایر با صلاحدیدِ ایشان (دولت و حاکمیت) نباشد و صرفاً در چارچوبِ تنگِ مقرراتِ ناکارآمدِ قبلی انجام بگیرد. در این صورت چه لزومی دارد خانه سینما رسماً در این فرایند مشارکت کند؟ آقایان خودشان با سینماگرانِ مورد نظر و مطلوبشان تماس بگیرند و برای همکاری دعوتشان کنند. مسئولیتِ انتخابِ فیلمی هم که معرفی میشود با خودشان است و به حساب خانه سینما گذاشته نمیشود (جلوگیری از حکایتِ آشِ نخورده و دهنِ سوخته!).
البته از خانه سینما انتظار میرود متوجه جایگاه خودش به عنوان نمایندهٔ رسمیِ اصناف سینمایی باشد و مسئولیتِ نقشی را که میتواند و باید در روندِ انتخاب فیلم برای اسکار بازی کند بپذیرد و برای انجام این وظیفه، شرایط و ارتباطاتِ لازم را در سازمانِ خودش فراهم کند؛ (تلاش برای اصلاحِ قوانین و مقرراتِ نادرست هم بهجای خود).
میتوان فرض کرد که در آن صورت، با رویکردی کارشناسانه، غیر سیاسی و مبتنی بر حق آزادیِ بیان و نفیِ انواعِ محدویتهای ناموجه و سانسور، منافع سینمای ایران و کشور را بهتر از کارگزارانِ دولتی و حکومتی -که مدام با تغییر دولتها و شرایط تغییر میکنند و گرفتار نوسانهای کارکردی هستند- در نظر خواهد گرفت و امکان و فرصتِ بهرهمندیِ اعتباری/اقتصادی بیشتری را برای سینمای ایران در سطح جهانی فراهم میکنند.
امسال که گذشت، اما از همین امروز باید برای سال آینده اقدام کرد. البته این حرکت طبعاً به مذاق فرهیختگانی! که همواره نگران حقِ اِعمالِ نظارتِ حاکمیتی در حوزهٔ فرهنگ و هنر هستند، خوش نخواهد آمد، اما بهتر است ایشان و همنظرانشان بیشتر به بررسیِ نتایجِ وخیمِ عمیق و مصیبتبارِ گستردهٔ کارنامهٔ نظارتها و دخالتهای بیپایانشان در همهٔ عرصههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… بپردازند.
پ.ن: نگارنده سالهاست که داوری در امور هنری -از جمله سینما- را در جشنوارهها و نظر سنجیهای گوناگون، اساساً و لزوماً ناظر بر درستیِ تشخیصِ ارزشهای ماندگارِ هیچ اثری نمیداند. اما موافق است که این رویدادها و مراسم و… به گرمیِ بازارِ صنعتِ سینما و توجه علاقمندان به بعضی آثارِ خاص و… کمک میکند و برگزاریشان ضروری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- اسکار و فیلمهای معرفیشده برای بخش بینالمللی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





