سینماسینما، پریسا الیاسی*
اولین قهرمان هر دختری، پدرش است. یکی از شاهدان این ادعا در دنیای افراد مشهور، خواهران ویلیامز هستند. ونوس و سرنا که از قهرمانان نامدار تنیس زنان جهانند، اگر پدرشان نبود و قهرمانانه راه را برایشان هموار نمیکرد؛ هرگز قلهی موفقیت را فتح نمیکردند.
فیلم پادشاه ریچارد، همانطور که از اسمش پیداست؛ قرار است تصویری از ریچارد ویلیامز به مخاطب ارائه دهد. داستان قهرمانیهای پی در پی، مدالهای بیشمار طلایی رنگ و افتخارات غرورآفرین خواهران ویلیامز بماند برای وقت دیگر، کارگردان قرار است تمرکزش را روی ریچارد بگذارد.
ریچارد پدر فداکار ونوس و سرنا ویلیامز است که از هیچکاری برای قهرمان ساختن دخترانش دریغ نمیکند. ونوس و سرنا در خانوادهای فقیر زندگی میکنند که علاوه بر خودشان سه خواهر دیگر هم دارند. ریچارد، شب را برای تامین هزینههای مالی خانواده کار میکند و روز را به تمرین کردن و آموزش تنیس به دخترانش میگذراند. او سعی میکند اطلاعات خودش را در زمینهی آموزش تنیس بهروز و به دخترانش منتقل کند اما خودش بهتر از هرکسی میداند که این کافی نیست. دخترانش باید زیر نظر مربی حرفهای کار کنند که ریچارد توان پرداخت دستمزد آنها را ندارد. او به سراغ مربیهای بزرگ میرود و میخواهد هرطور شده به آنها ثابت کند که دو قهرمان تنیس بالقوه در خانه دارد و آنها را قانع کند به صورت رایگان مربیگری این دو قهرمان آینده را به عهده بگیرند اما هیچکس به این «سیاهپوست دیوانه» که حرفهای «احمقانه» میزند توجهی ندارد. ریچارد ناامید نمیشود؛ هرگز! او برای آینده ونوس و سرنا برنامهی دقیقی چیده، به آینده امیدوار است و به توانایی دخترانش اعتماد کامل دارد. ریچارد حتی لحظهای، ثانیهای، امیدش و اعتمادش را از دست نمیدهد و این دو فاکتور اساسی موفقیت، میراث بزرگ ریچارد برای ونوس و سرنا است.
ریچارد در ذات خود یک مربی است. با حرفهایش دختران را تهییج و برای قهرمانی آماده میکند. خانواده را مثل یک تیم کنار هم نگه میدارد. پنج خواهر خانوادهی ویلیامز، درست مثل یک تیم واقعی از پیروزی هم خوشحال و از شکست هم ناراحت میشوند. آنها به لطف تربیت ریچارد، شکل واقعی شعار یکی برای همه، همه برای یکی هستند.
هیچ قهرمانی و هیچ پادشاهی بدون نقص و ایراد نیست. قهرمانان واقعی از جنس مردم عادی، ضعفهایی دارند که روزی گریبانشان را میگیرد. پادشاه ریچارد هم از این قاعده مستثنی نیست. تا میانههای فیلم آمدهایم؛ به عنوان مخاطب نفس راحتی میکشیم که سختیها و مشکلات تمام شده و ویلیامزها در سراشیبی رهایی از مشکلات قرار گرفتهاند اما کلهشقی و لجبازی ریچارد کار دستش میدهد. او که زمانی به دخترانش درس فروتنی و تواضع میداد؛ در موقعیتی قرار میگیرد که نمیتواند به درسی که خودش داده عمل کند. او هرچیزی که ساخته شده را صرفا حاصل تلاشها و برنامهریزیهای خودش میداند و این حق را برای خودش قائل میشود که هر تصمیمی بخواهد بگیرد. این موضوع باعث دور شدن ونوس از او میشود؛ همسرش در مقابلش قرار میگیرد و تیز تیغ انتقادات مربی و رسانهها به سمتش روانه میشود.
ویل اسمیت در نقش ریچارد هرچه آنکه لازم است را به مخاطب منتقل میکند. ما به عنوان مخاطب، ریچارد را دوست داریم؛ تحسینش میکنیم؛ دلمان برایش میسوزد و همزمان اعصابمان از دست یکدندگیهایش خرد میشود. ویل اسمیت نه تنها نقش را، که فیلم را برای خودش کرده و رگههایی از شوخ و شنگی همیشگیاش را هم در فیلم به نمایش گذاشتهاست.
نقطه ضعف فیلم در دقایق پایانی پدیدار میشود و فیلم تا حدودی از رمق میافتد. دقایق پایانی فیلم را کارگردان کاملا به ونوس ویلیامز اختصاص داده و ریچارد را به گوشهی رینگ فرستاده و این شاید برای ببیندهای که دو ساعت تمام با اشتیاق پیگیر ریچارد بوده چندان خوشایند نباشد.
در صحنهای از ابتدای فیلم، ریچارد ویلیامز برای دفاع از دخترانش از جوانان لات محله کتک میخورد؛ جلوی چشمان دخترانش زیر مشت و لگد میرود و تحقیر میشود. چند دقیقه بعد به دخترانش میگوید این دنیا هیچوقت برای ریچارد ویلیامز احترام قائل نشده اما به شما احترام خواهند گذاشت؛ به همتون!
آقای ویلیامز! پادشاه ریچارد! نگاه کنید! حالا همهی دنیا به شما احترام میگذارند؛ شاید حتی بیشتر از ونوس و سرنا!
*فیلمنامهنویس
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینمای جهان در قبضهی «پسران بد»
- ویل اسمیت در عربستان از پروژه جدید سینمایی خود گفت
- اعتراف بازیگر «روز استقلال ۲»؛ نبودن ویل اسمیت این فیلم را نابود کرد!
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- پس از اکران خصوصی فیلم «رهایی» صورت گرفت؛ حمایت دوستان و همکاران ویل اسمیت از اکران فیلم جدیدش
- رونمایی از تریلر فیلم جدید ویل اسمیت
- طبق ادعای خودش؛ کریس راک پیشنهاد اسکار برای اجرای مراسم ۲۰۲۳ را رد کرد
- مبارزهی تحسینبرانگیز/ یادداشت هالیوود ریپورتر بر فیلم «شاه ریچارد»
- آکادمی اسکار مجازات ویل اسمیت را اعلام کرد/ ممنوعیت از حضور در اسکار برای ۱۰ سال
- ویل اسمیت از عضویت در آکادمی اسکار کنارهگیری کرد
- مضحکه در منظر عام یا انسان ماندن!
- شوخی و تعصب/ درباره ارتباط هویت و شوخی
- ویل اسمیت عذرخواهی کرد/ خشونت در همه اشکالش مخرب است
- فرش قرمز اسکار ۲۰۲۲ / گزارش تصویری
- خاطرات «ویل اسمیت» پرفروش در آمازون شد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
سپاس از خانم الیاسی. ترغیب شدم که فیلم را ببینم و همین بزرگترین هدف هر ریویونویسی است.