سینماسینما، بهرنگ ملک محمدی
خیلی از ما با مسعود کیمیایی سینما را دوست داشتیم و برای دیدن هر فیلمش مدت ها منتظر می ماندیم. نمونه اش خود بنده که تا میانه دهه هفتاد دلم می خواست به استاد جایزه می دادند. فیلم هایی مثل سرب و گروهبان و دندان مار که داوران با بی محلی از کنارش گذشتند و در نهایت به فیلم جرم سیمرغ بلورین داده شد! اما حالا شاید از آن حسرت و عشق چیزی نمانده جز لبخندی تلخ برای سال های سپری شده نسلی که برای تیر خوردن آقا نوری جلوی دادگاه می گریست و عاشقانه دانیال و مونس را در ذهنش مرور می کرد.
خون شد را نمی شود بی خون دل تماشا کرد. فیلمی که انگار پایان یک فیلم ساز مهم در سینمای ایران است و چند فیلم آخر و حتی قاتل اهلی در برابرش یک شاهکار است! اثری به غایت بی نظم و شلخته که می خواهد مفهوم نیم قرن پیش را بازسازی کند بی آن که بخواهد یا بتواند این مفاهیم را در شکل امروزی بازسازی کند. مفاهیمی مانند ، غیرت ، برادری و رفاقت که مورد علاقه کیمیایی است اما این جا همه چیز به شکل حیرت آوری به کمدی تبدیل می شود و مخاطب نمی داند تکلیفش با فیلم چیست. داستان به سیاق فیلم های آخر استاد نامفهوم و روایت به شکل افراطی شخصی و الکن است و انگار کاراکترها حرف هایی را می زنند که فقط مولف اثر آن ها را می فهمد . حرف هایی که به شکل افراطی در دیالوگ نویسی منقطع شده و حتی جاهایی انگار این کاراکترها چیزی را از روی کاغذ می خوانند بی آن که اصلا جهان اثر را فهمیده یا پذیرفته باشند و در این میان انتخاب لوکیشن شمال و کاراکتر نانوا و کسی که خواهر فضلی را استثمار کرده هم توهینی مشخص به یک منطقه جغرافیایی است. فضلی به شمال می رود تا دو نفر را بکشد و خواهرش را به تهران بازگرداند و و انگار هر جایی غیر از جغرافیای مورد علاقه کیمیایی محکوم به تباهی و زشتی است.
خون شد را می توان در سکانس عجیب حضور سیامک انصاری مورد واکاوی قرار داد. یک کمدی ناخواسته و غم انگیز که نشان می دهد سینما هنری پویاست و انگار فیلم ساز هم باید دوره و زمانه خود را بشناسد . دوره ای که به شکل بی رحمانه ای کوتاه است و نام و عنوان و مجیز گویی عده ای نمی تواند آن را طولانی تر کند. این سکانس به گمانم عصاره فیلم های متاخر فیلم سازی است که تاریخ سینمای ایران بی او قسمت مهمی را کم دارد و کاش خاطره های خوبمان را بیش از این در ذهنمان نابود نکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تبعید سایهها/ جهان کیمیایی در «خون شد»
- اصالت
- مخالفت سرمایهگذار «خون شد» با اکران این فیلم
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
آخرین ها
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول