سینماسینما، امین نصیری
نگاهی به فیلم جنایت و جنحه Crimes and Misdemeanors (1989) ساختهی وودی آلن Woody Allen
به طور کلی در آثار دههی ۸۰ وودی آلن به وضوح میتوان علاقه و اثرپذیری وی را از آثار فیلمسازان مهم اروپایی مانندِ برگمان و فلینی و . . . مشاهده کرد. پیوند و علاقه وودی آلن به داستایفسکی و تولستوی و ادبیات قرن نوزدهم روسیه هم در بسیاری از آثارش مشهود است. آلن همواره در آثارش مناسبات سیاسی، مذهبی، فرهنگی و حتی عقیدتی و زناشویی جامعهی مدرن را به سخره میگیرد و با نگاهی گروتسک گونه به نقد آنها میپردازد و شخصیتهایش با یک نوع هستیباختگی و پوچی سر و کله میزنند و از آن رنج میبرند. جنایت و جنحه فیلمی کمدی سیاه است که نقد شدید و تندیست در محکومیت خلا و پوچی اخلاقی در جامعهی مدرن، آن هم با همان قالب و رنگ و لعاب گروتسک مخصوص خودِ آلن. همین باعث شده که آثار آلن روی لبهی باریکی میان کمدی و تراژدی در حرکت باشند. جنایت و جنحه با پیچ و تاب و الهام از ابَر شاهکار داستایفسکی یعنی جنایت و مکافات ساخته شده. آلن که معمولا از او به عنوان کارگردانی بدبین یاد میشود، این فیلم را به قصد تامل در باب ارزش های جامعه معاصر آمریکا میسازد. جامعه ای محروم از اصول اخلاقی، مذهبی و انسانیت که در باتلاق گرفتار شده و هر لحظه در حال فرورفتن است. در این فیلم هم مانندِ دیگر فیلمهای آلن هرگونه قاعده قطعی، منظم و نظاممند جهان به واسطهی تعارضات، چالشها و تنشهای درونی شخصیتها به سخره گرفته میشود .در جنایت و جنحه_عنوان فیلم برگرفته از رمان جنایت و مکافات است_ دیگر آنچنان مکافاتی برای جنایت در کار نیست. از نظر وودی آلن برای راسکلنیکف(شخصیت اصلی رمان جنایات و مکافات) مهم است که رنج بکشد و پریشان شود حتی اگر مقامات قانونی کشف نکنند که او مرتکب قتل شده. در رمان بخش اعظمی از کتاب به رنج و عذابی که راسکلنیکف بعد از قتل متحمل میشود اختصاص مییابد ولی در این فیلم، که تصویری حقیقی و بیپرده از جامعهی آمریکاست، قاتل بعد از تشویش و اضطرابی کوتاه مدت و سطحی با آسودگی به زندگی عادی و روزمره خویش بازمیگردد و درواقع مکافاتی برای عملش در کار نیست. جنایت و جنحه_جنحه به معنای بزه کوچک. به مجازات و حبسهای کوتاهمدت نیز گفته میشود_ نقطه عطفی در کارنامه آلن محسوب میشود و مضمون و تم این اثر مجددا در فیلمهای «امتیاز نهایی» و «مرد بی منطق» تکرار میشود و کارگردان باز هم دنیایی پوچ، مبتنی بر شانس، عاری از اخلاق، وجدان، عدالت و معنا خلق میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وودی آلن صداپیشه انیمیشن «صندلی آقای فیشر» میشود
- هم زمان با اکران جدیدترین فیلمش؛ وودی آلن: عشق فیلمسازی از بین رفته است
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- نام فیلم جدید وودی آلن اعلام شد/ «کودتای شانس» در بازار برلین
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- وودی آلن: هیجان فیلمسازی از بین رفته است
- اختصاصی سینماسینما/ الک بالدوین سهشنبه با وودی آلن مصاحبه میکند
- نگاهی به ۲ کتاب خواندنی از «وودی آلن» در ۸۶ سالگی اش
- چین فیلم تحریم شده وودی آلن را اکران میکند
- حمله وودی آلن به یک مستند
- سکانس طلایی/ بلو جاسمین
- سکانس طلایی/ آنی هال
- استقبال از فیلم وودی آلن در جشنواره سنسباستین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود