سینماسینما، محمد تقیزاده
مستند «آب، باد، خاک، نان» ساخته مهدی زمانپور کیاسری؛ به نمایش در آمده در جشنواره سینماحقیقت
مستند مهدی زمانپور کیاسری، اثری پژوهشی و داستانگو است که ضمن دغدغهمندی و ساختار مستند-داستانی، توانسته وجوه سرگرمی و دراماتیک مستند را نیز مورد توجه قرار دهد. فیلمساز با ترسیم یکی از محرومترین مناطق جغرافیایی ایران در کرمان، به نمایش زندگی یک کودک هفت ساله به نام ابوالفضل پرداخته که با وجود معلولیت جسمی، فعالیتهای متنوع زندگی شخصی خود را به بهترین نحو انجام میدهد.
علاوه بر ترسیم موقعیت جغرافیایی روستای فهرج کرمان، موضوع کودکان بیشناسنامه و مشکل ادامه تحصیل این بچهها از دیگر تمهای ارزشمند، انسانی و هشداردهنده مستند آب، باد، خاک، نان است که به شکلی ساده، پرجزئیات و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده است. در مستند جدید کیاسری، همه چیز به اندازه و در حد تعادل است و برخلاف آثار مشابه این چنینی که به دام احساساتگرایی و سانتیمانتالیسم میافتند، در مسیر پرداخت شخصیتها و فرآیند داستانگویی، هیچ افراط و تفریطی صورت نگرفته و حدود ۳۰ دقیقه مستند تاثیرگذار و فراموشنشدنی تولید کرده که شاید بزرگترین حسرت تماشاگر بعد از تماشای آن، تمام شدن قصه و عدم تداوم جهان داستانی فیلم باشد.
ابوالفضل و ستایش به عنوان دو شخصیت اصلی داستان معرفی میشوند و ارتباط انسانی و محبتآمیز این دو کودک لحظات ناب و دلچسبی را برای تماشاگر به ارمغان میآورد. با اینکه برخی از سکانسهای فیلم (از جمله لحظه چایی خوردن ابوالفضل و ستایش) طراحی شده از سوی فیلمساز به نظر میرسد و در لحظاتی نیز فیلمساز قصد القای پیام و محتوایی مهم و گزنده را دارد، اما به هیچ فیلم وارد ورطه محتوازدگی، احساسات گرایی و سیاهنمایی نمیشود و این بدون شک حاصل تسلط و تبحر فیلمساز در ترسیم دغدغههای شخصی و جهان داستانیاش است.
سوای تعهد اجتماعی و دغدغهمندی فیلمساز در بیان محتوای داستان، فرم روایی و وجوه فنی مستند از جمله فیلمبرداری، تدوین، صداگذاریِ آب، باد، خاک، نان نیز قابل توجه و کم نقص از آب در آمده است. قاببندیهای متنوع و زیباییشناسی تصویری مستند کیاسری باعث شده که تماشای آن برای مخاطبان سختگیرتر و فنیتر سینمای مستند نیز تجربهای خوشایند به نظر آید. این اتقاق یعنی هماهنگی فرم و محتوا و کیفیت بالای این دو در فیلمسازی، به حلقه مفقوده بسیاری از فیلمهای مستند و داستانی سینمای ایران بدل شده است به طوریکه فیلمها یا از فرط توجه به پیام و آموزندهبودن به ورطه محتوازدگی میافتند یا به قدری سرگرم مسائل صرفا فرمی و قاببندیهای آرتیستیک میشوند که داستان و تم قصه به کلی فراموششان میشود؛ این حفظ تعادل در مستند آب، باد، خاک، نان یکی دیگر از امتیازات قابل توجه فیلمسازی زمانپور کیاسری و حاصل سالها تلاش و تجربه اندوزی و ساخت بیش از ۱۵ فیلم مستند و داستانی در این حیطه بوده است.
در کل، مستند زمانپور آب، باد، خاک، نان از آثار بیادعا اما درخشان و دغدغهمند جشنواره امسال است که پیشنهاد تماشای آن به دوستداران سینمای مستند و داستانی میتواند تجربهای آموزنده و دلپذیر را برای آنها فراهم آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدعلی الستی مطرح کرد؛ سینمای معناگرا نباید وارد سینمای مستند شود/ پیشنهاد تغییر نام جشنواره به «سینما واقعیت»
- پوستر «کنج» رونمایی شد/ متقاضی «سینماحقیقت»
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- مروری بر برگزیدگان ادوار جشنواره سینماحقیقت که فیلم داستانی ساختهاند/ از نرگس آبیار تا مهدی شامحمدی، محمد کارت و محمدحسین مهدویان
- مهلت ارسال اثر به جشنواره سینماحقیقت تمدید شد
- مرگِ زمین/ نگاهی به مستند «مرگ پشت دیوارهای سبز»
- وحید اسفندیاری: موافق تعدد جوایز در جشنوارهها نیستم
- حمیدی مقدم دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شد
- آب را گل نکنیم/ نگاهی به مستند «کاریز، قصه آب»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمود توسلیان کارگردان مستند «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی»
- دو چهره مطرح ایرانی در قاب مستند/ نگاهی به فیلمهای «ساموئل خاچیکیان، یک گفتوگو» و «روزگار گل آقایی»
- یک سامورایی/ نگاهی به مستند «سمفونی حمید»
- مستند «تکیه دولت»؛ داستان اضمحلال
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- رنج و سرمستی/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «سمفونی حمید»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- در جشنواره فیلم کلاسیک؛ جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»/ بازیگران گرد هم آمدند
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول