سینماسینما، امیر اثباتی
وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش خبرنگارِ روزنامهٔ فرهیختگان (که گویا نگرانِ خلع ید حاکمیت در حوزهٔ فرهنگ بود) شایعهٔ انتقال «شورای انتخابِ فیلم برای اسکار» به خانه سینما را تکذیب کرد.
گویا قرار است -پس از سالها و در دورانی تازه که به قول خودِ وزیر، دیگر نمیتواند شبیه سابق باشد- بنیاد فارابی همچنان به نیابت از دولت و حاکمیت، طوری مدیریت کند که فیلمِ منتخبْ برای معرفی به آکادمی اسکار، مغایر با صلاحدیدِ ایشان (دولت و حاکمیت) نباشد و صرفاً در چارچوبِ تنگِ مقرراتِ ناکارآمدِ قبلی انجام بگیرد. در این صورت چه لزومی دارد خانه سینما رسماً در این فرایند مشارکت کند؟ آقایان خودشان با سینماگرانِ مورد نظر و مطلوبشان تماس بگیرند و برای همکاری دعوتشان کنند. مسئولیتِ انتخابِ فیلمی هم که معرفی میشود با خودشان است و به حساب خانه سینما گذاشته نمیشود (جلوگیری از حکایتِ آشِ نخورده و دهنِ سوخته!).
البته از خانه سینما انتظار میرود متوجه جایگاه خودش به عنوان نمایندهٔ رسمیِ اصناف سینمایی باشد و مسئولیتِ نقشی را که میتواند و باید در روندِ انتخاب فیلم برای اسکار بازی کند بپذیرد و برای انجام این وظیفه، شرایط و ارتباطاتِ لازم را در سازمانِ خودش فراهم کند؛ (تلاش برای اصلاحِ قوانین و مقرراتِ نادرست هم بهجای خود).
میتوان فرض کرد که در آن صورت، با رویکردی کارشناسانه، غیر سیاسی و مبتنی بر حق آزادیِ بیان و نفیِ انواعِ محدویتهای ناموجه و سانسور، منافع سینمای ایران و کشور را بهتر از کارگزارانِ دولتی و حکومتی -که مدام با تغییر دولتها و شرایط تغییر میکنند و گرفتار نوسانهای کارکردی هستند- در نظر خواهد گرفت و امکان و فرصتِ بهرهمندیِ اعتباری/اقتصادی بیشتری را برای سینمای ایران در سطح جهانی فراهم میکنند.
امسال که گذشت، اما از همین امروز باید برای سال آینده اقدام کرد. البته این حرکت طبعاً به مذاق فرهیختگانی! که همواره نگران حقِ اِعمالِ نظارتِ حاکمیتی در حوزهٔ فرهنگ و هنر هستند، خوش نخواهد آمد، اما بهتر است ایشان و همنظرانشان بیشتر به بررسیِ نتایجِ وخیمِ عمیق و مصیبتبارِ گستردهٔ کارنامهٔ نظارتها و دخالتهای بیپایانشان در همهٔ عرصههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… بپردازند.
پ.ن: نگارنده سالهاست که داوری در امور هنری -از جمله سینما- را در جشنوارهها و نظر سنجیهای گوناگون، اساساً و لزوماً ناظر بر درستیِ تشخیصِ ارزشهای ماندگارِ هیچ اثری نمیداند. اما موافق است که این رویدادها و مراسم و… به گرمیِ بازارِ صنعتِ سینما و توجه علاقمندان به بعضی آثارِ خاص و… کمک میکند و برگزاریشان ضروری است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- «یک تصادف ساده» به فهرست پنج فیلم فرانسوی برای معرفی به اسکار راه یافت
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده





