سینماسینما، محمد تقیزاده
مستند «آب، باد، خاک، نان» ساخته مهدی زمانپور کیاسری؛ به نمایش در آمده در جشنواره سینماحقیقت
مستند مهدی زمانپور کیاسری، اثری پژوهشی و داستانگو است که ضمن دغدغهمندی و ساختار مستند-داستانی، توانسته وجوه سرگرمی و دراماتیک مستند را نیز مورد توجه قرار دهد. فیلمساز با ترسیم یکی از محرومترین مناطق جغرافیایی ایران در کرمان، به نمایش زندگی یک کودک هفت ساله به نام ابوالفضل پرداخته که با وجود معلولیت جسمی، فعالیتهای متنوع زندگی شخصی خود را به بهترین نحو انجام میدهد.
علاوه بر ترسیم موقعیت جغرافیایی روستای فهرج کرمان، موضوع کودکان بیشناسنامه و مشکل ادامه تحصیل این بچهها از دیگر تمهای ارزشمند، انسانی و هشداردهنده مستند آب، باد، خاک، نان است که به شکلی ساده، پرجزئیات و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده است. در مستند جدید کیاسری، همه چیز به اندازه و در حد تعادل است و برخلاف آثار مشابه این چنینی که به دام احساساتگرایی و سانتیمانتالیسم میافتند، در مسیر پرداخت شخصیتها و فرآیند داستانگویی، هیچ افراط و تفریطی صورت نگرفته و حدود ۳۰ دقیقه مستند تاثیرگذار و فراموشنشدنی تولید کرده که شاید بزرگترین حسرت تماشاگر بعد از تماشای آن، تمام شدن قصه و عدم تداوم جهان داستانی فیلم باشد.
ابوالفضل و ستایش به عنوان دو شخصیت اصلی داستان معرفی میشوند و ارتباط انسانی و محبتآمیز این دو کودک لحظات ناب و دلچسبی را برای تماشاگر به ارمغان میآورد. با اینکه برخی از سکانسهای فیلم (از جمله لحظه چایی خوردن ابوالفضل و ستایش) طراحی شده از سوی فیلمساز به نظر میرسد و در لحظاتی نیز فیلمساز قصد القای پیام و محتوایی مهم و گزنده را دارد، اما به هیچ فیلم وارد ورطه محتوازدگی، احساسات گرایی و سیاهنمایی نمیشود و این بدون شک حاصل تسلط و تبحر فیلمساز در ترسیم دغدغههای شخصی و جهان داستانیاش است.
سوای تعهد اجتماعی و دغدغهمندی فیلمساز در بیان محتوای داستان، فرم روایی و وجوه فنی مستند از جمله فیلمبرداری، تدوین، صداگذاریِ آب، باد، خاک، نان نیز قابل توجه و کم نقص از آب در آمده است. قاببندیهای متنوع و زیباییشناسی تصویری مستند کیاسری باعث شده که تماشای آن برای مخاطبان سختگیرتر و فنیتر سینمای مستند نیز تجربهای خوشایند به نظر آید. این اتقاق یعنی هماهنگی فرم و محتوا و کیفیت بالای این دو در فیلمسازی، به حلقه مفقوده بسیاری از فیلمهای مستند و داستانی سینمای ایران بدل شده است به طوریکه فیلمها یا از فرط توجه به پیام و آموزندهبودن به ورطه محتوازدگی میافتند یا به قدری سرگرم مسائل صرفا فرمی و قاببندیهای آرتیستیک میشوند که داستان و تم قصه به کلی فراموششان میشود؛ این حفظ تعادل در مستند آب، باد، خاک، نان یکی دیگر از امتیازات قابل توجه فیلمسازی زمانپور کیاسری و حاصل سالها تلاش و تجربه اندوزی و ساخت بیش از ۱۵ فیلم مستند و داستانی در این حیطه بوده است.
در کل، مستند زمانپور آب، باد، خاک، نان از آثار بیادعا اما درخشان و دغدغهمند جشنواره امسال است که پیشنهاد تماشای آن به دوستداران سینمای مستند و داستانی میتواند تجربهای آموزنده و دلپذیر را برای آنها فراهم آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برگزاری دومین جلسه شورای سیاستگذاری؛ دو بزرگداشت و یک نکوداشت در جشنواره «سینماحقیقت»
- «احمد»، «عیدوک» و «فرشتهها» نمایش داده میشود
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- مرگِ زمین/ نگاهی به مستند «مرگ پشت دیوارهای سبز»
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش